Megasuccessen DIRTY DANCING – THE MUSICAL vender tilbage i ny luksusversion med stjernecast

Med Silas Holst, Mathilde Norholt, Karina Frimodt, Andrea Vagn Jensen, Morten Lützhøft, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, Anders Bircow, James Sampson og mange flere…

Premiere: 10. september 2020 i Scandic Falkoner
Aarhus-premiere: 23. oktober 2020 i Musikhuset Aarhus

One and Only Musical Teater har i dag den store glæde at offentliggøre, at megasuccessen DIRTY DANCING – THE MUSICAL vender tilbage til september i den flotteste udgave af musicalen nogensinde. Musicalversionen af den ikoniske kærlighedshistorie om den unge pige Baby og danseinstruktøren Johnny Castle blev for fem år siden én af de største publikumssuccesser nogensinde herhjemme. På rekordtid måtte musicalen melde udsolgt, og mange tusinde gik dengang forgæves. Til efteråret får de muligheden igen, når musicalen bliver sat op i en ny, opdateret luksusversion med en stort, veloplagt stjernecast, der bliver anført af Silas Holst, Mathilde Norholt og Karina Frimodt.

DIRTY DANCING – THE MUSICAL har premiere i Scandic Falkoner på Frederiksberg den 10. september 2020, inden den rykker til Aarhus, hvor den spiller i Musikhuset Aarhus fra den 23. oktober 2020.

Virkelighedens Baby skal sikre Dirty Dancing-feelingen
Over 240.000 så DIRTY DANCING – THE MUSICAL, da musicalen første gang kunne opleves tilbage i 2015 og 2016. Men der er masser af gode grunde til at gense musicalen. Som noget ganske særligt er selveste Dirty Dancings moder, Eleanor Bergstein, involveret i starten af prøverne til sommer.

Her vil hun sammen med koreograf Tim Zimmermann genskabe den originale og meget krævende koreografi, der gjorde filmen til et verdenshit. Dermed er man sikker på, at man virkelig kommer til at kunne mærke den vaskeægte Dirty Dancing-feeling. Eleanor Bergstein er forfatter og skaber af både Dirty Dancing-filmen fra 1987 og musicalversionen. Hun skrev historien over sit eget liv, og mange mener faktisk, at hun ér virkelighedens Baby.

Et stærkt stjernecast
Det er lykkedes at få de bærende hovedroller fra opsætningen af DIRTY DANCING i Operaen med i den nye, ultimative udgave af musicalen. Silas Holst går igen i fodsporene på 1980’ernes største kvindebedårer Patrick Swayze, når han indtager den mandlige hovedrolle som danselæreren Johnny Castle. Overfor ham kan man opleve Mathilde Norholt, der ligesom ved danmarkspremieren skal spille Frances ”Baby” Houseman, som Jennifer Grey udødeliggjorde i filmen. Ligeledes er danseren Karina Frimodt tilbage som Johnny Castles hårdkogte dansepartner Penny – en rolle, som gav Frimodt sin teaterdebut for fem år siden.

Blandt de nye ansigter i forhold til danmarkspremieren kan man blandt andre glæde sig til at opleve Andrea Vagn Jensen som Babys mor, Marjorie Houseman, Morten Lützhøft som Babys far, Dr. Jake Houseman, mens Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen skal spille Babys smukke men irriterende storesøster, Lisa Houseman. Derudover tæller det stjernespækkede cast navne som Anders Bircow, James Sampson og mange, mange flere.

Handlingen
Handlingen i DIRTY DANCING – THE MUSICAL udspiller sig henover sommeren 1963 på et fornemt kursted i det nordøstlige USA. Den naive og sky rigmandspige Frances ”Baby” Houseman er på sommerferie med sin søster og deres forældre. Babys verden er pæn og poleret, og først da hun møder den karismatiske danselærer Johnny og hans venner, går hendes porcelænsverden itu, og virkeligheden slår rod i Baby. DIRTY DANCING – THE MUSICAL er en gribende kærlighedshistorie og coming-of-age-fortælling om ”den grimme ælling”, der forvandles til en smuk – og fantastisk dansende – svane, garneret med uforglemmelige sange og dampende hede dansenumre.

