CHESS runder 50.000 solgte billetter og har sat 24 ekstra forestillinger i salg

CHESS runder 50.000 solgte billetter og har sat 24 ekstra forestillinger i salg

Billetsalget til den kommende opsætning af CHESS går forrygende og har nu rundet 50.000 solgte billetter til forestillingerne i København, Aarhus, Odense, Vejle og Holstebro. Derfor er spilleperioden forlænget med 24 ekstra forestillinger.

Til januar har den nye opsætning af CHESS på dansk med Stig Rossen i hovedrollen premiere, og den ser allerede nu ud til at blive en kæmpe publikumssucces. Forsalget har nemlig netop rundet 50.000 solgte billetter til forestillingen, som kommer rundt i hele landet til København, Aarhus, Odense, Vejle og Holstebro. Derfor har holdet bag musicalen valgt at forlænge med 24 ekstra forestillinger.

Producent og dirigent Mikkel Rønnow udtaler:

”Vi er enormt glade for den store interesse for CHESS og er glade for at kunne tilbyde 24 ekstraforestillinger, så endnu flere kan opleve musicalen i de smukke rammer i Tivolis Koncertsal og på turnéen til de største musikhuse i landet. Det er tydeligt, at CHESS er en af danskernes absolutte yndlingsmusicals, og vi er spændte på at præsentere forestillingen i en helt ny opsætning, skabt af et prisvindende kreativt hold fra West End i London.”

CHESS for første gang på dansk!

”I Know Him So Well”, ”One Night in Bangkok”, ”Heaven Help My Heart” og ”Anthem”. Hitsene fra den moderne musicalklassiker CHESS står i kø. Nu kan publikum glæde sig til en ny spektakulær luksusopsætning af musicalen med en række af landets bedste sangere i de bærende roller. Det er første gang, at CHESS opføres på dansk i en professionel opsætning, og der er tale om en produktion med helt ny iscenesættelse, scenografi og koreografi. Premieren finder sted i Tivolis Koncertsal d. 19. januar 2018, og efter spilleperioden i Tivoli kommer forestillingen på turné til Musikhuset Aarhus, Vejle Musikteater, Musikteatret Holstebro samt til Odense, hvor CHESS bliver den første store musical i det nyindviede koncerthus ODEON.

Stig Rossen i spidsen for stort ensemble

På rollelisten står Stig Rossen i hovedrollen som den russiske skakmester Anatoly, Xenia Lach-Nielsen som Florence, og i de øvrige centrale roller kan publikum glæde sig til at opleve bl.a. Bjarne Langhoff som den regerende amerikanske verdensmester Frederick Trumper, Pernille Petersson som Anatolys kone Svetlana, Kristian Vetter som The Arbiter, Jakob Zethner som Molokov, Martin Loft som Walter, et stort ensemble og 17-mand stort symfonisk poporkester.

Den nye opsætning instrueres af den prisbelønnede engelske instruktør Mark Clements, som er teaterchef på det prestigefyldte Milwaukee Repertory Theatre i USA og har stået bag utallige klassiker- og musicalproduktioner i USA, England og overalt i Europa. Forestillingens koreografi lægges i hænderne på englænderen Nick Winston, mens Peter McKintosh – ligeledes fra England – får ansvaret for scenografi og kostumer. Oversættelsen til dansk varetages af den erfarne oversætter og manuskriptforfatter Jesper Malmose, og Mikkel Rønnow svinger selv taktstokken over orkestret.

Se bagest i pressemeddelelsen:

• Fakta om CHESS
  • Historien bag musicalen: Fra ABBA til CHESS

For interviews og yderligere information, kontakt undertegnede.

Have Kommunikation

Lyddesign – Caspar Ravn og Anders Dalmose

Dansk oversættelse - Jesper Malmose

Orkestrering – Anders Eljas

Produceret af Mikkel Rønnow & TOCA Records for Chess 2018 efter aftale med Three Knights Limited, The Schubert Organisation Inc og Robert Fox Limited

Premiere:

Danmarkspremiere: 19. januar 2018 i Tivolis Koncertsal

Fakta om spilleperioden i Tivolis Koncertsal:

Spilletidspunkter: Tirsdag til fredag kl. 19.30. Lørdag kl. 15.00 og 19.30

Billetpriser: 225-695 kr.

