Fotokredit. Lana Ohrimenko, Paw Wegner Gissel

KAFFE & SENSORIK: Et overflødighedshorn af oplevelser hylder danskernes højtelskede drik

Den 12. oktober omdannes Centralværkstedet i Aarhus til én stor hyldestfest for kaffe, når KAFFE & SENSORIK slår dørene op. Gennem inspirerende talks og debatter, prøvesmagninger, gastronomisk samtalekøkken og intimkoncerter med kunstnere som Pernille Rosendahl, Søs Fenger, Nicklas Sahl, URO og Calby fejrer kaffefestivalen den lille bønne med den store betydning, ligesom festivalen ønsker at bidrage til en mere ansvarlig kaffekultur.

Danmark er det tredje mest kaffedrikkende land pr. indbygger globalt set. I snit drikker vi tre-fire kopper kaffe om dagen.

Kaffe er i øvrigt ikke kun noget, vi drikker. Det er en social begivenhed, et samlingspunkt, en identitetsmarkør og et produkt, der rummer langt mere potentiale, end hvad kaffekoppen afslører. Det er også en sensorisk oplevelse, hvor alle sanser tages i brug. KAFFE & SENSORIK er en folkelig hyldestfest af alt det, kaffen er og kan.

Når KAFFE & SENSORIK slår dørene op i Aarhus den 12. oktober, er kaffen den populære hovedperson på en festival, der også ønsker at bidrage til udviklingen mod en mere fællesskabsorienteret, bæredygtig og ansvarlig kaffekultur.

Festivalen samler derfor eksperter, kaffehelte og -entusiaster samt de mest innovative producenter og risterier til en velsmagende dag i kaffens tegn.

Én dag – et utal af workshops, aktiviteter, talks og intimkoncerter
Programmet for KAFFE & SENSORIK er spækket med kaffenydelse, cirkulære initiativer, underholdende aktiviteter, musik og masser af inspiration.

Bagedystvinderen Therese Sau fremtryller søde, kulinariske mesterværker baseret på kaffe. Du kan også komme med ind i en gastronomisk verden, hvor Big Chef fra den aarhusianske gourmetrestaurant Ghrelin og influenceren @pissegodmad, der har 110.000 følgere på Instagram, inviterer til Kaffe og mad over åben ild.

Bliv inspireret til at putte kaffe i cocktailen, når en af landets bedste bartendere, Søren Krogh, fremtryller smagfulde drinks lavet på kaffe.

Sensoriker og kemiker Lisbeth Ankersen tager gæsterne med ind i sansernes verden og gør os klogere på koblingerne mellem smag, duft og følelse, og hvordan disse påvirker vores forbrugsoplevelse.

KAFFE & SENSORIK serverer dagen igennem et stærkt musikalsk line-up til kaffen med en stribe af intimkoncerter på KAFFE & SENSORIK scenen med danske artister som Bisse, Søs Fenger, Pernille Rosendahl, Shaka Loveless, Suni, Cecilie Elise, Anya, Bette, Soleima, Calby, Nicklas Sahl og Uro.

Der vil desuden være en perlerække af udstillere til stede: Fra prominente kaffepionere som La Cabra, Stillers og Prolog til Njord Gin, Aarhus Bryghus, Kaffe Bueno og mange flere.

Dagen igennem er det muligt at prøve kræfter med amatørkonkurrencer – for eksempel baristadyst, cuppingdyst og filterkaffe brew-off. Festivalens yngste gæster kan boltre sig i børneområdet og nyde en babyccino.

Fra grums til guld
Som noget helt særligt sætter KAFFE & SENSORIK fokus på produktionsforhold, socialt ansvar og kaffebønnens uudnyttede potentiale gennem en række inspirerende talks og debatter.

Aarhusianske Connecting Grounds laver en tankevækkende præsentation af, hvordan kaffegrums kan genanvendes i madvarer. Beautybrandet Grums fortæller om, hvordan grumsen kan udnyttes i skønhedsprodukter.

