ISBJØRNEN 2017 er uddelt!

ISBJØRNEN 2017 er uddelt!

Nordisk Film Fondens tre hæderspriser er for første gang blevet overrakt under én samlet prisuddeling:

• Nordisk Film Prisen går til filminstruktør Fenar Ahmad
  • Ove Sprogøe Prisen går til skuespiller Nikolaj Coster-Waldau
  • Erik Ballings Rejselegat går til production designer Sabine Hviid

Fotos af prismodtagerne kan downloades nederst i denne pressemeddelelse.

Nordisk Film Fonden har her til aften for første gang uddelt sine tre årlige hæderspriser under én samlet prisuddeling: ISBJØRNEN. Med den danske skuespillerinde Birgitte Hjort Sørensen som vært løb prisuddelingen af stablen ved et festligt gallaarrangement for den danske filmbranche i Nordisk Films studier i Valby. Tre danskere blev hædret og modtog de tre priser: Filminstruktøren Fenar Ahmad modtog Nordisk Film Prisen 2017 på 111.000 kr. (1.000 kr. x Nordisk Films alder), Nikolaj Coster-Waldau modtog Ove Sprogøe Prisen 2017 på 30.000 kr., og production designer Sabine Hviid modtog Erik Ballings Rejselegat på 50.000 kr.

Nordisk Film Prisen 2017 går til Fenar Ahmad

Årets helt store gennembrud blandt danske filminstruktører herhjemme må Fenar Ahmad tegne sig for. Hans debutfilm Ækte Vare fra 2014 tiltrak sig stor opmærksomhed og ros fra anmelderne, men det er med hans anden spillefilm, actionbraget Underverden med Dar Salim i hovedrollen, som fik premiere i starten af året, at han brød afgørende igennem på den danske filmhimmel. Med fem- og seksstjernede anmeldelser over hele linjen og 180.000 solgte biografbilletter er filmen blevet en af årets helt store succeshistorier herhjemme.

Med Nordisk Film Prisen 2017 træder han i fodsporene på tidligere prismodtagere som bl.a. Lars von Trier, Anders Thomas Jensen og Tobias Lindholm, og på scenen fik Fenar Ahmad bl.a. følgende motivering med på vejen af formand for Nordisk Film Prisens jury, filmproducer Tomas Radoor:

- Årets prismodtager er flabet. Også i sit filmsprog. Hans film er smidige og mættede af blod, sved og tårer. Han evner og elsker at underholde sit publikum, og gennem sine film åbner han døre ind til parallelvirkeligheder i vores samfund… men til trods for at hans film udspringer af meget specifikke miljøer, formår han at fortælle almengyldige historier. Mytologiske historier der vækker genklang i de fleste. Han er ikke naturalist som fortæller. Men ynder at fortælle episk, i et højt tempo og med et stort bankende hjerte.

Ove Sprogøe Prisen 2017 går til Nikolaj Coster-Waldau

Én af dansk films allerstørste stjerner, Nikolaj Coster-Waldau, har haft et fremragende år. Med en forrygende anmelderrost hovedrollepræstation i den danske film 3 ting, en ligeledes imponerende indsats i den amerikanske film Shot Caller samt rollen som Jaime Lannister i syvende sæson af verdens mest populære tv-serie i disse år, Game of Thrones, har Nikolaj Coster-Waldau endnu engang cementeret sin status som en skuespiller i dansk og international særklasse. Det har priskomiteen bag Ove Sprogøe Prisen nu valgt at kvittere for, og derfor bliver han den 12. modtager af prisen, som tidligere er blevet tildelt bl.a. Lene Maria Christensen, Mia Lyhne, Nikolaj Lie Kaas, Pilou Asbæk, Danica Curcicog Ulrich Thomsen.

Prisen blev motiveret af formanden for Dansk Skuespillerforbund, Katja Holm, som bl.a. sagde:

- Dit spil er afdæmpet, inderligt og næsten altid med en humoristisk undertone. Nogle gange næsten umulig at få øje på, andre gange et enkelt blik, en enkelt trækning, der vidner om en iboende troldsplint. En menneskeliggørelse, en humanisering, også af det inhumane.

Du går til arbejdet med dedikation og øm opmærksomhed. Og det mærker vi helt ned i salen og foran skærmen… Vi mærker mennesket, engagementet, humoren og sårbarheden. Og det vil vi gerne se. Og se mere af.