Spilleplan

Tivolis Koncertsal: 19. januar - 17. februar

Musikhuset Aarhus: 20. februar - 3. marts

Odeon: 6. – 10. marts

Vejle Musikteater: 13. - 17. marts

Musikteatret Holstebro: 21. - 24. marts

Billetbestilling og hjemmeside:

www.chessmusical.dk

Historien bag musicalen: Fra ABBA til CHESS

I slutningen af 1970’erne, da ABBAs popularitet var dalende, begyndte Benny Andersson og Björn Ulvaeus at se sig om efter nye musikalske projekter. I flere omgange overvejede de ideen om at skrive en musical – eller en ”rock-opera” – men det var først efter mødet med den engelske tekstforfatter Tim Rice, at planerne for alvor blev til realitet.

Tim Rice havde i 1980 skrevet en færdig synopsis til en historie, der brugte skakspillet som metafor for et romantisk og politisk drama. Han var blevet kraftigt inspireret af Verdensmesterskaberne i 1972 i Reykjavik, hvor Boris Spassky og Bob Fischer dystede. Rice kontaktede først Andrew Lloyd Webber, som han tidligere havde samarbejdet med omkring musicalsucceserne Jesus Christ Superstar og Evita. På grund af arbejdet med Cats måtte Lloyd Webber dog sige nej til projektet, og i stedet blev der via den amerikanske teaterproducer Richard Vos formidlet kontakt til Andersson og Ulvaeus.

Allerede ved første møde var der god kemi mellem parterne, og Björn og Benny fandt CHESS-konceptet fascinerende. Efter en række drøftelser tog Andersson og Ulvaeus i 1983 fat på at skrive musikken. Det blev besluttet, at man først skulle lancere en indspilning af musicalen og en efterfølgende koncertturné, og dermed vente med premieren på selve forestillingen til efter turnéen. Til indspilningen engagerede man London Symphony Orchestra og The Ambrosian Singers. Hovedrollerne blev besat af Tommy Körberg (Anatoly), Elaine Paige (Florence), Barbara Dickson (Svetlana) og Murray Head (Frederick).

”The concept album”, som den originale CHESS-indspilning blev døbt, udkom den 29. Oktober 1984. Det indspillede materiale rummede numre nok til 3 plader, men man valgte at skære en række numre ud, for at udgivelsen kunne være på en dobbelt-LP og -CD. En række af de udeladte numre er dog senere blevet taget op i forbindelse med musicalens opsætning på teatrene. CHESS-pladen solgte udsædvanligt godt for en musical-udgivelse – den lå syv uger på toppen af de svenske hitlister og nåede Englands Top 10, foruden at singlerne ”One Night In Bangkok” og ”I Know Him So Well” hittede over det meste af verden. ”One Night In Bangkok” nåede op som nummer 3 på USA's Top 100, og den har solgt mere end nogle af ABBAs største hits nogensinde har gjort. I dag er der solgt omkring 2 millioner eksemplarer af CHESS concept albummet.

Som musicalopsætning fik CHESS først premiere den 14. maj 1986, omkring halvandet år efter musikkens udgivelse. På det tidspunkt var CHESS allerede verdenskendt, og det skabte store forventninger til forestillingen. Tre af de originale hovedroller, Tommy Körberg, Murray Head og Elaine Page var med igen, men derudover måtte der næsten 130 optagelsesprøver til, før resten af de medvirkende var fundet. Efter premieren i London spillede CHESS i 3 år inden den blev taget af plakaten, og forestillingen har dermed indskrevet sig i musicalhistorien som en af de store publikumssuccesser.

Kilde: Palm: ”From Abba to Mamma Mia”. Redigeret af cand. mag Thomas Mandrup