Tag med på en visuel rejse gennem kaffelandene i dokumentarinstallationen Fra jord til bord, og hør en talk med den berlinske designvirksomhed Kaffeeform, som bruger kaffegrums til bl.a. at producere bæredygtige kaffekopper.

Ingen tilfældighed, at festivalen afholdes i Aarhus
KAFFE & SENSORIK blev afholdt første gang i 2018 og 2019 og er nu efter en pause tilbage for første gang på Centralværkstedet i Aarhus.

Samuel Rose Okoji, medstifter af KAFFE & SENSORIK, udtaler:

“Interessen for kaffe og mængden af innovative kafferisterier er kun vokset i de seneste år. Vi er en nation af kaffeelskere, og der produceres så utrolig meget fantastisk kaffe herhjemme. Så kaffen fortjener simpelthen at få sin helt egen festival, hvor vi fejrer nydelsen og smagen. Men vi vil også gerne vise det kæmpe potentiale, der gemmer sig i kaffe, og som rækker langt ud over brygningen. Samtidig vil KAFFE & SENSORIK gerne fremme en bevidst kaffekultur. Derfor vil vi udforske, hvordan vi kan gøre vores forbrugsvaner omkring kaffe langt mere bæredygtige.”

Medstifter af KAFFE & SENSORIK, Michael Mors uddyber:

“Det er ikke nogen tilfældighed, at KAFFE & SENSORIK nu starter op igen her i Aarhus. Byen har et fantastisk udbud af dygtige kafferisterier og lokale producenter, der skaber innovative produkter af kaffe. Vi kunne simpelthen ikke ønske os en bedre scene til at hylde kaffen. På sigt håber vi, at KAFFE & SENSORIK også kan rejse videre til andre danske byer, for kaffeentusiasmen og interessen er stor over hele landet.”

Find mere information om KAFFE & SENSORIK på www.kaffeogsensorik.dk

Louise Thuesen // louise@have.dk // 2265 5204
Maya Fernel // maya@have.dk // 4015 3551

Fakta om KAFFE & SENSORIK

• KAFFE & SENSORIK løber af stablen den 12. oktober 2024 på Centralværkstedet i Aarhus.

• Festivalen byder på en mangfoldighed af udstillere: De bedste kaffeproducenter fra Aarhus og resten af landet, danske brænderier, mikrobryggerier, eksperter i kosmetik og mange flere.

• Den aarhusianske gourmetrestaurant, Ghrelin, der har modtaget en Michelin Plate, er madpartner på KAFFE & SENSORIK, mens det aarhusianske bageri og kafferisteri, La Cabra, er bageripartner.

• En billet koster 250 kr. (+ 25 kr. billetgebyr) for voksne, 150 kr. (+ 25 kr. billetgebyr) for studerende, børn er gratis, og billetsalget er startet.

• Bag KAFFE & SENSORIK står Samuel Rose Okoji og Michael Mors.

• Hele programmet for dagen kan ses her.

• Oversigt over udstillere kan findes her.

Fakta om kaffe, genanvendelse og bæredygtighed

• Danmark rangerer som det tredjemest kaffedrikkende land i verden pr. indbygger.

• Gennemsnitligt forbruger hver dansker 4 kopper kaffe om dagen, og 80% af befolkningen drikker kaffe regelmæssigt.

• Danmark importerer årligt omkring 180.000 ton kaffe, hvilket svarer til ca. 30 kg kaffe pr. person.

• Arabica-kaffe foretrækkes i Danmark og de øvrige nordiske lande og udgør størstedelen af verdens kaffeproduktion.
  • Cirka 30% af det kaffeaffald, der genereres i Danmark, genanvendes til biogasproduktion og kompostering.

• Kaffegrums anvendes også som naturlig gødning i landbruget.
  • Der arbejdes på teknologier til genbrug af kaffegrums til fremstilling af bioplastik og andre miljøvenlige materialer.

Louise Thuesen

Pressekontakt Seniorrådgiver