MØDREGRUPPEN - FilmFyn investerer i ny stjernebesat dansk komedie fra Zentropa

Danica Curcic, Anders W. Berthelsen, Julie Agnete Vang, Lærke Winther, Marijana Jankovic, Martin Buch og Stephanie León fører an i vinterferiens store danske komedie, som optages på Fyn i juli og august.

FilmFyn kan i dag sammen med Zentropa og Nordisk Film Distribution offentliggøre én af næste års helt store danske komedier: MØDREGRUPPEN, som får premiere op til vinterferien 7. februar 2019. Filmen instrueres af Charlotte Sachs Bostrup (senest Kartellet) efter manuskript af komikeren og manuskriptforfatter Christina Sederqvist (bl.a. satireserien Winnie og Karina, Live fra Bremen samt teatersuccessen Mødre) og optages fra d. 16. juli til 27. august. Takket være et tæt samarbejde med FilmFyn er det lykkedes at placere hovedparten af filmens optagelser på Fyn i områderne omkring Aarup, Ringe og Faaborg.

Historien i MØDREGRUPPEN

I Hong Kong lever den nybagte mor Line det vilde jetsetliv sammen med manden Bjørn, som er direktør for familiens internationale virksomhed. Da Line opdager, at Bjørn har en affære med deres barnepige, rejser hun i raseri til det sidste sted hendes mand vil lede - hendes sydfynske hjemby. Hvad der blot skal være et kortvarigt ophold, bliver en længere rejse hjem til rødderne, den indebrændte keramikerkusine Maja og mødet med en sprudlende mødregruppe. Bjørn lukker for alle Lines midler og truer med at tage sønnen fra hende. Line står til at miste alt, og samtidig rammer hverdagens praktiske udfordringer og fordommene om livet i provinsen. Sammen med mødregruppen og den fortørnede kusine, tager Line kampen op mod grød, gylp, gæld og trusler fra en magtfuld ægtemand.

MØDREGRUPPEN er en sjov og livsbekræftende komedie om en forkælet overklassekvinde, som tvinges tilbage til provinsrødderne, hvor hun må smøge ærmerne op, men omsider får mulighed for at finde sig selv.

Stærkt cast

Det er lykkedes Zentropa at samle et super hold af stærke skuespillere til de bærende roller. I rollen som overklassefruen Line har Danica Curcic (bl.a. Darling, The Mist og Stille Hjerte)sin første store komiske rolle siden Hella Joof-succesen All Inclusive, mens hendes mand Bjørn fremstilles af Anders W. Berthelsen (Klassefesten-filmene, Kapgang, Kartellet og Comeback). Som Lines kusine Maja kan publikum glæde sig til at opleve Julie Agnete Vang (Kollektivet og Borgen på DR 1), og i rollerne som de øvrige kvinder (og en enkelt mand) i mødregruppen ses Marijana Jankovic, Lærke Winther, Martin Buch og Stephanie León. I andre vigtige roller medvirker bl.a. Martin Høgsted, Henning Valin, Henrik Birch og Ditte Hansen.

Zentropa bag tre af dette århundredes største danske komediesucceser

MØDREGRUPPEN er produceret af Zentropa v/ Sisse Graum Jørgensen som bl.a. producerede Zentropas seneste komedie, Susanne Biers megasucces Den skaldede frisør fra 2012 (631.000 solgte biografbilletter). Zentropa har endvidere stået bag to andre af de allerstørste danske komediesucceser i det 21. århundrede, nemlig Italiensk for begyndere fra år 2000 (828.000 solgte biografbilletter) og Klovn the Movie fra 2010 (838.000 solgte biografbilletter).

Producer Sisse Graum Jørgensen glæder sig til at komme i gang med optagelserne og udtaler:

- Vi er enormt glade for at kunne præsentere MØDREGRUPPEN i dag. Vi er meget stolte af det stjernehold, vi har samlet både foran og bag kameraet, og nu glæder vi os helt vildt til at komme i gang med optagelserne på Fyn og i København. Vi satser stort på at få skabt en festlig, sjov, underholdende dansk komedie med noget på hjerte for biografgængere i hele landet.

MØDREGRUPPEN præsenteres af Zentropa Entertainments3. Filmen er produceret med støtte fra Det Danske Filminstitut / Markedsordningen, co-finansieret af TV 2 og produceret med støtte fra FilmFyn v/Bo Damgaard. Nordisk distribution i samarbejde med Nordisk Film Biografdistribution. Internationalt salg v/ TrustNordisk

For yderligere information, kontakt undertegnede.

Have Kommunikation

Fakta om MØDREGRUPPEN

Filmholdet:

Instruktør: Charlotte Sachs Bostrup

Manuskriptforfatter: Christina Sederqvist

Producer: Sisse Graum Jørgensen

Fotograf: Bo Tengberg

Scenograf: Søren Gam

Chef-kostumier: Anne-Dorthe Eskildsen

Klipper: My Thordal og Anja Farsig

• Producenter og co-producenter:
  • Produceret af Zentropa Entertainments3
  • Med støtte fra Det Danske Filminstitut / Markedsordningen
  • Co-finansieret af TV 2
  • Produceret med støtte fra FilmFyn v/Bo Damgaard.

Rollelisten:

Line: Danica Curcic

Bjørn: Anders W. Berthelsen

Maja: Julie Agnete Vang

Mons: Martin Buch

Silvia: Marijana Jankovic

Solvej: Lærke Winther

Caroline: Stephanie León

Mikkel: Martin Høgsted

Jens: Henrik Birch

Klaus: Henning Valin

Statsamtsansat: Ditte Hansen

Øvrige fakta:

Distribution: Nordisk Film Distribution.

Internationalt salg: TrustNordisk

Optagelser: 16. juli – 27. august 2018 på Fyn (Aarup, Ringe og Faaborg) samt København

Premieredato: 7. februar 2019