Foto: Gorm Branderup

Filmby Aarhus åbner nyt laboratorium for XR-, film- og spilproduktioner

2,9 millioner kr. fra Erhvervsfremmebestyrelsen muliggør, at Filmby Aarhus nu kan åbne Danmarks første offentlige Extended Reality-laboratorium. Støtten giver projektet et samlet budget på 5,8 millioner kr., som inkluderer finansiering fra private partnere og uddannelsesinstitutionen VIA. Alle øvrige laboratorier i Danmark er privatejede, så Filmby Aarhus gør det hermed muligt for alle at få let adgang til en vifte af banebrydende teknologier.

Det er midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses pulje ‘Lokale erhvervspotentialer’, der nu skal være med til at styrke, sikre vækst og forbedre vilkårene for fremtidens film-, TV-, spil- og VR-skabere. Filmby Aarhus har nemlig søgt om 2,9 millioner kr. til at etablere et Extended Reality-laboratorium, også kaldet et XR-laboratorium.

Det kan hermed offentliggøres, at Erhvervsfremmebestyrelsen har besluttet at tildele Filmby Aarhus det ønskede beløb, og de 2,9 millioner modsvarer det beløb, som partnerkredsen selv bidrager med. Det giver et samlet budget på 5,8 millioner kr., der skal bruges på at bygge XR-laboratoriet.

Foruden Filmby Aarhus, som er tovholder og initiativtager, består partnerkredsen af virksomhederne KongOrange, WiredFly, AateVR, MANND og Crash samt uddannelsesinstitutionen VIA.

Danmarks første åbne XR-laboratorium
Det nye XR-laboratorium bliver placeret i Filmby Aarhus - Danmarks største kreative erhvervspark for film- og spilvirksomheder. Alle andre XR-laboratorier i Danmark er privatejede eller bruges af forskere, og nyskabelsen bliver dermed de første offentlige XR-faciliteter i produktionsskala. Formålet er at tilbyde flere teknologiske muligheder til XR-, spil- og filmproducenterne i Aarhus og omegn og derved bidrage til at udvikle brancherne.

At faciliteterne er offentlige betyder, at alle brancheaktører vil få let adgang til den vifte af banebrydende teknologier, som XR-laboratoriet vil danne omdrejningspunkt for. Teknologierne tæller blandt andet Motion Capture, der bruges af spil- og filmproducenter til at optage og derefter digitalisere bevægelser, VR (Virtual Reality), hvor brugeren oplever en altomfavnende digital verden, AR (Augmented Reality), der kombinerer den virtuelle verden med den fysiske og ’ændrer’ den og Virtuel Production, der er et setup, hvor spil og film kan laves som et miks af filmoptagelser og computergeneret indhold – det bliver blandt andet brugt i høj grad i Disneys populære serie, ’Mandalorian’.

Foruden filmfolk vil de nye faciliteter også komme spiludviklere, animatorer og tv-producenter til gode.

En stor anerkendelse og en demokratisering af teknologier
Christian Nyhus Andreasen, der står i spidsen for Filmby Aarhus’ spilsatsning og inkubationsmiljø fortæller:

”Erhvervsfremmebestyrelsens anerkendelse af den lokale virksomhedsklynge, Vision Denmark, og Filmby Aarhus som værende i front af den teknologiske satsning betyder rigtig meget for os. Virtuel Production, VR og alle de beslægtede områder, som vi nu kan arbejde med, er fantastisk spændende” og fortsætter:

“Jeg er stolt af, at det nye laboratorium repræsenterer en vaskeægte demokratisering af adgangen til teknologier og knowhow. I stedet for at være forbeholdt få bemidlede virksomheder, kan alle i brancherne nu få adgang til at skabe forretninger med disse banebrydende teknologier, og det vil uden tvivl berige både det danske filmmiljø og alle øvrige visuelt funderede brancher.”

Laboratoriet forventes at åbne i midten af 2021. For at få adgang til faciliteterne skal man ansøge hos Filmby Aarhus og en af kriterierne er, at man skal være en spil, XR, TV eller filmproducerende virksomhed.

Faciliteterne kommer til at bestå af:

• Motion Capture
  • XR, VR og AR
  • Virtuel Production

Følg dette og andre initiativer fra Filmby Aarhus på www.filmbyaarhus.dk.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Stine Albrechtsen stine@have.dk 30 24 14 00
Sofie Klindrup sofiek@have.dk 25 48 37 49