Janus Metz´ film BORG åbner Toronto Filmfestival

Janus Metz´ film BORG åbner Toronto Filmfestival

Dansk biografpremiere 14. september 2017

Den svenske film BORG har fået den prestigefyldte opgave at åbne Toronto Filmfestival 2017. Det er første gang, at en svensk film skal åbne filmfestivalen, og BORG vil derefter gå i fodsporene af tidligere åbningsfilm som The Magnificent Seven og Looper. Filmen vises den 7. september, dagen før filmen får premiere i Sverige. Både skuespillere, instruktør og producenter vil være til stede i Toronto. Filmen handler om en af verdens største ikoner: Björn Borg.

”Vores mål med filmen har været i en respektfuld måde at ære Björn Borg og John McEnroe med en historie, der vil røre og engagere publikum, ikke blot i Sverige men også i udlandet. At vi får lov til at begynde rejsen ved at åbne i Toronto er fantastisk. Nu er det op til publikum at beslutte, om det lykkedes,” udtaler filmens producenter Jon Nohrstedt og Fredrik Wikström Nicastro.

Filmen er den største tværskandinaviske produktion i årtier. Instruktøren er danske Janus Metz, som har vundet priser såvel i Cannes som ved Robert-uddelingen for sin dokumentarfilm, Armadillo. Han har desuden instrueret et afsnit af den stærkt roste tv-serie True Detective.

”Det er en stor ære og anerkendelse for hele holdet bag filmen at blive valgt som åbningsfilm på filmfestivalen i Toronto. Vi har haft meget høje ambitioner for BORG, og alle har virkelig givet deres til, at det kunne lykkes. Toronto International Film Festival er den vigtigste filmfestival i Nordamerika og en af de største i verden. Det er helt sensationelt, at en skandinavisk film åbner festivalen og sættes i spidsen for festivalens galla. Det vil være afgørende for, hvordan filmen bliver modtaget internationalt”, udtaler filmens instruktør Janus Metz.

Castet består af en dynamisk og imponerende blanding af skuespillere. Björn Borg spilles af den roste Sverrir Gudnason, og Shia LaBeouf ses i rollen som John McEnroe. Stellan Skarsgård gør comeback i den svenske filmindustri i rollen som Lennart ”Labbe” Bergelin – BORG er nemlig Skarsgårds første svenskproducerede film i over 10 år. Björns kæreste Mariana spilles af Tuva Novotny, og i rollen som en ung Björn Borg ses hans egen søn Leo Borg.

HANDLINGEN

Filmen BORG handler om en af Sveriges absolut største ikoner Björn Borg, rivalen John McEnroe og deres legendariske møde i Wimbledonfinalen 1980. Kampen anses af mange for at være den bedste tenniskamp nogensinde og for værende en af de største sportsbegivenheder i nyere tid. BORG tager os med bagom tennisbanen og ind på livet af nogle af de mest berømte stjerner i en historie, der ikke tidligere er blevet fortalt.

Sammen har Borg og McEnroe sat dybe aftryk på sportsverden som globale superstjerner og personligheder – nogle af de første indenfor sportens verden til at pådrage sig sådan en opmærksomhed. Ikke mindst fordi deres historie er en fortælling om både rivalisering og venskab, og deres møder overskred både nationer, samfundsklasser og tennissporten selv.

STILLS OG EPK

www.nfdfilm.dk
Bruger: film
Kode: presse

Have Kommunikation

Medvirkende:

Björn Borg Sverrir Gudnason
John McEnroe Shia Labeouf
Lennart ”Labbe” Bergelin Stellan Skarsgård
Marina Simoniescu Tuva Novotny
Bengt Grive Björn Granath
Vitas Gerulatis Robert Emms
Björn Borg 13 år Leo Borg
Björn Borg 15 år Markus Mossberg

Sverrir Gudnason (f. 1978)
Som en af Sveriges største mandlige skuespillere, der har modtaget Guldbaggen – den svenske pendant til Bodilprisen – flere gange for sine skuespilpræstationer. Han har bl.a. medvirket i Per Flys film Monica Z, hvor han modtog prisen for årets bedste mandlige birolle. Der udover har han medvirket i den danske TV-serie Badehotellet, hvor han spiller rollen som Kaptajn Ernst Bremer.

Shia Labeouf (f. 1986)
Shia Labeouf er en internationalt kendt amerikansk skuespiller, der allerede havde sit gennembrud tilbage i 2000 med en rolle i den amerikanske Disney Channel TV-serie Even Stevens. Herhjemme er han også særligt kendt for sin rolle i Lars von Triers Nymphomaniac samt storfilmene Transformers og Disturbia.

Stellan Skarsgård (f. 1951)
Som en af Sveriges mest internationalt kendte skuespillere har man kunnet opleve Stellan Skarsgård på det store lærred i film som Lars von Triers Breaking the waves, Dancer in the Dark, Dogville, Melancholia, Nymphonmaniac og serien Riget, samt i Pirates of the Carribean filmene, Good Will Hunting samt Marvel-filmene Thor og The Avengers.

Tuva Novotny (f. 1979)
Herhjemme er den svenske skuespiller Tuva Novotny mest kendt for rollen i den danske film Krigen, hvor hun spiller overfor Pilou Asbæk, og fra Kongens Valg hvor hun spiller overfor Jesper Christensen. Der udover har hun bl.a. medvirket i Midsommer, Jalla! Jalla!, Den Sorte Madonna og Kandidaten.

Bag filmen:

Instruktør Janus Metz
Manuskript Ronnie Sandahl
Producere Jon Nohrstedt, Frederik Wikström Nicastro
Executive producer Tim King
Co-producere Thomas Eskilsson, Lone Korslund, Agneta Perman, Birgitte Skov, Olli Mäki, Jarkko Hentula, Kristina Hejdukova, Pavel Müller
Fotograf Niels Thastum
Kostumier Kicki Ilander