Dansk Folkehjælp forventer hidtil største ansøgerfelt til Julehjælp

Dansk Folkehjælp forventer hidtil største ansøgerfelt til Julehjælp

Dansk Folkehjælp er landets største formidler af Julehjælp til fattige og udsatte børnefamilier, og organisationen har de sidste 13 år hjulpet op mod 81.400 familier med at få julen til at hænge sammen. Selvom det tidligere på året kom frem, at fattigdommen i Danmark for første gang i mange år var stagneret, har Dansk Folkehjælp senest oplevet en stigning på op til 50 % i ansøgertallet til deres Feriehjælp i sommeren 2020. Derfor åbner Dansk Folkehjælp ansøgningen til Julehjælp med en trist formodning om, at ansøgertallet også her vil nå nye, kedelige højder. Ansøgningen til Julehjælp 2020 åbner på søndag d. 1. november.

Som Danmarks største formidler af Julehjælp har Dansk Folkehjælp siden 2006 samlet penge ind til fattige og udsatte børn og familier i Danmark. Efterspørgslen på Julehjælp er dog steget år for år, og med corona-pandemiens tag i det danske arbejdsmarked forbereder organisationen sig på det måske største ansøgerfelt hidtil.

Nedlukningen har været hård for udsatte familier

Hverdagen har siden pandemiens indtog i Danmark ændret sig for samtlige danskere, men for udsatte og fattige familier har den nye hverdag været særlig hård. Det har Dansk Folkehjælp bl.a. kunnet se på ansøgertallet til både Konfirmationshjælp, Skolestarthjælp og Feriehjælp – ved sidstnævnte steg ansøgertallet med 50 % i sommeren 2020.

Klaus Nørlem, generalsekretær hos Dansk Folkehjælp, fortæller:

”Vi har i år oplevet, at ansøgertallet er steget markant til flere af vores hjælpeinitiativer, og derfor har vi også en trist forventning om, at endnu flere børnefamilier i år vil søge om Julehjælp end tidligere. Vi ved, at corona-pandemien og særligt nedlukningen har været ekstra svær for udsatte og fattige børnefamilier, der typisk er omgivet af mere komplekse hverdage, der ud over fattigdom kan være præget af sociale udfordringer. Samtidig kan pandemien også have medført en mindre gruppe af ny-fattige i Danmark, som for første gang er i en situation, hvor behovet for Julehjælp er til stede.”

Brug for al den hjælp, vi kan fåHvis Dansk Folkehjælp skal hjælpe flest mulige udsatte børn og deres familier til en bedre jul, får organisationen brug for al den hjælp, de kan mønstre. Derfor opfordrer Dansk Folkehjælp alle til at bidrage til julehjælpsindsamlingen.

Erhvervslivet i hele Danmark er vigtige partnere i julehjælpsindsamlingen, og tirsdag d. 1. december afholder en række erhvervspaneler en julehjælpsindsamling 15 steder i Danmark. Sidste år indsamlede erhvervspanelerne 11.000.000 kr. på blot en time til danske børns jul. Læs mere og tilmeld dig et af erhvervspanelerne her.

Du kan også gøre en stor forskel som privatperson. Hvert beløb tæller og kan doneres her.

Hvem kan søge om julehjælp?Familierne, der modtager julehjælp, skal være enlige forsørgere på overførselsindkomst og have hjemmeboende børn under 18 år. Med henblik på at sikre, at kriterierne opfyldes, godkendes alle ansøgninger af bopælskommunen i bestræbelserne på, at de familier, der trænger mest, får hjælp. Ansøgningen åbner søndag d. 1 november og lukker mandag den 30. november 2020. Julehjælp 2020 kan søges via dette link: https://ansogning.folkehjaelp.dk/

Dansk Folkehjælp

Vedr. presserelaterede spørgsmål kontakt Dansk Folkehjælp via:

Klaus Nørlem // kn@folkehjaelp.dk // 2033 0939
Stine Albrechtsen // stine@have.dk // 30 24 14 00
Sofie Klindrup // sofiek@have.dk // 25 48 37 49

FAKTA OM JULEHJÆLPEN
Julehjælp 2020 har en samlet værdi af kr. 1.500 pr. familie og består af:

• Julemad og kolonialvarer til en værdi á 500 kr.
  • 1 x gavekort til indkøb af gaver til familiens børn til en værdi á 1.000 kr.

Julehjælp 2020 uddeles af Dansk Folkehjælps lokalafdelinger og frivillige.

SÅDAN STØTTER DU
Ønsker man at støtte Julehjælp 2020, er der følgende muligheder:

- www.folkehjaelp.dk

- MobilePay til 13 221

- SMS ”julegave” til 1999 og støt med 150 kroner

- Indsæt i bank, reg. nr. 5301, konto 0000 333 666, mrk. dit bidrag ”Julegave”.

Dansk Folkehjælps Julehjælp de sidste fem år:

Uddelte julepakker:

• 2015 = 5.400