Foto: Steen Evald

Bestselleren UNDTAGELSEN bliver til stor dansk spillefilm

Sidse Babett Knudsen, Danica Curcic, Amanda Collin og Lene Maria Christensen indtager hovedrollerne i næste års store danske thriller-brag, der instrueres af Jesper W. Nielsen og produceres af Fridthjof Film.

Endelig! 14 år efter udgivelsen af én af de største danske bogsensationer i det 21. århundrede kan det i dag afsløres, at Christian Jungersens folkelige gennembrudsroman Undtagelsen får sin egen filmatisering og bliver til en ny dansk thriller i det helt store format. UNDTAGELSEN går i optagelse d. 27. august og får forventet biografpremiere i efteråret 2019.

Da Undtagelsen udkom på Gyldendal i 2004 blev den en øjeblikkelig megasucces med overstrømmende anmeldelser og udsolgte oplag. Bogen har solgt svimlende 200.000 eksemplarer og er udgivet internationalt i 20 lande over hele verden, bl.a. USA hvor den fik en fornem anmeldelse i The New York Times. Herhjemme blev den også belønnet med De Gyldne Laurbær, og i årene siden udgivelsen har flere filmselskaber været interesseret i en filmatisering.

Christian Jungersen glæder sig
Det er Fridthjof Film, der producerer UNDTAGELSEN, mens succesinstruktøren bag det Robert-belønnede drama Der kommer en dag og senest TV2’s spændingsserie Greyzone,

Jesper W. Nielsen, skal instruere. Manuskriptet er forfattet af Christian Torpe, der har været hovedforfatter på TV2’s populære komedieserie Rita (2012), Bille Augusts prisbelønnede drama Stille Hjerte (2014) og senest også har arbejdet på den amerikanske tv-serie The Mist.

Christian Jungersen glæder sig til at se filmatiseringen af sin egen roman.

- Jeg tror meget på Jesper W. Nielsen og Christian Torpes vision for filmen. De har en stærk fornemmelse for fortællingen og karaktererne, og jeg er meget imponeret af manuskriptet. Det er rart at give slip på sin ”baby”, når det er så kyndige og talentfulde filmfolk, der skal tage sig af den. Det er derfor med store forventninger at jeg ser frem til at sætte mig i mørket og se den færdige film, udtaler han.

Handlingen
Da Iben og Malene begge modtager dødstrusler, går det op for dem, at deres arbejde på Dansk Center for Information om Folkedrab har bragt dem i livsfare. Mistanken lander på en serbisk krigsforbryder, som de skriver artikler om, men da en sag om mobning på kontoret eskalerer, begynder de langsomt at overveje om ondskaben kunne komme fra dem selv.

UNDTAGELSEN er en nervepirrende thriller, der skildrer hvordan raffineret voksenmobning kan udvikle sig til et uhyggeligt spil om liv og død. Det er en fortælling om manipulation som våben, om vildtvoksende paranoia og ondskabens mange ansigter. Men først og sidst om at være menneske i et moderne samfund.

Stjerner på rollelisten
Fridthjof Film har til UNDTAGELSEN sikret sig en funklende stjernebesætning af kvindelige danske skuespillere. Som de fire kvinder på kollisionskurs på et NGO-kontor kan publikum glæde sig til at opleve Sidse Babett Knudsen (Anne-Lise), Danica Curcic (Iben), Amanda Collin (Malene) og Lene Maria Christensen (Camilla).

Sidse Babett Knudsen er tilbage på dansk grund efter internationale roller i bl.a. HBOs tv-serie Westworld og Dan Brown-filmatiseringen af Inferno, mens Danica Curcic senest kunne ses bl.a. i balletdramaet Darling, tv-serien The Mist og titelrollen i Jeanne d’Arc på Republique. Amanda Collin fik sidste jul et forrygende og prisbelønnet gennembrud i titelrollen i Christian Tafdrups En Frygtelig Kvinde, og Lene Maria Christensen har senest kunnet opleves i bl.a. dramaserien Arvingerne på DR1 og som bokseren Jørgen Hansens kone Hanne i dramaet Den bedste Mand.