Nikolaj Coster-Waldau kunne desværre ikke selv være til stede ved prisoverrækkelsen, da han er på arbejde i udlandet. Prisen blev derfor modtaget på scenen af hans mor Hanne Søborg Coster, men i en videotale fra settet sagde han bl.a.:

- Jeg blev meget overrasket, da jeg fik beskeden om prisen. Ove Sprogøe er en helt for mig og mange danske skuespillere, og jeg voksede op med alle hans præstationer. Og at se hans arbejde er stadig en stor inspirationskilde for mig. At få denne pris oven i mit 25-års jubilæum som skuespiller gør mig virkelig lykkelig.

Erik Ballings Rejselegat går til Sabine Hviid

Sabine Hviid er en af de lysende stjerner, når vi taler om production designere i Danmark. Alene de seneste tre år har hun været med til at skabe Underverden (2017), den Robert-vindende Der kommer en dag (2016), Ali Abbasis spillefilmsdebut Shelley (2016), den sidste film i Antboy-trilogien, Antboy 3 (2016) og Når dyrene kommer (2014).

Med Erik Ballings Rejselegat kommer hun i klub med prominente navne som Susanne Bier, Nikolaj Arcel, Bent Fabricius-Bjerre og Lise Nørgaard. Sabine Hviid modtog prisen på scenen af juryformanden for Erik Ballings Rejselegat, producer Mikael Rieks, bl.a. med følgende ordlyd:

- Det er tydeligt for os, at Sabine Hviid er det store samlende element i værkerne med et stærkt moderne udtryk, som fastholder filmkunsten, udfordrer den visuelle fortælling og fremtidssikrer filmen som fortælleform. Sabine Hviid har en særlig evne til at møde publikum i øjenhøjde. Hendes blik for både filmens overordnede udtryk og selv de mindste detaljer giver Sabine Hviid en sjælden evne til at skabe verdener, som er tro imod filmenes præmis og tematik, men som samtidig fremstår som et værk i værket.

Om Nordisk Film Fonden

Nordisk Film Fonden har bidraget til udviklingen i den danske filmbranche gennem de seneste 20 år. Fonden hjælper unge talenter ud i verden ved hjælp af legatportionerne Store- og Lille Isbjørn. Derudover yder fonden støtte til nye projekter med det formål at øge innovationskraften i filmbranchen ved at støtte projekter, der implementerer nye ideer og tiltag, som skaber værdi såvel kunstnerisk som teknisk, og som har fokus på talentudvikling.

Nordisk Film Fonden står blandt andet bag Isbjørnens Forfattercamp, der over tre år giver en række danske og nordiske manuskriptforfattere mulighed for at blive endnu bedre, ligesom Nordisk Film Fonden også støtter den alternative filmskole Super 16, som har fostret en lang række talenter. Nordisk Film Fonden er den eneste almennyttige fond i Danmark rettet mod den danske filmbranche og har en årlig bevilling på fem mio. kroner.Læs mere om fonden her: Nordisk Film Fonden

Læs bagest:

• Motiveringstaler til prismodtagerne
  • Profiler på prismodtagerne
  • Info om priserne

Have Kommunikation

Tlf. 33252107

Kontakt:

Michael Feder, mobil: 22434942, mail: michael@have.dk

Motiveringstaler til prismodtagerne

Motiveringstale til Fenar Ahmad, modtager af Nordisk Film Prisen 2017 (af juryformand og producer Tomas Radoor)

Årets prismodtager er flabet. Også i sit filmsprog. Hans film er smidige

og mættede af blod, sved og tårer. Han evner og elsker at underholde sit publikum, og gennem sine film åbner han døre ind til parallelvirkeligheder i vores samfund.

Hans debutfilm Ækte Vare var således en skildring af en gruppe rappere, der vokser op på blokken, og som drømmer om det store gennembrud; hans anden spillefilm Underverden var et brutalt hævnridt, der blandt andet afdækker det klasseskel, der gør sig gældende - også i minoritetsmiljøer. Men til trods for at hans film udspringer af meget specifikke miljøer, formår han at fortælle almengyldige historier. Mytologiske historier der vækker genklang i de fleste. Han er ikke naturalist som fortæller. Men ynder at fortælle episk, i et højt tempo og med et stort bankende hjerte.

