Nyhed -

Nyskabende musical SYNG FOR MIG udfordrer genren og går unges sorg i møde med velskrevet popmusik

Sanger, sangskriver og musikproducer Kristoffer Rahbek og prisvindende dramatiker Maj Rørbæk Damgaard står bag SYNG FOR MIG - Danmarks første musical, der udelukkende eksisterer som lyd. Den nyskabende musical behandler ungdommens sorgfulde emner med ørehængende pophits og møder de unge på de platforme, hvor de allerede færdes. Musicalen får premiere den 25. oktober på alle musiktjenester.

En ny musicalgenre er landet med SYNG FOR MIG skabt af Kristoffer Rahbek og dramatiker Maj Rørbæk Damgaard. Danmarks første musical - kun på lyd - bliver tilgængelig for alle den 25. oktober, når den udkommer på musiktjenesterne. Kristoffer Rahbek, som er konservatorieuddannet sanger, sangskriver og producer, er kendt som et dansk internetfænomen, da han som helt ung gik viralt med sine coverversioner af store hits på Youtube. Med SYNG FOR MIG ønsker han at udfordre og udvikle formatet for musicals og gøre genren tilgængelig for alle - især for den yngre generation:

“Jeg synes, der er et hul i produktionen af musicals, hvor det unge publikum ikke bliver set. Derfor ville jeg gerne nytænke genren og skabe en helt ny slags musical, hvor de unge blev tænkt ind fra starten,” fortæller Kristoffer Rahbek.

Musical mod sorg
SYNG FOR MIG er fortællingen om en 16-årig dreng, som mister sin far. Historien er inspireret af Kristoffer Rahbeks eget liv og tabet af sin far, og musicalen er foruden at indeholde velproducerede pophits dermed også fyldt med dialoger om svære emner. Dengang savnede han selv et rum, som kunne favne de følelser, der fulgte med sorgen. Kristoffer Rahbek forklarer:

“Jeg har sammen med min dramatiker Maj Rørbæk Damgaard skabt en musical, der med storladne popnumre meget naturligt skal udpensle jagten på lyset, når mørket synes størst. Det er vigtigt for mig at lave en nutidig fortælling om sorg og identitetskrise, da det er noget, jeg selv manglede, da min far døde. På musikkonservatoriet blev jeg ofte kaldt en omvandrende Disneyfigur, fordi jeg evigt og altid jagter farverne og den håbefulde retning i historien. Det har været en vanvittig oplevelse at skulle bevare den indstilling i en situation, hvor alt blev ødelagt. I SYNG FOR MIG er der derfor blevet givet plads til de værste og dybeste øjeblikke, men samtidigt har jeg stædigt styret imod håbet hele vejen. Med Maj som dramatiker er min historie gået fra at være en introvert helingsproces til at være en fantastisk fortælling om sorg, som kan komme alle andre til gode.”

Musicalen skal være nem at tilpasse for publikum, og derfor er den også skabt i et særligt albumformat. SYNG FOR MIG består af 14 tracks fordelt på syv popsange og syv monologscener, hvilket betyder, at lytteren selv kan bestemme, om de vil lytte til musicalen som helhed, eller opleve enkelte sange eller scener hver for sig.

En stærk produktion
Det er den konservatorieuddannede sanger og musikproducer Kristoffer Rahbek og den prisvindende dramatiker Maj Rørbæk Damgaard, der står bag SYNG FOR MIG. Kristoffer Rahbek har selv indspillet og produceret alle syv popsange i musicalen, mens Maj Rørbæk Damgaard har sørget for et højt niveau i de dramatiske monologscener.

Maj Rørbæk Damgaard er uddannet dramatiker fra Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Den Danske Scenekunstskole. Hun skriver til teatre i hele landet, og har tidligere skrevet radiodramaer til DR Fiktion, hvilket bl.a. indbragte prisen for Nordens bedste radiodramaserie, Nordic Radio Drama 2014.

Det er derudover skuespiller Ole Boisen, der lægger stemme til faderen Thomas i SYNG FOR MIG. Ole Boisen er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater og har spillet både på Det Kongelige Teater og Fredericia Teater samt en række spillefilm. Kristoffer Rahbek spiller selv den 16-årige dreng Jacob.

SYNG FOR MIG har fået støtte af Fredericia Musicalteaters udviklingsprogram PORTAL, der er sat i verden for at udvikle nye danske musicals. Produktionen er yderligere støttet af KODA, Den Jyske Kunstfond, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere m.fl. SYNG FOR MIG får premiere den 25. oktober på alle musiktjenester.

For mere information, kontakt venligst
Rikke Hesselholt // rikke@have.dk // 28 43 38 93
Sara Jeppesen // sara@have.dk // 22 41 00 48
Stine Røhe // stinerohe@havde.dk // 50 58 73 03

Fakta om SYNG FOR MIG

Holdet bag
Sange og sangtekster: Kristoffer Rahbek
Medvirkende: Kristoffer Rahbek og Ole Boisen, Laura Wildt, Christina Elisabeth Mørkøre, Lars Mølsted
Dramatik: Maj Rørbæk Damgaard
Mix: Carsten Heller og Kristoffer Rahbek
Mastering: ET Mastering
Visuelt produktionsfirma: Enchabel
Pladeselskab: KR Musical
Distributør: DiGiDi

Indhold

1. Kapitel 1: Hærværk
  2. Hvorfor Gør Du Det Så Pokkers Svært?
  3. Kapitel 2: Bortvisning
  4. Den Perfekte Dag
  5. Kapitel 3: Løgnen
  6. Lad Nu Solen Skinne