Bodil Jørgensen og Kristian Halken genforenes i ROM

Fotokredit: Thomas Howalt Andersen

Bodil Jørgensen og Kristian Halken har hovedrollerne i det nye romantiske feel-good drama ROM. De to har tidligere spillet overfor hinanden i Badehotellet. Nu kan de ses i hovedrollerne som ægteparret Gerda og Kristoffer, hvor de spiller sammen med Rolf Lassgård, som også har en bærende rolle i filmen. Niclas Bendixen er instruktør, og optagelserne til filmen er netop begyndt on location. ROM har forventet biografpremiere i starten af 2024.

Produktionsselskabet Motor og Scanbox Entertainment kan i dag offentliggøre det romantiske feel-good drama ROM - en både morsom, livsbekræftende og rørende kærlighedsfortælling om at gå på opdagelse i sig selv og hinanden igen. I de bærende roller ses Bodil Jørgensen, Kristian Halken og Rolf Lassgård, og filmen instrueres af Niclas Bendixen, der ligeledes har skrevet manuskriptet sammen med Kristian Halken og Christian Torpe. Filmen er under optagelser i disse uger i Rom og har forventet biografpremiere i starten af 2024.

Handlingen
Gerda (Bodil Jørgensen) og Kristoffer (Kristian Halken) er taget på forlænget weekendtur til Rom for at fejre deres bryllupsdag og et langt ægteskab. De skal genopleve byen, hvor Gerda som ung gik på kunstskole. Men turen går ikke helt som forventet. Da parret møder Gerdas karismatiske kunstlærer og tidligere flamme, Johannes (Rolf Lassgård), havner Kristoffer på sidelinjen, mens Gerda jagter sin ungdom i Roms gader og stræder og må konfrontere fortidens spøgelser.

Bodil Jørgensen i altoverskyggende hovedrolle
Motor har sikret sig folkekære Bodil Jørgensen i den kvindelige hovedrolle som Gerda. Hun er kendt og elsket for et hav af forskellige roller på TV, film og de skrå brædder. Fra Rytteriet (2010) til All Inclusive (2014). Fra Hvidstengruppen (2022) til Riget Exodus (2022). Med rollen som Gerda har Bodil Jørgensen den altoverskyggende hovedrolle i ROM.

I rollen som Bodil Jørgensens mand Kristoffer ses Kristian Halken, der har en lang karriere bag sig fra både film, TV, teater og revy. Han har bl.a. medvirket i serier som Rejseholdet (2000-2004) og Badehotellet (2013-2023) og i filmene Dirch (2001) og senest feel-good dramaet Miss Viborg (2022).

Den svenske skuespiller Rolf Lassgård, der spiller Bodil Jørgensens gamle flamme Johannes, er en af Skandinaviens største skuespillernavne. Han er bl.a. kendt for sin ikoniske hovedrolle i filmen En mand der hedder Ove (2015), som netop nu er aktuel igen pga. det amerikanske remake A man called Otto (2023), hvor Tom Hanks genfortolker Rolf Lassgårds rolle. Derudover har Rolf Lassgård medvirket i Susanne Biers film Efter brylluppet (2006) og TV 2-serien Efterforskningen (2020).

Holdet bag filmen
ROM instrueres af Niclas Bendixen, der tidligere har lavet tv-serien og filmen Ditte og Louise (2018), og er kendt for sit arbejde som teaterinstruktør og koreograf. Derudover er nogle af Skandinaviens mest erfarne og anerkendte filmfolk med på produktionen herunder Manuel Claro som fotograf, My Thordal som klipper, Jon Ekstrand som komponist og Nikolaj Danielsen står for scenografien.

ROM er skrevet af Kristian Halken, Christian Torpe og Niclas Bendixen og produceres af MOTOR v/ Andreas Hjortdal og Jesper Morthorst. Filmen distribueres i Danmark af Scanbox Entertainment

For yderligere information, kontakt undertegnede.

HAVE Kommunikation & PR

Kontakt:
Emilie Selin, emilieselin@have.dk, mobil 2611 4104

Fakta om ROM

Cast:

• Gerda: Bodil Jørgensen
  • Kristoffer: Kristian Halken
  • Johannes: Rolf Lassgård

Holdet bag:

• Instruktør: Niclas Bendixen
  • Manuskript: Niclas Bendixen, Christian Torpe og Kristian Halken
  • Produktionsselskab: Motor Aps