H.K.H. Kronprinsessen indvier Holmegaard Værk den 8. juni 2020

Det bliver med kongelig deltagelse når designmuseet Holmegaard Værk om kort tid markerer genåbningen af det gamle glasværk. H.K.H. Kronprinsessen indvier museet til den officielle åbningsceremoni den 8. juni kl. 14.

På lørdag den 30. maj kl. 10 kan Holmegaard Værk omsider invitere publikum inden for i den fascinerende verden af kunsthåndværk, designtradition og industrihistorie (læs mere i vedhæftede pressemateriale). Den officielle indvielse sker dog godt en uges tid efter – nærmere bestemt mandag den 8. juni 2020 – hvor museumsdirektør Keld Møller Hansen har fornøjelsen af at byde H.K.H. Kronprinsessen og andre prominente gæster velkommen på det levende glasværk:

"Jeg kan ikke få armene ned af glæde over, at vi nu endelig kan få lov til at åbne Holmegaard Værk. Det er det øjeblik, vi har arbejdet målrettet hen imod de sidste to et halvt år. Vi glæder os til at vise Kronprinsessen og de inviterede gæster rundt i vores helt nye udstillinger, der skal forene det oprindelige og autentiske med det moderne og nyskabende. Det bliver i sandhed en stor dag i kunsthåndværkets ånd.”

I forbindelse med det officielle indvielsesarrangementet 8. juni vil museet holde lukket for publikum hele dagen, og der vil kun være adgang til museet med en invitation. Det sker for at sikre, at myndighedernes krav om forsamlinger og afstand bliver overholdt.

Museet er åbent for publikum alle andre dage fra den 30. maj, og billetter kan forudbestilles via www.holmegaardvaerk.dk.

Presseakkreditering
Ønske om akkreditering med angivelse af navn, stilling og medie sendes senest den 4. juni kl. 12.00 til:

Anja Linnet, anja@have.dk

Af sundhedsmæssige årsager kan vi ikke garantere alle adgang til åbningsarrangementet. Akkrediteret presse får direkte besked senest den 7. juni kl. 16.00. Pressekort skal medbringes på dagen.

Pressefotos fra åbningsceremonien kan efterfølgende rekvireres på www.museerne.dk/presse

Om Holmegaard Værk
På museet udstilles de imponerende samlinger med mere end 42.000 unikke Holmegaard-glas og 6.000 særegne Kähler-genstande, der fortælles levende historier fra både værksteder og tegnestue, og hænderne får lov til at udforske materialerne i de arbejdende glas- og keramikværksteder. Et team af glasmagere i særklasse arbejder i det nye og ultramoderne glasværksted, hvor de i samarbejde med gæstekunstnere og -designere blæser ideerne til live og fylder glasbyen med kreativ virkelyst for hele familien.

Med respekt for historien er udstillingerne bygget op om kernen i det internationalt anerkendte glasværk, der har ligget på matriklen siden 1825. Værkstederne og ovnene står som de blev forladt i 2008, og som hjertet i Holmegaard Værk har de bevaret deres vigtige status. Museumsdirektør Keld Møller Hansen fortæller om det storstilede projekt:

”Holmegaard Værk er en drøm, der går i opfyldelse. Jeg er fuld af forventning og glæder mig til, at vi åbner Danmarks mest moderne og involverende museum. Holmegaard Værk genopliver æstetikken, håndværket, kreativiteten, de danske designtraditioner, personlige fortællinger og fælleskabet. Med Holmegaard Værk vil vi genskabe et levende glasværk for alle.”

En del af vores fælles samfundshistorie
Holmegaard Værk vil bestå af et bygningsareal på 15.000 m2 med den gamle fabrik, den moderne hovedbygning, de nyrenoverede tørvehaller, den gamle glasbys skole, de bevaringsværdige arbejderboliger fra 1820’erne, kunsthåndværkernes atelier og et 24.000 m2 stort udendørsareal mod Holmegaard Mose. Alt dette danner tilsammen rammerne for det særlige kulturmiljø med oplevelser, uddannelse og erhverv, der er smeltet sammen til Holmegaard Værk. En genopbygning der forener det oprindelige og autentiske med det moderne og nyskabende for at bygge videre på den helt særlige kultur-, industri- og naturarv som området rummer.

PRESSEKONTAKT
Anja Linnet - Senior Press Advisor, HAVE
anja@have.dk // 22 65 53 48

Carina Nørgaard Schou – Kommunikationschef, Museum Sydøstdanmark
cns@museerne.dk // 70 70 12 36

HOLMEGAARD VÆRKS PARTNERSKABER

Holmegaard Værk er støttet af Realdania
Realdania er en filantropisk forening med omkring 165.000 medlemmer. Foreningen arbejder for at skabe livskvalitet for alle gennem det byggede miljø – forstået som de fysiske rammer for vores hverdag. Holmegaard Værk er et rigtig godt eksempel på, hvordan man med afsæt i historien og en unik bygningsarv kan give nyt liv til et industrikulturmiljø, så det peger frem i tiden og en positiv udvikling for lokalområdet og regionen. Realdania støtter renoveringen af de historiske og bevaringsværdige bygninger, så de fremover kan rumme nye aktiviteter, der atter vil sætte det gamle glasværk på landkortet – både lokalt, nationalt og internationalt.

Holmegaard Værk er støttet af Næstved Kommune
Holmegaard er en del af Næstveds DNA. Det er svært at finde en af Næstveds 83.000 indbyggere, som ikke har et familiemedlem eller en ven, der er rundet af, eller har haft en forbindelse til Holmegaard Glasværk, som det hed engang. I den gamle middelalderby sætter man pris på det gode håndværk og de kloge hænder. Her bor de mange håndværksmestre, der opbygger mindre virksomheder, side om side med Ressource City, der upcycler fremtiden. Her kan man gå fra Kählers gamle fabrikslokaler til Herlufsholm Skole og Kostskole gennem den gamle middelalderby, hvor der er rigt butiksliv, graffitikunst på gavlene, udsmykket af kunstnere fra hele verden - kun en times kørsel fra København.

ØVRIGE SPONSORER
15. Juni Fonden / Brand af 1848 / Næstved Museums Gavefond / Knud Højgaards Fond / LAG Sydsjælland / A.P. Møller Fonden / Ardagh / Rosendahl Design Group / Sparekassen Sjælland

SAMARBEJDSPARTNERE

Anja Linnet