Ligesom hans film på mange måder afdækker fælleskaber, er han også selv kollektivist og en del af et kreativt fællesskab – der ifølge ham selv har gjort ham til den fortæller, han er. Han er hårdtarbejdende og entreprenant. Intet kan stoppe ham. Og det er vores held, for vi vil gerne have mere!

Årets prismodtager har været på priskomiteens radar ad flere omgange, men det er først med hans seneste film Underverden, at han har cementeret sin position som den fandenivoldske filmskaber, han er, og derfor modtager han i dag Nordisk Film Prisen på 111.000 kr.

Motiveringstale til Nikolaj Coster-Waldau modtager af Ove Sprogøe Prisen 2017 (af Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund)

Mine damer og herrer.

Det er her i eftermiddag blevet mit privilegium at præsentere dette års modtager af Ove Sprogøe Prisen 2017.

Det er aldrig nogen nem opgave at finde den rigtige modtager. Der skal spejles op imod en sand stor kunstner som Ove Sprogøe.

Men denne års modtager lever op til det opdrag, bestyrelsen har:

Årets modtager har humor, er en dygtig skuespiller, arbejder konstant på at udvide sin horisont som skuespiller, udvider hele tiden rammerne for sit eget talent, overrasker, vil hele tiden fremad og er et ordentlig menneske. Vedkommende tager ansvar, ikke kun for sig selv men for verden omkring sig. Modtageren sætter sin røv i klaskehøjde, både når det angår offentligheden og kollegerne. Det handler om at være en god skuespiller, det handler om at levere det ypperste, det handler om at prøve noget, men det handler også om at bruge sin stemme og være en god kollega.

Og alt dette opfylder aftenens modtager til fulde; som sin kollega Ove Sprogøe. Aftenens modtager er… Nikolaj Coster-Waldau.

Kære Nikolaj.

Du er ikke længere nogen novice i vores branche. Du har efterhånden arbejdet uden for landets grænser i mange år. Dit CV er – din unge alder til trods – imponerende. Du flyver og farer jorden rundt. Det ene øjeblik i Asien, det næste i USA og ellers rundt i Europa. Så vi er altid glade, når du vender hjem.

Det gjorde du for at medvirke i filmen: 3 ting. Filmen minder i virkeligheden lidt om et kammerspil, næsten udelukkende med én location. Eller med andre ord: et krimi-kammerspil af fint karat, der overrumpler med godt skuespil og flabet og rap dialog.

Om din præstation er følgende kommentarer blevet knyttet:

En hård banan med en sød, blød plet under skrællen. En snu rad, romantisk røver og en menneskelig ræv med hulen fuld af udgange.

En mand i en underskudssituation spillet med stort overskud.

En mester i elektrisk sammenspil.

Og det fangede vores interesse i juryen bag Ove Sprogøe Prisen.

Og det er baggrunden for din pris. Du formår på fin, underspillet vis at vise alle nuancerne; tvivl, håb og mod i den snu rad, du portrætterer. Men det er ikke det eneste, vi har lagt vægt på. I filmen Shot Caller, som også er fra 2017, lægger du yderligere dybde til dit spil som forretningsmanden, der pga. et biluheld bliver sat i fængsel og langsomt transformerer sig fra et følsomt individ til en hardcore fængselsindsat, dog uden på noget tidspunkt egentlig at miste vores sympati eller vores opmærksomhed på hvorfor det valg bliver truffet. Det er også noget af en bedrift at kunne skildre en følelseskold indsat på så nænsom en måde. Din transformation i denne film er enestående.

Men ikke nok med det. For syvende sæson i træk spiller du Jaime Lannister i Game Of Thrones. En rolle der ved første øjekast er et uafkortet dumt svin, men som du også her formår at menneskeliggøre, så vi sidder og hepper på hans fortsatte tilstedeværelse. Endnu et menneske levendegør du, til trods for at det er i spil med døde vandrere og drager.

Og det er dette, der kan siges om dig i alle roller (og de er mange), du efterhånden har spillet på tv og på lærredet.

