FORENINGEN HELSINGØR KØBSTADSJUBILÆUM 2026 MARKERER HELSINGØRS FØDSELSDAG SØNDAG 2. JUNI

Foreningen Helsingør Købstadsjubilæum 2026 markerer Helsingørs fødselsdag til en festlig dag søndag 2. Juni på Kronborg.
- og der er gratis adgang for alle.

Helsingørs fødselsdag d. 2. juni skal markeres hvert år, og særligt frem mod købstadsjubilæet i 2026” – Lars Romann Engel, formand for foreningen Helsingør Købstadsjubilæum 2026

STED: Scenepladsen Voldgraven
TIDSPUNKT: Kl. 15:00-16:00
TEMA: 1500-tallet, Frederik II, Kronborg og svenskernes plyndring af Kronborgfontænen i 1658

PROGRAM:
kl. 15:00-15:10: Velkomst ved formand Lars Romann Engel

Kl. 15:10-15:30: Historien om Frederik II’s Hof og Kronborgfontænen ved historiker Emma Rønberg Paaske

kl. 15:30-15:50: Kronborg-motetterne: tilegnet Frederik II og dronning Sophie 1582.

kl. 15:50-16:00: Flerstemmigt blandet kor a cappella ved gruppe af lokale sangere ved kantor ved Helsingør Dom kirke Roland Haraldsson

Tak for i dag og på gensyn til Kulturnatten 27.9.2024

KRONBORGFONTÆNEN
Fontænen kan betragtes som Helsingørs allerførste vandkunst. Den blev rejst sammen med Frederik den Andens prægtige slot Kronborg, der som bekendt afløste den gamle middelalderborg, Krogen.

”Helsingør er en fantastisk by og har så mange kvaliteter, vi kan være stolte af. Derfor er det vigtigt at hylde byen med lokale mærkedage og årlige signaturbegivenheder, der kan skabe øget opmærksomhed om byens mange tilbud og tiltrække flere besøgende”, udtaler foreningens formand Lars Romann Engel, der udover formandsposten i Foreningen Helsingør Købstadsjubilæum 2026 er direktør og kunstnerisk leder af HamletScenen på Kronborg.

Vel mødt!

HamletScenen