Foto: Rolf Konow

LYKKE-PER vinder hovedprisen på Beijing International Film Festival

Bille Augusts storfilm LYKKE-PER har i påsken modtaget hovedprisen for Bedste Film på den 9. udgave af Beijing International Film Festival. Ved festivalens afsluttende prisuddeling Tiantan Awards lørdag aften kinesisk tid gik Bille August og Esben Smed på scenen for at modtage prisen af den kinsesiske mesterinstruktør Zhang Yimou.

Med prisen fortsætter LYKKE-PER det triumftog, som startede for ca. ni måneder siden, da filmen fik biografpremiere og blev en enorm success med næsten 400.000 solgte biografbilletter herhjemme. Sidenhen blev filmen også en solid seersucces på TV 2 og fik også bl.a. både en Bodil, en Robert og en Isbjørn til filmens kvindelige hovedrolleindehaver Katrine Greis-Rosenthal.

LYKKE-PER er Nordisk Film og TV 2 Danmarks filmatisering af Henrik Pontoppidans 120 år gamle klassiker af same navn, instrueret af Bille August. På rollelisten står bl.a. Esben Smed, Katrine Greis-Rosenthal, Tommy Kenter, Julie Christiansen, Benjamin Kitter, Tammi Øst, Rasmus Bjerg, Ole Lemmeke og Anders Hove m.fl.

For yderligere information kontakt:
Michael Feder, michael@have.dk, 22 43 49 42

Om LYKKE-PER

Holdet
Instruktør: Bille August
Manuskript: Bille August og Anders August
Fotograf: Dirk Brüel
Klipper: Anne Østerud og Janus Billeskov Jansen
Produktionsdesign: Jette Lehman
Kostume Designer: Manon Rasmussen
Chefsminkør: Dennis Knudsen og Tina Helmark
Lyddesign: Niels Arild og Kim Dalum
Caster: Anja Philip
Komponist: Lorenz Dangel
Visual effects: Martin Madsen
Executive producere: Lena Haugaard, Henrik Zein, Heinrich Ambrosch, Christian Rank, Katrine Vogelsang
Line-producer: Christel C. D. Karlsen
Producer: Karin Trolle og Thomas Heinesen
Produktionsselskab: Nordisk Film Production
Distribution: Nordisk Film Distribution

Medvirkende
Peter Sidenius: Esben Smed
Jakobe Salomon: Katrine Greis-Rosenthal
Eberhardt Sidenius: Jens Albinus
Eybert: Rasmus Bjerg
Pastor Sidenius: Anders Hove
Lea Salomon: Tammi Øst
Phillip Salomon: Tommy Kenter
Delft: Ole Lemmeke
Ivan Salomon: Benjamin Kitter
Nanny Salomon: Julie Christiansen
M.fl

Øvrige fakta
Budget: 55 mio. kr.
Længde: 2 timer og 45 min.
Lyd: 5.1
Distribution i Danmark og Skandinavien: Nordisk Film Distribution