Der er nogle ting, der gør sig gældende i dit spil. Hvad enten det er film om en indsat, en gyser, kammerspil, gigantiske serie-produktioner med massevis af medvirkende, det er musikvideoer, eller det er reklamefilm. Dit spil er afdæmpet, inderligt og næsten altid med en humoristisk undertone. Nogle gange næsten umulig at få øje på, andre gange et enkelt blik, en enkelt trækning, der vidner om en iboende troldsplint. En menneskeliggørelse, en humanisering; også af det inhumane.

Du går til arbejdet med dedikation og øm opmærksomhed. Og det mærker vi helt ned i salen og foran skærmen. Hvor mange er det f.eks. lykkes at få publikums sympati ved at portrættere en person, der skubber en lille dreng ud af et vindue, eller en indsat, der vælger at komme med i en hardcore bande? Det kan man kun, hvis man formår at portrættere helstøbt uden filter. Og det kan du, Nikolaj.

Måske er dette også ganske kendetegnende for dig som person. Det er nok det, vi mærker. Vi mærker mennesket, engagementet, humoren og sårbarheden. Og det vil vi gerne se. Og se mere af.

Se, man får ikke en pris for at være et ordentligt og ansvarligt menneske. Man får det for en flot præstation, som den du leverede blandt andet i 3 ting, men også Shotcaller i dit rystende portræt. Men at være et ordentligt menneske, det påvirker os også som publikum. Og også dette har vi lagt mærke til i Ove Sprogøe-komiteen. Du tager ansvar. Du bruger din stemme, hvad enten det drejer sig om dine kollegers rettigheder, arbejdsmuligheder og velbefindende, eller det handler om miljø eller ligestilling.

Samtidig insisterer du på et personligt forhold til dit publikum. Du svarer på forespørgsler på nettet, og du takker for ros. På den måde lever du også op til opdraget i prisen, i og med at Ove Sprogøe var kendt for netop at tage ansvar og passe på sine kolleger og at være i øjenhøjde med sit publikum.

Du har nu igennem en årelang karriere slået dit navn fast i vores bevidsthed. Som en skuespiller med ambition, med vilje, der kan portrættere med ydmyghed, sårbarhed, humor og menneskelighed, så vi føler, at vi kender dig. Det er i sandhed pragtfuldt. Og for det skal du hædres med Ove Sprogøe Prisen.

Og for at citere én af dine kolleger, Meryl Streep:

”I let the actions of my life stand for what I am as a human being. Contend with that. Not the words.”

Jeg lader mine handlinger i livet være kendetegnende for mig som menneske. Det arbejder jeg for. Ikke for ordene. Og hun fortsætter: “Lad det, du tror dybest, være omdrejningspunktet for alt, hvad du foretager dig. Brug dit hjerte i dit arbejde, og kræv også det ypperste af alle andre.”

Disse citater passer fremragende på dig. Vi venter os fortsat meget af dig på alle fronter.

Rigtig hjertelig tillykke.

Motiveringstale til Sabine Hviid, modtager af Erik Ballings Rejselegat 2017 (af juryformand og producer Mikael Rieks)

Modtageren af Ballings Rejselegat 2017 er af prisudvalget enstemmigt blevet valgt.

Hun skaber ”et værk i værket”. Sådan er den gennemgående beskrivelse af årets prismodtager, production designer Sabine Hviid.

Alene mængden, alsidigheden og udtrykket i rækken af titler fra de sidste par år gør årets prismodtager til den mest oplagte kandidat. En imponerende spændvidde fra Antboy-trilogiens farverige tegneserieunivers over det jordfarvede, truende mørke i periodedramaet Der kommer en dag, til den potente og dystopisk-moderne krafteksplosion i hævndramaet Underverden taler sit eget sprog. Læg dertil markante titler som varulvedramaet Når dyrene drømmer og den kommende fantasyfilm Vildheks. Fra de helt små budgetter til de større udfører årets prismodtager et suverænt kunstnerisk arbejde for at underbygge og skabe den enkelte filmskabers vision. Det har ikke været svært at pege på Sabine Hviid som årets prismodtager - hun er en af vor tids mest lovende og markante medskabere af danske film.

Sabine Hviid er med til at sætte nye standarder for den visuelle fortælling igennem sin dybdegående kunstart som production designer. Production designeren - en betegnelse som vi i dansk film ikke har tradition for at benytte os af, men som er mere og mere udbredt og understreger den moderne scenograf - tager i tilfældet Sabine Hviid et langt større helhedsansvar for den visuelle fortællings sammenhæng, udtryk og styrker med sit rå talent.

