PJ Harvey indtager Heartlands Talks-scene

PJ Harvey indtager Heartlands Talks-scene

En af vor tids største sangere og sangskrivere PJ Harvey gæster Danmark for første gang med en spoken-word performance på Heartland. Festivalen kan i dag offentliggøre en række nye navne til Talks-programmet, hvor publikum får mulighed for at opleve nogle af verdens mest krøllede, kloge og kreative profiler indtage Talks-scenerne på Egeskov til sommer fra d. 2. – 4. juni.

Når PJ Harvey indtager Heartlands Talks-scene, vil hun læse op fra sin nye digtsamling ”Orlam”, der udkommer om et par uger. Det er første gang, at hun kan opleves i en spoken-word performance i Danmark, og med den nye udgivelse beviser PJ Harvey, at hun ikke blot er en af vor tids vigtigste musikere, men også en fremragende poet. Udover sin spoken-word performance vil PJ Harvey i samtale med instruktør og Teaterchef på Det Kongelige Teater, Kasper Holten, give perspektiver på temaer som sprog og identitet i vores foranderlige verden. Kasper Holten er en af Danmarks mest succesfulde sceneinstruktører. Han har opsat operaer, skuespil og musicals på verdens førende scener og var i mange år og med stor succes operachef for Royal Opera House i London. Siden 2018 har han været Teaterchef for Det Kongelige Teater.

“At være kunstner er sjældent begrænset til den kunstform, som kunstneren er mest kendt for. Derfor er vi meget stolte og glade over at invitere PJ Harvey på scenen for at vise en ny kunstnerisk side af sig selv. En side som det danske publikum kan opleve for første gang på Heartland. PJ Harvey er ikke kun en begavet musiker og sangskriver, men også en talentfuld lyriker, som vi glæder os til at opleve live,” siger Janne Villadsen, program- & udviklingsdirektør for Heartland.

Forankringer og forandringer
Et andet hovednavn på festivalen er den tidligere Black Panther-aktivist Angela Davis, hvis samtalepartner Reni Eddo-Lodge offentliggøres i dag. Eddo-Lodge er kendt for bestselleren ”Why I'm No Longer Talking to White People About Race” og har beskæftiget sig indgående med race- og diskriminationsproblematikker.

Samtalen mellem de to stærke stemmer tager sit udgangspunkt i Angela Davis’ mangeårige arbejde, der argumenterer for en radikal afskaffelse af undertrykkelse i alle dele af samfundet, hvis man vil skabe forandring. Først derefter vil man kunne genopbygge mere lige samfundsstrukturer fra bunden, hvad enten det gælder spørgsmål omkring race, køn, diskrimination eller lovgivning.

Angela Davis har siden slutningen af 1960’erne været kendt for sit arbejde mod undertrykkelse af forskellig art. Hun var aktiv som studerende, hun er forfatter, aktivist og professor og er mere end nogensinde aktuel for samtidsdebatten omkring emnerne race, fængselsinstitutionen, politi, køn og klasse. Når Davis gæster Heartland, bliver det første gang, Davis præsenteres til en live-samtale i Danmark.

Reni Eddo-Lodge er en prisvindende britisk forfatter og journalist med nigerianske rødder. Hun arbejder med, hvad race- og diskriminationsproblemer reelt handler om; fra privilegieblindhed til den uløselige forbindelse mellem klasse, race og etnicitet – og hvorfor diskussionen ikke kun kan føres af dem, der ikke er berørt af racisme og diskrimination, men i høj grad også må komme fra de diskriminerede selv.

“Angela Davis taler for en afskaffelse af lovgivning og samfundsstrukturer, der er med til at undertrykke minoriteter. I Angela Davis’ arbejde rummer afskaffelsen faktisk et genopbyggeligt potentiale, hvor man gentænker og dermed skaber meningsfuld forandring i ellers forankrede institutioner. Derfor glæder vi os til at høre Angela Davis og Reni Eddo-Lodge tale sammen om denne komplekse, men måske for vores samfund nødvendige tilgang på Heartland til sommer,” udtaler Juliane Hartsø Lassen, kurator for Heartlands Talks-program.

Kunsten som skabende kraft
Den britiske kunstner Jeremy Deller, der som årets hovednavn på kunstprogrammet står bag et nyt stort stedsspecifikt værk på Heartland, vil i selskab med vokalist og sangskriver Pernille Rosendahl undersøge, hvad det er ved kunsten, der gør det muligt ikke bare at røre den enkelte beskuer, men på samfundsniveau at rykke ved den offentlige samtale.

Den britiske samtidskunstner Jeremy Deller har hele sin karriere været optaget af at vise kunst uden for de traditionelle galleri- og museumsrammer. Hans kunst har ofte et politisk aspekt ved at involvere andre mennesker i den kreative proces. Deller modtog i 2004 den prestigefyldte Turner Prize og repræsenterede England ved den 55. Venedig Biennale i 2013.