Filmens instruktør Jesper W. Nielsen er lykkelig for sit kvindecast og udtaler:

- Jeg kan ikke få armene ned over at skulle arbejde sammen med fire så stærke og talentfulde skuespillerinder i en historie om menneskets mørkeste afkroge. Sammen skal vi dykke ned i et fascinerede kvindeunivers, med ekstremt spændende og komplekse karakterer, der ikke bare lyver overfor hinanden men også overfor sig selv. En uheldig sammenblanding, der giver ondskaben frit spil.

Skuespillerne glæder sig
Alle fire skuespillere glæder sig vildt meget til optagelserne.

Sidse Babett Knudsen siger:

- Jeg glæder mig meget til at spille sammen med alle disse dygtige skuespillere og til endelig at skulle arbejde sammen med Jesper igen, det har jeg længe ønsket. Jeg læste bogen på én dag, da jeg hørte om projektet. Den er jo virkelig en pageturner, en god thriller, med nogle virkeligt spændende karakterer. Det er både oplagt og udfordrende at skulle lave bogen til film, men for os skuespillere er det jo et fantastisk oplæg at kende karakterens tanker så godt. Jeg glæder mig.

Danica Curcic supplerer:
- Jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med Jesper og de seje damer på UNDTAGELSEN. Jeg ser utrolig meget op til disse skuespillerinder, og det har længe været en drøm at spille sammen med dem hver især. Det bliver spændende at dykke ned i menneskets ondskab, og hvordan mobning kan påvirke fællesskabet. Med det fantastiske grundlag som bogen giver, glæder jeg mig til at arbejde med projektet.

Også Lene Maria Christensen ser frem til at skulle arbejde på filmen. Hun udtaler:

- Jeg glæder mig meget til at lave UNDTAGELSEN. Jeg synes det er en vigtig fortælling, og beskrivelsen af mobning, eller bøddel og offer vil være noget, vi alle vil kunne genkende fra den ene eller anden side. Eller blot som stiltiende vidner, der vel egentlig har lige så meget ansvar for, hvordan vi behandler hinanden.

Amanda Collin slutter af:

- Jeg glæder mig helt vildt til at være en del af et virkeligt sejt powerteam, hvis jeg selv skal sige det. Jeg ser meget frem til udfordringen, og så håber jeg virkelig, at vi kan formå at få den samme pirrende spænding frem mellem os fire som man fornemmer i bogen. Jeg er dybt imponeret over Christians Jungersens evne til at overraske og få en med på en indre rejse i fire så forskellige karakterer. Hvordan er han ikke en kvinde?, udtaler hun.

Hvem der skal spille de centrale mandlige roller som kvindernes chef Poul og den karismatiske Afrika-journalist Gunnar afgøres i løbet af den kommende tid, hvorefter det vil blive offentliggjort.

UNDTAGELSEN er støttet af Det Danske Filminstitut v/ filmkonsulent Mikkel Munch-Fals, DR, Den Vestdanske Filmpulje, Creative Europe Media og Nordisk Film & TV Fond.

For yderligere information, kontakt undertegnede.

Have Kommunikation
Tlf. 33252107

Kontakt:
Michael Feder, mobil: 22434942, mail: michael@have.dk

Fakta om UNDTAGELSEN

Filmholdet:

• Instruktion: Jesper W. Nielsen
  • Manuskript: Christian Torpe
  • Fotograf: Erik Zappon
  • Production Designer: Sabine Hviid
  • Komponist: Henrik Lindstrand
  • Producere: Marcella Dichmann, Mille Bjørke og Miriam Nørgaard
  • Executive Producer: Ronnie Fridthjof
  • Selskab: Fridthjof Film
  • Investorer: Det Danske Filminstitut v/ filmkonsulent Mikkel Munch-Fals, DR, Den Vestdanske Filmpulje, Creative Europe Media og Nordisk Film & TV Fond.
  • Internationalt salg: Level K v/ Tine Klint

Rollelisten: