Gå til indhold
Med Gustavsberg energiberegneren kan alle nemt regne ud, hvor meget omkostningerne til vand og energi reduceres ved skift til energieffektive armaturer..

Alle kan blive energismarte – Gustavsberg viser vej med energiberegneren

Ved at skifte til energieffektive armaturer kan man hurtigt sænke elforbruget derhjemme. Med Gustavsbergs energiberegner kan alle nemt regne ud, hvor meget de kan sænke deres vand- og energiudgifter.

Varmt vand står får mindst 20 %

I dag ved langt de fleste, at opvarmning med el er dyrt, og at tørretumbleren er en energityv. Mange er dog ikke klar over, at det varme vand står for mindst 20 % – og i nogle tilfælde op til 60 % – af hjemmets samlede energiforbrug. Der er altså mulighed for store og hurtige besparelser. En investering i energieffektive armaturer kan tjene sig ind hurtigere end for eksempel udskiftning af vinduer.

”Varmt vand fra hanen er den glemte energityv”, siger Mattias Virsgård, som er ansvarlig for Business Development Sustainability and Solutions hos Gustavsberg

Beregneren gør det nemt at se besparelsen

Det er enkelt at regne på energiomkostninger for husholdningsapparater (effekt i watt x timer x den aktuelle elpris). Udgifter til varmt vand – som afhænger af opvarmningstype og udstyr i køkken og bad – har traditionelt været sværere at regne ud. Men ikke længere.

Energiberegneren på gustavsberg.dk gør det nemt for både enfamiliehuse og store ejendomme at beregne, hvor meget der kan tjenes på at skifte til energieffektive armaturer.

Undersøgelse viser: Forbrug sænket med 28 procent!

SP (som nu hedder RISE, Research Institutes of Sweden) gennemførte i projektet ”Vandforbrug med energieffektive armaturer” (2017:11) et feltstudie i flerfamiliehuse. Undersøgelsen viste, at man ved at skifte til energieffektive armaturer reducerede varmtvandsforbruget med 28 %, og at effekten holdt over tid.

Ifølge en separat beregningsformel udarbejdet af RISE kan en middelstor husstand med 4 personer, som skifter armatur fra energiklasse E til A, spare 5.600 kroner ved en samlet elpris på 3,34 kr./kWh.

Om Gustavsbergs energiberegner

Beregneren er baseret på fakta fra Energimyndigheten i Sverige, Statistiska Centralbyrån (SCB) og Nils Holgersson-rapporten. "Energieffektive armaturer" omfatter for eksempel Gustavsbergs armaturer Atlantic og Nautic, som er energimærkede i henhold til SS-820000 og SS-820001.

"Vores armaturer opfylder også høje krav til funktion og brugervenlighed i henhold til det svenske energiklassificeringssystem," siger Mattias Virsgård.

KILDER:

RISE feltstudie

RISE beregningsmodel

Villeroy & Boch Danmark A/S er et lokalt salgskontor for Villeroy & Boch AG gruppen med hovedkontor i Mettlach, Tyskland. Vi sælger og markedsfører de to brands Villeroy & Boch / Gustavsberg på det danske marked. Med varemærket Gustavsberg tilbyder vi produkter til det komplette badeværelse i et funktionelt Nordisk design med stolte traditioner tilbage fra 1825. Med varemærket Villeroy & Boch, der startede helt tilbage i 1748 tilbyder vi eksklusivt design indenfor Bad & Wellness. Alle vores produkter produceres i Europa.

Kontakt os på kundeservice@gustavsberg.com

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness