Nattens ende: Dansk Jødisk Museum viser prisvindende VR-film under CPH:DOX

På Dansk Jødisk Museum kan man som en del af CPH:DOX opleve den prisvindende Virtual Reality-film ”Nattens Ende”. Tag med på en virtuel rejse gennem den aldrende mand Josefs sind fuld af smertefulde, fragmenterede erindringer om flugten til Sverige, og alt det, han måtte efterlade. Det er en intens og bevægende filmoplevelse i Daniel Libeskinds sanselige arkitektoniske rammer, som skaber de helt rigtige rammer for fortællingen om et af de mest dramatiske øjeblikke og kapitler i Danmarkshistorien.

NATTENS ENDE er en prisbelønnet dansk VR-film, som fører publikum dybt ind i en mands sind – tilbage til de smertefulde minder fra den nat under Anden Verdenskrig, hvor han flygtede fra det nazistisk besatte Danmark mod Sverige. En mørk oktobernat 1943 befinder man sig således i en robåd, ansigt til ansigt med den aldrende mand, Josef, i de sanselige og overvældende arkitektoniske omgivelser på Dansk Jødisk Museum, der netop tager udgangspunkt i historien om flugten. Sammen sejler man igennem et landskab af fragmenterede erindringer, hvor havet viger for de steder og mennesker, som fylder hans tanker. Gennem den fysiske nærhed til Josef og hans fortælling, inddrages publikum i hans traume og hans skyld over at have overlevet, når dem, han holdt af, blev ladt tilbage.

Historien om de danske jøders flugt og redning er et afgørende og vigtigt kapitel i Danmarkshistorien af stor betydning både for omverdens syn på Danmark efter Anden Verdenskrig og dansk selvforståelse i nutiden. Fokus har i høj grad været på fortællingen om redningen. Men det er også en historie om flugt og de store menneskelige omkostninger, som forfølgelse og flugt har. Det aspekt har længe været overset i historien om oktober 1943. Nattens Ende tager for alvor fat i de problemstillinger fra et fiktivt, stærkt personligt perspektiv.

Fortælling og formidling
Man oplever filmen siddende i en robåd og føres efterfølgende igennem Libeskinds stærke og sanselige arkitektur som understøtter fortællingen og oplevelsen. Tilsammen skaber rummet og filmen en følelsesmæssig og meget fysisk nærhed til historien, som bygger bro mellem fortiden og nutiden.

”Det er en anderledes måde at formidle historien på, som i langt højere grad taler til følelserne og sanserne, end et mere traditionelt museumsbesøg gør”, siger direktør for Dansk Jødisk Museum Janus Møller Jensen. ”VR-mediets formidlingsmæssige potentiale udnyttes til fulde i denne sammenhæng samtidig med, at filmen er et værk i sin egen ret”.

Det var filmens instruktør David Adlers drøm, at filmen, der vandt prisen som ”best VR narrative” på filmfestivalen i Venedig i 2021, skulle opleves i en robåd. Den drøm gøres nu til virkelighed på Dansk Jødisk Museum. Filmen kan ses først som en del CPH:DOX. Efterfølgende vil filmen kunne opleves på Dansk Jødisk Museum frem mod genåbningen af museet.

Senere på året relanceres hele museet med indvielsen af et nyt indgangsparti tegnet af Daniel Libeskind og helt nye udstillinger udviklet i samarbejde med Moesgaard Museums Udstillingstegnestue. Her vil Nattens Ende perspektivere museets nye udstillinger. Den danner afsæt for særudstillingen ”Flugt og forfølgelse i det 20. århundrede”, der vil folde fortællingen om oktober ’43 ud i en større både dansk og international sammenhæng. Natten Ende bliver dermed en integreret del af det nye Dansk Jødisk Museum, når museet genåbner for alvor. Nattens Ende er med andre ord en del af museets nye begyndelse.

NATTENS ENDE kan opleves som en del af CPH:DOX fra d. 23. marts – 3. april og du kan bestille din billet her

For mere information, kontakt:

Museumsinspektør Sara F. Stadager

Dansk Jødisk Museum

Mail: sf@jewmus.dk

Tlf: +45 9123 0722

Producer Mikkel Skov

Makropol

Mail: mikkel@makropol.dk

Tlf: +45 3141 6249

Dansk Jødisk Museum er et statsanerkendt kulturhistorisk museum. Det blev grundlagt i 2004 og har til huse i det Kongelige Biblioteks gamle hovedbygning i København, der er bygget på fundamentet af Christian 4. krigshavn fra 1600-tallet. Museets enestående arkitektur, der tager udgangspunkt i historien om de danske jøders flugt og redning i oktober 1943, er tegnet af Daniel Libeskind, der også har tegnet det nye markante indgangsparti indviet i 2022. Det formidler historien om 400 års dansk jødisk historie fra jøder blev inviteret til Danmark af Christian 4. i 1622 til nutiden.

Instruktør David Adler
David Adler er uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole. Hans seneste værker er NATTENS ENDE (2021), SHADOW (2021) og SMAGEN AF SULT VR (2020) er alle produceret af Makropol. Efter at have vundet prisen for “bedste VR narrativ” på Venedig Filmfestival ´78, blev NATTENS ENDE yderligere tildelt hovedprisen, The Crystal Ball, for “bedste internationale debut” på CPH PIX Weekend 2021 og kåret som “årets bedste danske film” i Politiken. Adlers film er ofte forankret i bestemte historiske perioder eller begivenheder. Hans første store elevproduktion HVID (WHITE) var en fortælling om fadermord i de store polarekspeditioners tid. Filmen SORT (No Man's Land) var, ligesom hans prisvindende spil 1916-DER UBEKANNTE KRIEG, inspireret af en ung soldats dagbogsoptegnelser fra skyttegravene under Første Verdenskrig.

Makropol
MAKROPOL er et prisvindende, innovativt produktionshus baseret i København. Deres værker er blevet udstillet og vist på venues, gallerier og festivaler i hele verden, herunder Cannes filmfestival, Central Academy of Fine Arts i Beijing, Future of Storytelling and Google Lab i Paris og Copenhagen Contemporary. Produktionsselskabets overordnede vision er at skabe rum for bevidsthedsudvidelse gennem visionære fortællinger fra både nye og erfarne talenter, der fordrer refleksion, handling og forandring hos sit publikum. Det gør de primært gennem XR som er en samlebetegnelse for såkaldt immersive media (VR, AR, MR). Makropol står bl.a. bag END OF NIGHT, SHADOW, SMAGEN AF SULT VR, ARTIFICIAL AWAKENING, ANTHROPIA, MARTYR og SKAMMEKROGEN.

Anja Linnet

Pressekontakt COO // Chefrådgiver 22655348