Over 1000 fra den danske Film og Teaterbranche underskriver #TimesUp manifest

Over 1000 professionelle aktører fra alle dele af film- og teaterbranchen i Danmark, ønsker et endeligt opgør med sexisme, sexchikane, seksuelle krænkelser og overgreb. Et opgør med den tavshedskultur der hidtil har hersket - i ønsket om et uddannelses- og arbejdsmiljø med tryghed, ligeværd og gensidig respekt.

Manifestet er inspireret af den internationale bevægelse under hashtagget #MeToo og #TimesUp og en reaktion på de godt 500 vidnesbyrd om seksuelle krænkelser og magtmisbrug begået i Danmark på branchens uddannelser og arbejdspladser. Vidnesbyrdene blev delt i efteråret 17 i en hemmelig facebookgruppe for kvinder i den danske film- og scenekunstbranche. Siden blev de fremført ved en offentlig reading d. 10. december 2017 på Edison Teatret i København.

#TimesUp Manifestet er formuleret i en facebookgruppe med over 1000 kvinder i scenekunst og film og er siden blevet delt på de sociale medier og underskrevet af mænd og kvinder fra hele branchen for og bag scenen og kameraet: Teaterskræddere, filmproducere, scriptere, skuespillere, sceneinstruktører, studerende på scenekunstskolerne, teaterdirektører, filmfotografer, castere, sminkører, tonemestre, rekvisitører, stylister, dubbere, manuskriptforfattere, kostumierer, komikere, akrobater, animatorer, still fotografer, production designere, scenografer, dansere, sangere, dokumentarister, undervisere, filminstruktører, art -directors, lysdesignere, teatersekretærer, instruktørassistenter, lyddesignere, forestillingsledere, filmklippere, performancekunstnere, dramatikere, dramaturger, locations- scouts, teaterteknikere, musicalperformere og koreografer.

Underskriftindsamlingen pågår stadig og er åben for alle i branchen. https://www.skrivunder.net/stopstilheden_-_manifest_for_den_danske_film-_og_scenekunstbranche

Underskriverne insisterer på et uddannelses- og arbejdsmiljø med tryghed og ligeværd for alle uanset køn. Under sloganet ”Det er vores branche. Vores arbejdspladser - vores fælles ansvar” forpligter de sig til selv at arbejde aktivt for en ny kultur med nul-tolerance overfor sexisme, seksuel chikane og seksuelle overgreb ved at foregå et godt eksempel, gribe ind hvis de er vidner til overgreb og ved at støtte op om ofrene for krænkelser.

#MeToo bevægelsen og de danske reaktioner herpå har allerede afstedkommet de første positive tiltag indenfor branchen. 15 branchefaglige organisationer er gået sammen og har indkaldt til stormøde d. 2 februar på Filminstituttet i København om forebyggelse og håndtering af dårligt psykisk arbejdsmiljø og sexchikane på arbejdspladserne. Samtidig er der en levende erfaringsdeling og debat både i nye og etablerede branchefora. I en lukket gruppe med over 1000 kvinder fra teater og filmbranchen udveksler medlemmerne fortsat historier og meninger.

MANIFESTET

#TimesUp Danmark

“Underskriverne af dette manifest ønsker en ny kultur med nul-tolerance overfor sexisme, seksuel chikane og seksuelle overgreb i den danske film- og scenekunstbranche. En kultur, hvor ingen behøver at frygte at blive udsat for krænkelser af ovennævnte karakter hverken under uddannelse eller på arbejdspladserne.En kultur, hvor det er accepteret at sige fra, hvor der bliver lyttet og handlet prompte, hvis krænkelser alligevel sker. En kultur, hvor det ikke er ofrene der udskammes, men krænkerne der stilles til ansvar. Vi ønsker et opgør med tavshedskulturen og de patriarkalske strukturer der ligger til grund for den.Vi opfordrer til at chefer og ledere på institutioner, skoler, teatre, produktionsselskaber og TV-stationer iværksætter tiltag, der vil sikre at seksuellekrænkelser, overgreb, chikane, magtmisbrug og kønsdiskriminering ophører.Vi opfordrer til, at de ramte gives mulighed for at deltage i og påvirke udformningen af disse tiltag.Vi tror på at det er muligt, at skabe et sundt og trygt miljø i branchen, hvor alle er ligeværdige uanset køn. Vi tror på at bevidstgørelse og åbenhed er første skridt i denne retning.Vi opfordrer alle både ledere og medarbejdere til selv at tage ansvar på deres arbejdsplads, således at der skabes et arbejdsmiljø, hvor det er normen at sige fra, frem for at tie, hvis man bliver vidne til krænkelser og magtmisbrug af enhver art. Vi forpligter os til at reagere, når vi er vidner til krænkelser eller overgreb. Vi forpligter os til at støtte op om ofrene.

Det er vores branche. Vores arbejdspladser. Vores fælles ansvar.”