Kan politiets tilstedeværelse erstattes af sikkerhedsprodukter?

Terrortruslen og frygten for at blive ramt af et angreb er stigende, og efter angrebene i København i 2015 har politiet oprustet deres tilstedeværelse på visse udsatte områder.

Politiet bruger derfor i dag ressourcer på bevogtningsopgaver, og man har tidligere diskuteret om politiets ressourcer kunne bruges andre steder, hvis bygningerne sikres med forskellige sikkerhedsprodukter.

"Selvfølgelig kan det ikke udgøre en betjents øjne, øre og bevågenhed, men hvis man sørger for at vælge en løsning, der passer til den konkrete risikovurdering, sikrer man sig langt hen ad vejen", udtaler Henrik Hansen fra A/S Gunnebo Nordic, som sælger sikkerhedsløsninger.

"En politibetjent vil kunne opdage en potentiel farlig situation, og reagere ud fra det, og det vil alt andet lige være den bedste beskyttelse, men når man taler om politiets ressourcer, kan man gøre meget for at sikre sig på anden måde. En sikkerhedsløsning som f.eks. en personsluse med skudhæmmende glas og rammer, vil sikre at en angrebsmand ikke vil kunne snige sig ind eller true sig ind i et område," Uddyber Henrik Hansen. "Alt efter den risikovurdering man har foretaget, kan en vagt, videoovervågning eller anden elektronisk overvågning understøtte sikkerheden, så der kan reageres hurtigt ved et eventuelt angreb."

Terrortruslen bliver taget meget alvorligt og efterspørgslen hos Gunnebo er steget eksplosivt og i forhold til 2013 er omsætningen indenfor dette område steget med 500%.

Hvilken slags sikkerhed er der behov for?

Når en bygning eller et område skal sikres på et højt niveau mod angreb, skud og/eller eksplosion, er det afgørende at man foretager en risikovurdering, så man har et retvisende billede af, hvordan og hvad man ønsker at sikre sig mod. "Man kan i dag få rigtig mange forskellige løsninger, der alle er tilpasset det individuelle behov, og i hvilken grad man ønsker at beskytte området, udtaler Henrik Hansen, der har en mangeårig erfaring i risikovurdering af områder og bygninger.

Gunnebo har ligeledes lavet en guide, der beskriver de regler og standarder man skal tage højde for, når man skal beskytte sig mod angreb. Hent den her

• Erhverv

• politi
  • personsluser
  • angreb
  • sikring
  • sikring mod terror
  • terror

Gunnebo er ledende leverandør af sikkerhedsløsninger. Vi leverer skræddersyede løsninger indenfor skud- og eksplosionssikring, passagesikkerhed, værdiopbevaring, håndtering af kontanter og elektronisk sikring til en lang række brancher.

Henrik Hansen

Sales Manager og Sikkerhedsrådgiver Entrance Security & Security Doors +4540455272

Tine Madsen

Pressekontakt Marketing Communication Manager Marketing, PR og kommunikation +45 70 10 56 00