Danmarks Underholdningsorkester vender tilbage med sin anmelderroste Haydn Festival

Haydns sidste seks symfonier er på programmet, når Danmarks Underholdningsorkester med chefdirigent Adam Fischer i spidsen byder velkommen til den anden udgave af Haydn Festival fra 1. til 3. september i Koncertsalen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Desuden kan man glæde sig til at opleve en bred vifte af unge musikalske talenter fra Tivoli-Garden, Københavns Drengekor samt studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium sammen med Danmarks Underholdningsorkester.

”Adam Fischer beviste endnu en gang sit uomtvistelige format som Haydn-dirigent,” skrev Kristeligt Dagblads Peter Dürrfeld i sin 5-stjernede anmeldelse af Danmarks Underholdningsorkester Haydn Festival i 2022.

Han slog fast, at ”dirigent og komponist er et lykkeligt match”, og konstaterede, at ”Fischers særlige flair for Haydn ligger i hans sans for den djærve humor, der gang på gang stikker frem fra den første wienerklassikers partiturer.”

Nu vender Danmarks Underholdningsorkester tilbage med sin anden udgave af Haydn Festival, og dermed er der endnu en anledning til at opleve Joseph Haydn, som kun Adam Fischer kan fortolke ham. Dette er som led i, at Danmarks Underholdningsorkester, i løbet af fire år, udgiver de sidste 24 symfonier. Symfonierne udgives i samarbejde med Naxos Music Group, og det er allerede muligt at lytte til den første single her.

Festivalen finder sted fra den 1. til 3. september i Koncertsalen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium på Frederiksberg.

Centralt i festivalens program finder man Haydns sidste seks symfonier, som blev komponeret, mens komponisten opholdt sig i London. Her opnåede han en enorm musikalsk status, og uropførelserne af hans symfonier var store begivenheder i det engelske og internationale musikliv.

Festivalens åbningskoncert fredag aften byder på et genhør med stjerneviolinisten Gidon Kremer, der opfører Haydns dobbeltkoncert for violin og klaver sammen med den unge pianist Georgijs Osokins.

Masser af unge talenter på scenen
Som noget helt særligt byder dette års udgave af festivalen på en bred vifte af unge musikalske talenter. Blandt andet kan man opleve gardister fra Tivoli-Garden, som er med i opførelsen af Symfoni nr. 100, Militærsymfonien.

Københavns Drengekor og en kvartet af talentfulde studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium vil desuden opføre Haydns smukke kirkelige kor- og orkesterværk Salve Regina sammen med Underholdningsorkestret.

På programmet finder man også Haydns Børnesymfoni, hvor solostemmerne er skrevet til legetøjsinstrumenter som skralde, tromme, børnetrompet og med flere fuglelyde. Når Leopold Mozarts muntre Jagtsymfoni opføres, vil Danmarks Underholdningsorkester desuden blive akkompagneret af glammende hunde og pistolskud.

Foruden al den fantastiske musik, byder festivalen også på talks med kunsthistoriker Bente Scavenius, komponist og forfatter Karl Aage-Rasmussen og hjerneforsker Peter Vuust.

Pianist, radio- og TV-vært Mathias Hammer indtager værtsrollen ved dette års Haydn Festival.

Nært og mangeårigt forhold til Haydn
Danmarks Underholdningsorkester har haft et nært forhold til Haydn i mange år, før det blev besluttet at dedikere en hel festival til ham. Tilbage i 2017 spillede Danmarks Underholdningsorkester i Haydns østrigske fødeby Eisenstadt, som de også sidenhen er vendt tilbage til – blandt andet for at spille på det fornemme slot, Esterházy. Desuden er Danmarks Underholdningsorkester blevet husorkester ved en østrigsk Haydn-festival i Graz.

Læs mere om Haydn Festival 2023 og programmet her.

Der sælges partoutbilletter i to kategorier, som begge giver adgang til tre dage med koncerter og events: Kategori A koster 720 kr., mens kategori B koster 650 kr.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Julie Qvick · julie@have.dk · 22727556
Sara Jeppesen · Sara@have.dk · 22410048