Adomeit præsenterer  DREAMS BY THE SEA af Sakaris Stórá

Med Juliett Nattestad og Helena Heðinsdóttir

Premiere:
Tirsdag 27. februar 2018 i Empire Bio

DREAMS BY THE SEA af debutanten Sakaris Stórá får dansk biografpremiere for én aften i Empire Bio på Nørrebro, efterfulgt af enkelte visninger ved Nordatlantiske Filmdage på Nordatlantens Brygge.

Instruktør Sakaris Stórá modtog den internationale jurys specialpris på Berlinalen, nu kommer hans første spillefilm. DREAMS BY THE SEA er den første færøske spillefilm siden 2014. Den fik verdenspremiere og biografrelease på Færøerne, hvor den solgte rekordmange billetter. Den har siden rejst til Reykjavík, Rom, Lübeck, Tromsø og Gøteborg – og skal videre til Malmø, åbne Northern Lights filmfestivalen i Minsk, flere visninger i Rusland og Finland, samt til Zlìn, Kristiansand, Bonn og mange andre byer.

Det færøske filmmiljø er i rivende udvikling med etableringen af et filminstitut på finansloven i 2017. DREAMS BY THE SEA er den første spillefilm fra en ny bølge af unge, færøske filmskabere, som vil sætte færøske film på verdenskortet.

DREAMS BY THE SEA er en poetisk film om skrøbeligheden ved at stå ved dørtærsklen til voksenlivet, og om de små øjeblikke som for evigt former vores tro og vores opfattelse af os selv. Det er en universel fortælling fortalt fra en lille ø i et land med kun 50.000 indbyggere.

Se traileren her: https://www.youtube.com/watch?v=kvPX7FvNzEE
Traileren kan downloades her: https://we.tl/BOkKosquk5
Yderligere info og stills: https://www.dropbox.com/sh/u9qcfprve988ox8/AABwXujWjbNIypA_xsTHlySfa?dl=0

Synopsis
16-årige Ester lever et sikkert men mondænt liv med sine religiøse og konservative forældre i en lille isoleret bygd på en ø på Færøerne. En dag i søndagsskolen møder hun Ragna, en pige der netop er flyttet til den samme bygd med sin alkoholiserede mor og 8-årige lillebror. Ester ser i Ragna, hvad hun har ledt efter hele sit liv. Modsætninger mødes, men de bliver alligevel gode venner. Sammen drømmer de om at slippe væk fra deres kedelige hverdag, men de indser også, at det kun er dem selv, de ønsker at flygte fra. Filmen fortæller om de problemer, vi møder som mennesker. En historie om kærlighed og identitet.

Medvirkende
Ester:  Juliett Nattestad
Ragna:  Helena Heðinsdóttir
Rókur:  Levi Ragnarsson
Rakul:  Noomi Kunoy Heradóttir

Filmholdet
Instruktør:  Sakaris Stórá
Manuskriptforfatter:  Marjun Syderbø Kjelnæs
Producere:  Ingun í Skrivarastovu, Katja Adomeit, Jón Hammer
Fotograf:  Virginie Surdej
Klipper:  Amalie Westerlin Tjellesen
Production Designer:  Marianna Mørkøre
Komponist:  Povl Kristian
Lyddesigner:  Mick Raaschou

ØVRIGE FAKTA
Genre:  Drama
Sprog:  Færøsk
Produktionsår:  2017
Produktionsselskaber:  Fish&Film (FO) og Adomeit Film (DK)
Varighed:  80 min.
Screen Ratio:  1:1.85
Lyd:  5.1
Budget:  2,7 mio. kr.

DREAMS BY THE SEA er produceret af Ingun í Skrivarastovu, Katja Adomeit og Jón Hammer for Fish&Film på Færøerne og Adomeit Film i Danmark i samarbejde med Kameraudlejningen ApS, Mainstream ApS, Klippegangen ApS og Studio B v/ Mick Raaschou. Filmen er støttet af Mentamálaráðið, Mentamálanevnd Tórshavnar Býráðs, Mentanargrunnur landsins, Filmworkshop/Copenhagen og Danmarks Radio v/Filmklubben. Filmen er også støttet af Dansk-Færøsk Kulturfond, Sands Kommuna, Skopunar Kommuna, Skálavíkar Kommuna, Marine Harvest, P/F Njord, P/F Poul Michelsen, KT Húsið, Bil Mini Taxa, Atlantic Airways, Okkara, Føroya Keypssamtøka, Hotel Føroyar, Klippfisk og Vinnuframi.

DREAMS BY THE SEA er filmet på location på Færøerne.