Holstebro Dansekompagni modtager stor donation til at styrke dansen lokalt

Holstebro Dansekompagni modtager stor donation til at styrke dansen lokalt

Holstebro Dansekompagni modtager en stor donation på 1,2 millioner fra Færchfonden, der skal støtte kompagniets projekt ‘Danserødder - Et Fællesskab i Bevægelse’. Projektet løber over tre sæsoner fra 2024-2027 og skal bringe dansens magi ud i alle hjørner af Nordvestjylland.

Det er med stor glæde, at Holstebro Dansekompagni, der hører under Holstebro Teater, modtager Færchfondens største bevilling på 1,2 millioner kroner, der skal støtte kompagniets projekt ‘Danserødder - Et Fællesskab i Bevægelse’. Projektet løber fra 2024-2027 og vil bringe dansen ud i Nordvestjylland i samarbejde med lokale skoler og kulturcentre. Det sker gennem aktiviteter indenfor fire områder: ”På din skole”, ”I dit lokale kulturhus”, ”Ved dit hjem” og ”Under åben himmel”. Holstebro Dansekompagni vil bringe dansen ud til alternative steder såsom plejehjem, bosteder, arbejdspladser og ud i naturen gennem initiativet, så flere på tværs af generationer kan opleve dans i topkvalitet hvor end de er.

Holstebro er og forbliver en by, hvor dansen er stærkt forankret. Det kommer blandt andet til udtryk gennem danseuddannelser i byen hos både Dansk Talent Akademi og Scenekunstskolen, mens Holstebro Dansekompagni er det eneste professionelle kompagni i Jylland. Holstebro Dansekompagni er anerkendt og drager hvert år på velbesøgte turnéer landet over med sine anmelderroste forestillinger. For nyligt blev de Reumert nomineret med forestillingen Traum, som de skabte sammen med Aarhus Teater sidste år. Selvom Holstebro Dansekompagni kommer vidt omkring, er kompagniets lokale forankring altafgørende for dets virke, og derfor sætter det stor pris på støtten til projektet ‘Danserødder - Et Fællesskab i Bevægelse’.

David Price og Marie Brolin-Tani, der begge er kunstneriske ledere ved Holstebro Dansekompagni, udtaler:

Det er en stor glæde, at Færchfonden igennem sin generøse bevilling vil støtte Holstebro Dansekompagnis ambitiøse satsning på dansen i Nordvestjylland fra 2024-2027. Denne bevilling gør det muligt for os at realisere vores vision for 'Danserødder - Et Fællesskab i Bevægelse', hvor vi ønsker at bringe dansen ud i Nordvestjylland og vise, hvad den kan. Dansen skal ses og opleves overalt, hvor mennesker færdes på tværs af generationer og invitere til nysgerrighed, delagtighed og bryde fordomme om dansen som en smal kunstform ned. Vi glæder os til at styrke de lokale fællesskaber og skabe en levende og inkluderende kulturscene for vores region.”

Færchfonden støtter projekter og initiativer i Nordvestjylland inden for iværksætteri, erhverv, kultur og uddannelse. I år har Færchfondens bestyrelse uddelt midler til 24 projekter indenfor initiativ, foretagsomhed og opfindsomhed for i alt 5,3 millioner kroner.

For mere information, kontakt venligst:
Amalie Søndergaard – amalie@have.dk – 2858 8150
Sara Jeppesen – sara@have.dk - 2241 0048