Billetsalget til DIRTY DANCING – THE MUSICAL er startet i dag via www.dirtydancingmusical.dk.

For yderligere information, kontakt undertegnede.

​HAVE A/S

Pressekontakt:
​Peter Pishai Storgaard, mobil: 28 49 33 86, mail: peter.storgaard@have.dk
Michael Feder, mobil: 22 43 49 42, mail: michael@have.dk

Fakta om DIRTY DANCING – THE MUSICAL
DIRTY DANCING THE MUSICAL
The Classic Story On Stage
by Eleanor BERGSTEIN
En produktion af One And Only Musical Teater i samarbejde med Karl Sydow, Joye Entertainment in association with Lionsgate and Magic Hour Productions
Originalt produceret af Jacobsen Entertainment, Sydney, Australien

Medvirkende
Johnny Castle – Silas Holst
​Frances ”Baby” Houseman – Mathilde Norholt
​Penny Johnson – Karina Frimodt
​Marjorie Houseman – Andrea Vagn Jensen
​Dr. Jake Houseman – Morten Lützhøft
​Lisa Houseman – Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen
​Mr. Schumacher – Anders Bircow
​Tito Suarez – James Sampson
​Robbie Gould – Joakim Tranberg
​Neil Kellerman – Jeff Schjerlund
​Max Kellerman – Ole Boisen
​Moe Pressman – Christian Mosbæk
​Billy Kostecki – Kim Ace Nielsen
​Vivian Pressman – Linnea Stenbeck
​Sanger/Jordan/Sheldrake-MC – Henrik Launbjerg / Christian Lund
​Sanger/Elizabeth – Line Krogholm
​Ensemble – Malene Koch, Nadin Reiness, Hannah Ohlsson, Gustav Kvale, Morten Daugaard, Nathaniel Scott, Lasse Dyg Hansen

Det kreative hold
Manuskriptforfatter og skaber af både Dirty Dancing filmen og musicalen – Eleanor Bergstein
​Instruktør – Philip Zandén

København: www.dirtydancingmusical.dk
Aarhus: www.musikhusetaarhus.dk

ONE AND ONLY MUSICAL TEATER
Teaterselskabet One And Only Musical Teater kunne i 2015 fejre 10-års jubilæum og rundede sidste år 1,5 mio. solgte billetter. Det hele startede i 2005 med urpremieren på Den Eneste Ene – The Musical i en kæmpeversion i Forum (271.000 billetter i forskellige opsætninger). Siden da har succeserne afløst hinanden i form af bl.a. Elsk mig i nat (228.000 billetter), Grease (203.000 billetter), Dirty Dancing – The Musical (250.000 billetter) og Saturday Night Fever The Musical iFalkonerog Musikhuset Aarhus (100.000 solgte billetter). Selskabet har endvidere stået bag sommerrevyen Tam Tam i Glassalen i samarbejde med Tivoli A/S i årene 2014 – 2016 og senest har selskabet offentliggjort en helt ny original musical, baseret på Susanne Biers film Den Skaldede Frisør, der udvikles både for Danmark og det internationale marked.

One And Only Musical Teater har samarbejdet med instruktører som Peter Langdal, Kenneth Kreutzmann, svenske Anders Albin og Joy-Maria Frederiksen, og på scenen har publikum gennem årene kunnet opleve en perlerække af stjernenavne som Silas Holst, Amalie Dollerup, Robert Hansen, Linda P, Niels Olsen, Martin Brygmann, Bodil Jørgensen, Søs Egelind, Paprika Steen, Ole Thestrup, Christiane Schaumburg-Müller, Mia Lyhne, Nicolaj Kopernikus, Mathilde Norholt, Anna David, James Sampson, Vicky Berlin, Joey Moe, Basim, Sonny Petersen, Julie Steincke, Szhirley, Jimmy Jørgensen, Kirsten Lehfeldt, Kirsten Norholt, Søren Østergaard, Amin Jensen, Louise Mieritz og Therese Glahn.

Læs mere på www.oneandonlymusicalteater.dk.