Pernille Rosendahl er en indflydelsesrig stemme på både den danske musikscene og i kulturdebatten herhjemme. På grund af sin signifikante vokal og imponerende lyrik har Rosendahl slået sit navn fast med Swan Lee, The Storm og som soloartist. Rosendahl er en samfundsengageret kunstner, der gentagne gange drister sig til at udforske, hvad kunstens væsen er, og hvilken betydning kunst kan spille, når vi vender de store spørgsmål i samfundet.

“Heartland er sat i verden for at engagere mennesker, og kultur har evnen til at skabe forandringer. Det vil vi gerne sætte fokus på ved at sætte to stærke stemmer sammen, der begge aktivt italesættelser kunstens transformative rolle, og bruger den til præcis det samme,” udtaler Janne Villadsen, program- & udviklingsdirektør, Heartland.

Den gode smag
Forvent en uforudsigelig, underholdende og interessant samtale, når to af Danmarks mest markante kulturpersonligheder undersøger, hvad god smag er. Frederik Cilius og Poul Nesgaard vil med indsigt i kulturen og udsyn i verden granske, om man med henvisning til kvalitet og værdi overhovedet kan tale om “den gode smag” – for hvad karakteriserer den, og hvad er så dårlig smag?

Frederik Cilius, som mange også kender som kulturdronningen Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, har stiftet bekendtskab med den dannede smag indefra. Han er nemlig uddannet klarinettist fra Det Jyske Musikkonservatorium. Cilius er en af landets førende komikere, og han har sammen med makkeren Rasmus Bruun skabt en af nyere tids største medie-succeser med “Den Korte Radioavis”.

Poul Nesgaard har beskæftiget sig med kultur, siden han som 16-årig blev ansat i Danmarks Radio, hvor han i 23 år lavede original og banebrydende børne- og ungdoms-tv. Sidenhen blev Nesgaard rektor på Den Danske Filmskole fra 1992-2014, hvor han stod i spidsen for at uddanne nogle af dansk films største talenter. I dag kan danskerne lægge øre til Nesgaards begavede og underfundige betragtninger, når han bl.a. leverer julekalender eller gæster programmet “4. Division” på P1.

En samtalerække om den fremtid vi allerede lever i
Heartlands Future Talks er skabt for at sætte fokus på den fremtid, vi allerede lever i. Her inviterer festivalen nogle af samtidens mest markante forskere og indsigtsfulde mennesker til at belyse emner, der har betydning for vores fælles fremtid – altid forankret i fakta og forskning.

“På Heartland vil vi gerne være med til at kvalificere den offentlige samtale om fremtiden, hvor komplicerede emner og vidensbaserede indspark ofte drukner i den hastige nyhedsstrøm. Future Talks er vores forsøg på at udbedre dette en smule,” siger Juliane Hartsø Lassen, kurator for Heartlands Talks-program.

Hvad kan fortidens kønsroller lærer os om fremtiden?

Ofte bliver vi klogest på fremtiden, når vi først kigger bagud. Historiker Birgitte Possing og arkæolog Jeanette Varberg mødes i en samtale om, hvad fortidens kønsroller kan fortælle os om fremtiden. For det er først, når vi forstår fortidens strukturer, vi kan begynde at genkende de mønstre, som går igen. De sidste årtier er de konventionelle kønsroller i stadig stigende grad sat under debat. Men betyder det, at vi går et mere diverst kønsrollemønster i møde?

Birgitte Possing er forfatter, historiker og antropolog. Hun har i løbet af sin lange karriere forsket i og arbejdet med kvinder og køn i mange aspekter. Birgitte Possing er en anerkendt stemme i den offentlige debat og blev i 2020 tildelt Rosenkjærprisen. De seneste år har hun haft fokus på magtens modstand mod kvinder i ledelse. Som et resultat af dette har hun skrevet bestselleren ”Argumenter imod kvinder”.

Jeanette Varberg er arkæolog og museumsinspektør på Nationalmuseet og kan ofte opleves i medierne med sine skarpe, historiske vinkler på nogle af nutidens største problematikker. Hun formår at få danmarkshistorien ud til danskerne og blev i 2014 tildelt både Rosenkjærprisen og Blixenprisen. Siden har Jeanette Varberg udgivet en lang række bøger og senest også stået bag Nationalmuseets store vikingeudstilling, der sætter vikingekvinder i et helt nyt lys.

Tilfældets magi

De to professorer Anja C. Andersen og Mikkel Vedby Rasmussen diskuterer, hvorfor lykketræf og pludselige indfald baner vejen for en stadig større forståelse af naturens hemmeligheder og menneskets bevidsthed og bevæggrunde.

Astrofysiker Anja C. Andersen er en af Danmarks mest populære forskningsformidlere og professor i offentlighedens forståelse for naturvidenskab og teknologi ved Niels Bohr Instituttet. Hun har vundet et utal af priser for sin passionerede og medrivende formidling af videnskab i bøger til både børn og voksne, foredrag og medieoptrædender. Anja C. Andersens egen forskning går ud på at kortlægge, hvordan støv dannes i universet, og hvilken indflydelse det har for planetdannelse og stjerneudvikling.

