Nordisk Film Spring, Garagefilm International AB og CPH:PIX præsenterer PSYKOSE I STOCKHOLM

En spillefilm instrueret af Maria Bäck

Premiere den 6. december på CPH:PIX

Nordisk Film Spring, Garagefilm International AB og CPH:PIX præsenterer Maria Bäcks dansk-svenske drama PSYKOSE I STOCKHOLM, der har premiere på CPH:PIX den 6. december. PSYKOSE I STOCKHOLM er dokumentarinstruktøren Maria Bäcks spillefilmsdebut, inspireret af hendes eget liv og erfaringer. Med humor i det mørke skildrer filmen en ung teenagepiges forsøg på at håndtere sin mors tiltagende psykose på en weekendtur til Stockholm. Mor og datter spilles af henholdsvis Josefin Neldén, der også er aktuel i den svenske dramaserie Familien Löwander på DR, og debutanten Josefine Stofkoper, der tilmed er blevet nomineret til en Rising Star Award på Stockholm Film Festival for sin præstation i PSYKOSE I STOCKHOLM.

PSYKOSE I STOCKHOLM er åbningsfilm på dette års CPH:PIX, der afvikles den 6. - 13. december 2020. Filmen er dertil nomineret til CPH:PIX’s talentpris, hvor filmen er i konkurrence med syv andre danske debutfilm.

Filmens handling
En mor og hendes datter er på vej til Stockholm for at fejre datterens 14-års fødselsdag. Allerede i toget begynder moderen at opføre sig underligt, og datteren frygter, at endnu en psykose er ved at overtage hendes mor. Trods tegnene prøver de at gennemføre ferien efter planen. Da moderens tilstand forværres, står datteren alene tilbage og må udforske Stockholm på egen hånd i nogle ensomme, magiske dage og nætter. PSYKOSE I STOCKHOLM er et stemningsfyldt drama om en fantastisk og betingelsesløs mor- og datterrelation.

PSYKOSE I STOCKHOLM giver en enestående indsigt i et barns oplevelser med en psykisk syg forælder.

Holdet bag
Instruktøren bag PSYKOSE I STOCKHOLM er svensk-danske Maria Bäck, der er uddannet fra dokumentarinstruktørlinjen på Den Danske Filmskole (2013). Hun har blandt andet markeret sig med dokumentarfilmen I Remember when I die, som i 2016 var udtaget til CPH:DOX. Derudover modtog hun et ”Honorary Mention” på Göteborgs Filmfestival i selvsamme år for filmens ”modige kunstneriske valg inden for foto, lyd, klip og instruktion”. Maria Bäck modtog i 2017 Eurimages co-production Award for PSYKOSE I STOCKHOLM. PSYKOSE I STOCKHOLM er Maria Bäcks første spillefilm efter at have gjort karriere som dokumentarist og fik verdenspremiere på dette års Göteborg Filmfestival, hvor den var åbningsfilm.

HAVE

For yderligere information, kontakt undertegnede:
Rikke Hesselholt // rikke@have.dk // 28 43 38 93
Julie Qvick Nielsen // Julie@have.dk // 22 72 75 56

FAKTA OM PSYKOSE I STOCKHOLM

Statement fra instruktør, Maria Bäck
Jeg har glemt meget fra den rejse. Jeg husker fragmenter. Jeg husker at alt føltes skærpet, både farver og begivenheder. Jeg husker en bedøvende frygt for, at jeg måske havde mistet min mor for altid. Jeg husker, at jeg ønskede at min kærlighed til hende ville være tilstrækkelig stærk som modstand til det, som rev hende i stykker. Jeg husker, at jeg ville få hende til at ryste alt det uhyggelige, mærkelige af sig og sige hej, nu er jeg almindelig igen! Men parallelt med alt det, så husker jeg også at blive omsluttet af verden, som var den en skinnende ny planet lige foran mig: Følelsen af at kunne åbne døren, hive fat i kufferten og træde ind i et eventyr.

Jeg husker, at det føltes som, at jeg var med i en film. Nu, lidt mere end tyve år senere, har jeg lavet den film.

Filmholdet

• Instruktør: Maria Bäck