ALLE GAMER - ORDBOGEN

Ny ordbog skal gøre dig klogere på gaming

Den 5. oktober udkommer Sara Frost og Tobias Cadins fælles bogprojekt ALLE GAMER - ORDBOGEN. En håndbog der vil gøre os klogere på gamingkulturen, og hvordan ord og udtryk fra gaming præger vores hverdagssprog.

Sproget fra gaming-verdenen har i den grad fundet vej ud i vores hverdag og med en tredjedel af verdens befolkning, der gamer, er det mere relevant end nogensinde at få samling på de mest essentielle ord. Derfor er talkshowvært og kulturjournalist Sara Frost og forfatter Tobias Cadin gået sammen om bogprojektet ALLE GAMER - ORDBOGEN der belyser gamingkulturens sprogunivers og tager gamingens indflydelse og potentialer seriøst på lige fod med andre kulturelle genrer:

Med ALLE GAMER - ORDBOGEN har vi lavet en håndbog der kan gøre alle klogere på det omfattende sprog der er opstået gennem gaming”, fortæller Tobias Cadin og Sara Frost supplerer:

Engang blev det set som nørdet at se TV-serier en hel dag. Nu gør vi det næsten allesammen. Jeg føler det er den samme udvikling gaming længe har været og er under. Ordbogen kan forhåbentlig vække genkendelse hos dem der allerede gamer og give dem der ikke gør en bedre forståelse af hvor mangeartet det at spille konsol eller PC-spil kan være.”

Ordbogen indeholder beskrivelsen af mere end 400 ord med både oprindelse, betydning og eksempler. Helt nye ord, mens også ord, der igennem gaming har fået en anden betydning.

Sara Sadiq Frost har spillet konsolspil, siden hun var otte år, og har skabt YouTube-talkshowet ‘Alle Gamer’, som hun også er vært på. Her har hun besøg af personer, vi allesammen kender, med vidt forskellige forhold til gaming. Sara er igennem dette blevet en nøglefigur i dialogen om gaming og dens kulturelle indflydelse.

Tobias Cadin har mere end 10 års erfaring i arbejdet med unge, hvor han primært har beskæftiget sig med at undersøge ungdomskulturelle strømninger. Hans bog, Gade/dansk ordbog fra 2014, blev en bestseller og var med til at belyse og legitimere gadesprog.

ALLE GAMER - ORDBOGEN udkommer den 5. oktober på forlaget GRØNNINGEN 1 og kan forudbestilles HER

HAVE A/S

For mere information eller anmeldereksemplar, kontakt:

Senior Advisor Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48

Project Associate Marie Dam // marie@have.dk // 29 93 62 66