Billedtekst: Fra venstre: Anders W. Berthelsen, Joachim Fjelstrup, Roberta Reichhardt, Sofie Torp, Martin Høgsted og Esben Smed. Kreditering: Martin Dam Kristensen

Anders W. Berthelsen debuterer som instruktør med stjernebesat romantisk komedie

LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER har Sofie Torp, Esben Smed, Roberta Reichhardt, Joachim Fjelstrup og Martin Høgsted i de centrale roller og får biografpremiere 7. april næste år.

Nordisk Film Production kan i dag offentliggøre én af næste års helt store romantiske danske komedier: LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER. Filmen instrueres af Anders W. Berthelsen, som får sin soloinstruktørdebut efter tidligere at have co-instrueret den prisbelønnede og publikums-hittende storfilm Ser du månen, Daniel (2019) sammen med Niels Arden Oplev. LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER bliver skrevet af manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson og produceres af Thomas Heinsen for Nordisk Film Production.

LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER er blevet til i tæt samarbejde med Kolding Kommune, hvor Anders W. Berthelsen kommer fra og de fleste af filmens optagelser finder sted. De er netop startet i Kolding og om en måneds tid rykker produktionen til København og omegn, hvor de sidste optagelser skal i hus. Filmen har biografpremiere 7. april 2022.

Anders W. Berthelsen glæder sig meget over, at netop LYKKELIGE OPMSTÆNDIGEHDER bliver hans første film som instruktør:

• ”Efter at have været co-instruktør på Ser du månen, Daniel har jeg ledt efter det helt rigtige projekt til min egen instruktørdebut uden sikkerhedsline. Da jeg læste Kim Fupz’ manuskript til LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER var jeg ikke i tvivl om, at dette var det helt rigtige projekt for mig. Kim Fupz er en fantastisk humorist og en moderne, medrivende historiefortæller, og han har skrevet et virkelig morsomt og rørende manuskript med en serie af spil-levende karakterer, der føles ægte. Vi er lige gået i gang med optagelserne i min egen fødeby, og det er en stor oplevelse. Jeg glæder mig helt vildt til, at publikum skal se den færdige film til foråret.”

Historien - søstrekærlighed, skruk og amoriner i luften
Søstrene Katrine og Karoline var tætte som børn, men kunne i dag ikke leve meget mere forskelligt. Karoline lever i et forgældet forhold med den arbejdsløse DJ Ronny. Katrine har derimod det hele i sit forhold med den succesfulde bygmester Markus. Det vil sige alt undtagen børn. Men da Karoline bliver gravid ved et uheld, udtænker Katrine en snedig plan, som kan løse alles problemer: Katrine betaler søsterens gæld og lidt til – og får til gengæld hendes kommende baby. Den aftale kan Karoline ikke sige nej til, og så skal alle detaljer på plads inden fødslen. Men intet går som planlagt…

LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER er en varm og sjov romantisk komedie om det gode liv vi alle længes efter, en moderne fortælling om at finde sin rette plads i livet og indse, at drømmen nogle gange ligger et helt andet sted end vi tror.

Topnavne og stortalent foran kameraet
Nordisk Film Production og Anders W. Berthelsen har sikret sig både topnavne og et ungt stortalent i de bærende roller. Som den overkontrollerende, ambitiøse og særdeles skruk storesøster Katrine ses Sofie Torp, der fik sit store gennembrud i Ser du månen, Danielog som tidligere på sommeren kunne ses i rollen som Rose i Marco Effekten.

Esben Smed spiller hendes succesfulde, fortravlede og distræte mand Markus. Han arbejdede også sammen med Anders W. Berthelsen på Ser du månen, Daniel, og året før fik han også en kolossal succes med titelrollen i Bille Augusts filmatisering af Lykke-Per.

Stortalentet Roberta Reichhardt, der er kendt fra Sjit Happens på TV 2 Zulu og Hvor ligger Løkken på DR1, spiller den kaosramte og impulsive lillesøster Karoline, der har det med at fare vild i det hele. Og hendes kæreste, DJ’en Ronny, der også har problemer med at blive voksen, spilles af Joachim Fjelstrup, mens Martin Høgsted runder kvintetten af som Markus’ forretningspartner og ubehjælpsomme bror Steen, der forlades af sin kone og rammes af akut kærlighedssorg. I øvrige roller ses bl.a. Kristian Halken, Søren Malling og Christiane Gjellerup Koch.

Holdet bag filmen
Med instruktørdebuten på LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER tager én af landets mest populære og succesfulde filmskuespillere gennem de seneste 25 år springet over på den anden side af kameraet. Siden gennembrudsrollen i Søren Kragh Jacobsens Mifunes sidste sang har Anders W. Berthelsen haft store roller i en perlerække af store danske film og tv-serier, fra Italiensk for begyndere og Kongekabale til Drømmenog Klassefesten-filmene, fra Taxa til Krøniken og Forbrydelsen.

Bag kameraet har Nordisk Film Production og Anders W. Berthelsen allieret sig med Brian Curt Petersen som filmfotograf, Heidi Plugge som production Designer, Stine Thaning som chefkostumier, Henrik Steen som chefsminkør og Lars Therkelsen som klipper.

LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER er foruden Kolding Kommune støttet af Det Danske Filminstitut under Markedsordningen og YouSee. Filmen distribueres af Nordisk Film Distribution.

For yderligere information, kontakt undertegnede.

HAVE

Kontakt:
Michael Feder, mobilnr.: 22434942, mail: michael@have.dk

Fakta om LYKKELIGE OMSTÆNDIGHEDER

Holdet bag:

• Produktionsselskab: Nordisk Film Production
  • Instruktør: Anders W. Berthelsen
  • Manuskriptforfatter: Kim Fupz Aakeson
  • Producer: Thomas Heinesen
  • Fotograf: Brian Curt Petersen
  • Production Designer: Heidi Plugge
  • Chefkostumier: Stine Thaning
  • Chefsminkør: Henrik Steen
  • Klipper: Lars Therkelsen
  • Investorer: Kolding Kommune, Det Danske Filminstitut under Markedsordningen og YouSee.

Rollelisten:

• Katrine: Sofie Torp