Det er tydeligt for os, at Sabine Hviid er det store samlende element i værkerne med et stærkt moderne udtryk, som fastholder filmkunsten, udfordrer den visuelle fortælling og fremtidssikrer filmen som fortælleform. Sabine Hviid har en særlig evne til at møde publikum i øjenhøjde. Hendes blik for både for filmens overordnede udtryk og selv de mindste detaljer giver Sabine Hviid en sjælden evne til at skabe verdener, som er tro mod filmenes præmis og tematik, men som samtidig fremstår som et værk i værket.

Jeg håber, at vi kan følge hendes rejse i mange år frem, og at denne hæder vil befordre inspiration og skaberlyst - og give kræfter til nye indsatser. Det er mig derfor en stor ære at overrække Sabine Hviid Erik Ballings Rejselegat 2017 på 50.000 kroner.

Profiler på prismodtagerne

Fenar Ahmad (Modtager af Nordisk Film Prisen 2017)

Fenar Ahmad er uddannet filminstruktør fra Super16. Fenar har tidligere instrueret flere dokumentarfilm, bl.a. Nice to Meet You (2006) samt en række musikvideoer for bl.a. S!vas. Med sin debutfilm, kortfilmen Megaheavy (2010), modtog Fenar filmpriser i både Danmark og udlandet, bl.a. Honorable Mention ved Stockholm Film Festival og en Robert.

Han fik sin spillefilmsdebut med Ækte Vare (2014), der blev udvalgt til BFI (London Film Festival) og nomineret ved både Robert-uddelingen og CPH PIX. Hans anden spillefilm, Underverden med Dar Salim i hovedrollen ogproduceret af Profile Pictures, fik premiere i januar i år og blev hans helt store gennembrudsfilm. Med en regn af fantastiske anmeldelser fra medier over hele landet og over 180.000 solgte biografbilletter har filmen markeret sig som et af de helt store lyspunkter i dansk film i år. Tidligere på efteråret modtog filmen også Svend Prisen for Bedste Film. Fenar Ahmads næste spillefilmsprojekt bliver en live-action udgave af den populære danske tegneserie og tegnefilmsklassiker Valhalla (1986) med Roland Møller i rollen som Thor.

Nikolaj Coster-Waldau (Modtager af Ove Sprogøe Prisen 2017)

I 1994 – blot et år efter, at han blev færdig fra Teaterskolen – fik Nikolaj Coster-Waldau sit store gennembrud i rollen som Martin i Ole Bornedals thriller Nattevagten. Siden har han været en af Danmarks mest eftertragtede skuespillere, både nationalt og internationalt. Han var politimanden Andreas i Susanne Biers spillefilm En Chance Til (2014) og spillede over for Mads Mikkelsen i Simon Stahos Vildspor (1998), som han også var medforfatter til. Desuden har han medvirket i danske film som Flugten fra Jante (1999), Rembrandt (2003), De Unge År: Erik Nietzsche sagaen del 1 (2007) og Himmerland (2008). I tv-serien Blekingegadebanden (2009) spillede han hovedrollen som Jan Weimann.

Internationalt er Nikolaj Coster-Waldau ligeledes et stort navn. Hans helt store internationale gennembrud er kommet i rollen som Jaime Lannister i HBO-successerien Game of Thrones, som han har medvirket i siden 2011.Han fik sin britiske debut over for Clive Owen, Jude Law og Mick Jagger i Bent (1997) og har siden medvirket i Michael Apteds Enigma (2001) over for Kate Winslet, Ridley Scotts Black Hawk Down (2001) og Wimbledon (2004) over for Kirsten Dunst og Paul Bettany. Coster-Waldau arbejdede igen sammen med Ridley Scott i Kingdom of Heaven (2005). I 2008 spillede Coster-Waldau hovedrollen som John Amsterdam i den amerikanske tv-serie New Amsterdam samt som Commander Frank Pike i den canadiske tv-serie Virtuality (2009).

