AXOR WaterDream 2015

Mere frihed i industriel design: Axor præsenterer ny Axor WaterDream med ECAL/University of Art and Design Lausanne

Axor præsenterer en ny vision for den industrielle designfrihed: En universel armatursokkel, som man blot kan klikke en individuelt designet tud på. Denne charmerende kombination af førsteklasses armaturkomponenter og unikke tude bliver i øjeblikket vist frem i Axors Showroom DURINIQUINDICI i Milano, efter konceptet blev præsenteret af Philippe Starck på Milanos Design Week Fuorisalone i april.

Axor har gennem flere år beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvordan man kan opnå størst mulig frihed inden for industriel design. Sammen med ECAL, det velrenommerede universitet for kunst og design i Lausanne, Schweiz, har mærket udviklet nogle konceptuelle svar på dette spørgsmål for derefter at producere en række håndlavede, unikke modeller af mundblæst glas – Axor WaterDream 2015.

„Vi har fundet en kreativ partner i ECAL, som har grebet vores Axor WaterDream-projekt an med stor lidenskab og designmæssig kunnen,” forklarer Philippe Grohe, direktør for mærket Axor. „Vores tekniske innovation, den nye armatursokkel Axor U-Base, var de designstuderendes udgangspunkt for at udvikle deres helt egne tude. Nu glæder vi os til at vise resultaterne af samarbejdet frem for det design-elskende publikum i Milano.” Og Alexis Georgacopoulos, direktør for ECAL, tilføjer: „Vi får med jævne mellemrum mulighed for at arbejde sammen med verdenskendte mærker – særligt inden for industriel design. Projektet Axor WaterDream er et rigtig godt eksempel, for her har de studerende kunnet eksperimentere med det, de har lært, samtidig med at de skulle få det til at fungere sammen med Axors innovation.”

Axor WaterDream

I mere end 20 år har Axor udviklet visioner for badeværelset som et rum, man lever i. Her handler det hele tiden om at skabe frirum, bryde med etablerede mønstre og føre en åben dialog på tværs af forskellige fag – med internationalt kendte designpartnere som brdr. Bouroullec, Patricia Urquiola, Front eller Nendo. Nu viser også bachelor- og kandidatstuderende fra ECAL deres personlige Axor WaterDream. De præsenterede produkter kommer ikke i handlen men viser Axors vision om, at det en dag skal være muligt at designe sit eget badeværelse helt ned i detaljen. Med Axor WaterDream er der taget et skridt nærmere denne drøm.

Om ECAL/University of Art and Design Lausanne

ECAL har et international renomme og bliver regelmæssigt kåret som et af de ti bedste kunst- og designuniversiteter i verden. Universitetet tilbyder i øjeblikket seks bachelor- og syv kandidatuddannelser. Derudover tilbydes et 1-årigt forberedelsesprogram til bacheloruddannelserne. Alexis Georgacopoulos har været direktør for universitetet siden 2011.

Mærket AXOR

AXOR står for „Designer Visions for Your Bathroom“. Udvalgte arkitekter, indretningsarkitekter og designere udvikler sammen med AXOR deres vision for dit badeværelse. AXOR-kollektionerne byder på mange forskellige, bæredygtige løsninger, der realiserer det individuelle bad på højeste æstetiske og tekniske niveau. Barber & Osgerby, Ronan og Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Front, Jean-Marie Massaud, Nendo, Phoenix Design, Philippe Starck og Patricia Urquiola er i dag AXORs designpartnere. Alle disse forskønner livet i og med badeværelset.

Med sine mærker AXOR og hansgrohe er Hansgrohe Group, som har hovedkontor i Schiltach/Baden-Württemberg, Sydtyskland, en førende virksomhed inden for innovation, design og kvalitet i bad- og køkkenbranchen. Virksomheden, der blev grundlagt i 1901, giver vandet form og funktion med sine armaturer, brusere og brusesystemer. I kombination med sanitet og badeværelsesmøbler tilbyder virksomheden individuelle designmuligheder fra ét og samme sted til helhedsoplevelser på badeværelset. Virksomhedens 122-årige historie præges af opfindelser, såsom den første håndbruser med forskellige stråletyper, det første køkkenarmatur med udtrækstud og den første justerbare bruserstang. Med over 20.000 aktive beskyttede rettigheder står Hansgrohe Group for kvalitetsprodukter med lang levetid og viser ansvarlighed overfor mennesker og miljø. Bæredygtig produktion af ressourcebesparende produkter er centralt i virksomhedens aktiviteter over hele verden. Ved at udvikle innovative teknologier til armaturer og brusere er det målet for Hansgrohe at beskytte vandet som ressource samt at begrænse og tilpasse sig klimaforandringerne under produkternes brugsfase. Som del af sin gennemgående bæredygtighedsstrategi vil Hansgrohe i 2030 have udstyret alle sine vandførende produkter med vandbesparende teknologier under initiativet ”ECO 2030”. 33 datterselskaber, 20 salgskontorer og kunder i over 150 lande gør virksomheden til en pålidelig partner over hele verden. Mærkerne og produkterne under Hansgrohe Group er præmieret med over 700 designpriser siden 1974. Produkterne fra Hansgrohe Group anvendes i projekter verden over – f.eks. på velkendte krydstogtskibe, i luksuriøse 5-stjernede- og boutique-hoteller, i internationale metropoler, i ekstraordinære kurbade, eksklusive badeværelser i hytter og luksusvillaer, offentlige faciliteter og i utallige private hjem. Den høje kvalitetsstandard sikres med produktion på Hansgrohe Groups syv egne fabrikker, hvoraf fire er i Tyskland og én i hhv. Frankrig, USA og Kina. I 2022 omsatte Hansgrohe Group for 1,528 mia. euro (11,4 mia. kr.), og virksomheden beskæftiger ca. 5.600 medarbejdere på verdensplan, heraf over 60 procent i Tyskland.