I Mateo Gils spillefilm Blackthorn (2011) spillede han over for Sam Shepard og Stephen Rea, og samme år medvirkede han i Morten Tyldums Headhunterne. Senere har vi kunne opleve ham i gyserfilmen Mama over for Jessica Chastain (2013). Desuden var han med i rollen som militærvåbeneksperten Sykes i science fiction action-thrilleren Oblivion over for Tom Cruise og Morgan Freeman. I Erik Poppes A Thousand Times Good Night (2013) spillede han overfor Juliette Binoche, og i komedien The Other Woman (2014) spiller han den mandlige hovedrolle over for Cameron Diaz. De senere år har han desuden spillet med i eventyrfilmen Gods of Egypt (2016), Shot Caller (2017) og Small Crimes (2017). Næste år er han aktuel i Brian De Palmas Domino (2018) med Carice van Houten og Guy Pearce.

Sabine Hviid (Modtager af Erik Ballings Rejselegat)

Sabine Hviid er en af Danmarks førende og mest bredtfavnende production designere. Alene de seneste tre år har hun været med til at skabe action-succesen Underverden (2017), den Robert-vindende Der kommer en dag (2016), Ali Abbasis spillefilmsdebut Shelley (2016), den sidste film i Antboy-trilogien, Antboy 3 (2016) og Når dyrene kommer (2014). Udover spillefilmene har Sabine Hviid været production designer på en lang række danske tv-serier såsom hverdagskomedien Sjit Happens (2013-2014), A-klassen (2012), DR-serien Lykke (2011-2012) og julekalenderen Pagten fra 2009. Næste år er Sabine Hviid aktuel som production designer på Kaspar Munks filmatisering af Lene Kaaberbøls Vildheks.

Om priserne

Nordisk Film Prisen

Nordisk Film Prisen blev for første gang uddelt i 1996, og den har siden 2010 været en talentpris, der har sat fokus på at hylde unge talenter inden for filmens verden. Tidligere har instruktører og manuskriptforfattere som Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Michael Noer, Tobias Lindholm, Anders August og Peter Schønau Fogværet blandt de dygtige modtagere af prisen. For to år siden modtog en skuespiller for første gang Nordisk Film Prisen, da den gik til skuespillerinden Danica Curcic.

Prisudvalget: Producer Tomas Radoor (formand), manuskriptforfatter Kim Leona, manuskriptforfatter Anders August, afdelingschef for fiktion ved Det Danske Filminstitut Marianne Moritzen, filminstruktør og prismodtager sidste år May El-Toukhy samt filminstruktør Michael Noer.

Ove Sprogøe Prisen

Ove Sprogøe Prisen er en hyldest til én af Danmarks mest folkekære skuespillere. Prisen på 30.000 kr. tildeles en dansk skuespiller for en usædvanlig præstation på teatret eller på film det forgangne år, og i udnævnelsen er der lagt vægt på, at vedkommende har et talent med potentiale til at opnå samme folkelige og brede appel som Ove Sprogøe. Ove Sprogøe Prisen uddeles i år for 12. gang og er tidligere givet til bl.a. Lene Maria Christensen, Mia Lyhne, Cecilie Stenspil, Nikolaj Lie Kaas, Pilou Asbæk, Danica Curcicog Ulrich Thomsen.

Prisudvalget: Morten Grunwald (formand), Bent Fabricius-Bjerre, Henrik Zein, Jan Lehmann, Lisbet Dahl, Henning Sprogøe, Katja Holm, Kim Skotte, Jens Refslund og Johanne Louise Schmidt (sidste års prismodtager – med i prisudvalget i 2017).

Erik Ballings Rejselegat

Erik Ballings Rejselegat blev stiftet af Nordisk Film Fonden i 2006. Prisen er på DKK 50.000 og uddeles som rejselegat, fordi Erik Balling sammen med kollegaen Henning Bahs i mange år viste, at rejser befordrer inspiration og skaberlyst - og giver kræfter til nye indsatser. Erik Ballings Rejselegat tildeles årligt til en person, der i det pågældende år har skabt et værk, som i særlig grad har vakt publikums opmærksomhed og interesse. Prisen er tidligere blevet tildelt bl.a. instruktørerne Susanne Bier, Nikolaj Arcel, komponist Bent Fabricius-Bjerre, forfatter Lise Nørgaard og filmfotograf Dan Laustsen.

Prisudvalget: Producer Mikael Christian Rieks (formand), instruktør og sidste års modtager Ask Hasselbach, skuespiller Birgitte Hjort Søre