Professor i statskundskab Mikkel Vedby Rasmussen er ekspert i international politik og dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Han har stået i spidsen for forskningen på Dansk Institut for Militære Studier og Center for Militære Studier og har i årevis bidraget til sikkerhedsdebatten med bøger og artikler om krig og konflikt, fred og fredsskabelse.

Samtalens moderator er Mickey Gjerris, teolog og ph.d. i bioetik, lektor ved Det Naturvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, forfatter og tidligere medlem af Det Etiske Råd.

Vil intelligente robotter gøre mennesker overflødige?

Kan en robot være en god partner, ven eller socialrådgiver? På Future Talks stiller to af Danmarks førende eksperter indenfor robotvidenskab skarpt på, hvordan vi bygger de rette robotter til fremtiden. Professorerne Johanna Seibt og Thomas Bolander vil sammen undersøge spørgsmål som “hvordan bygger vi sociale robotter, der interagerer med mennesker på en måde, der ikke går på kompromis med vores værdier?” og “hvordan sikrer vi, at robotter og kunstig intelligens arbejder til menneskehedens bedste?”

Thomas Bolander er professor på DTU, hvor han forsker i logik og kunstig intelligens (AI) med særlig fokus på sociale aspekter af AI. Bolander er desuden en af Danmarks førende formidlere af AI, hvorfor han også blev kåret som årets underviser på DTU i 2006 og i 2019 modtog H.C. Ørsted Medaljen for fremragende forskningsformidling.

Johanna Seibt er professor i filosofi på Aarhus Universitet. Senest har hun kastet sig over robophilosophy, som er et nyt aspekt i den filosofiske verden. Hun mener, vi skal udvikle social robotik på en ansvarlig måde. Her bør vi ikke blot se på, hvad sociale robotter kan bruges til, men også hvad de skalbruges til.

Samtalen modereres af journalist og BA i filosofi og samfundsfag Anders Høeg Lammers. Lammers er redaktør på Forskerzonen på Videnskab.dk.

Fremtidens trusselsbillede

Verden, som vi kender den, er i en skrøbelig tilstand. Efter i flere år at have levet i skyggen af corona-pandemien, står vi nu over for krig i Europa. Klimaforandringerne raser og ændrer verden, og kompleksiteten af internationale forhold er næsten umulige at begribe. Derfor har vi inviteret Steffen Gram og Mogens Lykketoft til at dele deres perspektiver på, hvilke fremtidige trusler vi kan forvente.

Mogens Lykketoft har en enestående indsigt i internationale forhold på grund af sit mangeårige arbejde med udenrigspolitik og diplomati. Han er tidligere medlem af Folketinget, formand for FN's Generalforsamling og har haft mange forskellige poster i dansk politik – herunder udenrigsminister.

Journalist Steffen Gram har haft en imponerende karriere med stillinger som udlandsredaktør samt både USA- og Ruslandkorrespondent. I dag deler han sine analyser af de mest komplicerede internationale forhold i sit ugentlige radioprogram "Verden ifølge Gram" på DR’s P1.

Samtalen bliver modereret af journalist og DR2 Deadline vært Issa Mahmoud Jeppesen.

Flere offentliggørelser på vej
De kommende uger vil der løbende blive offentliggjort flere navne, der kan opleves på Heartland 2022. Festivalen finder sted fra torsdag den 2. juni til lørdag den 4. juni ved Egeskov Slot på Midtfyn.

Billetsalg
Partoutbillet: 1.950 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (6-12 år): 650 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (0-5 år): 25 DKK ekskl. gebyr
Endagsbillet: 950 DKK ekskl. gebyr

Overnatningstilbud
Campingpas (v. eget telt, iglotelt, tenthouse eller caravan): 200 DKK ekskl. gebyr
Opslået iglotelt (2 pers.): 800 DKK ekskl. gebyr
Tenthouse (2 pers.): 2.150 DKK ekskl. gebyr
Caravanpas (uden strøm): 950 DKK ekskl. gebyr
Strøm til caravanpas: 800 DKK ekskl. gebyr
(Udsolgt) Mini Lodge (2 pers.): 5.955 DKK ekskl. gebyr
(Udsolgt) Boutique Tent (2-4 pers.): 5.955 DKK - 7.955 DKK ekskl. gebyr

Billetlink: www.heartlandfestival.dk

Presseansvarlige
Karen Sigrid Jacobsen Lunn // karensigrid.lunn@heartlandfestival.dk // 2671 2130
Peter Pishai Storgaard // peter.storgaard@have.dk //  2849 3386

Heartland
Direktør: Ulrik Ørum-Petersen // ulrik@livenation.dk
Udviklings- og programdirektør: Janne Villadsen // janne@heartlandfestival.dk

Om Heartland
Heartland er en kulturfestival, der præsenterer et internationalt program sammensat af fire søjler: MUSIC, ART, TALKS og FOOD. Her kombineres live-samtaler og samtidskunst med det bedste fra musik- og madscenen og finder sted i slotsparken ved Egeskov Slot på Fyn. Heartland finder sted næste gang d. 2. – 4. juni 2022.

Mere info om Heartland kan findes på www.heartlandfestival.dk

Heartland på de sociale medier
Facebook: @heartlandfestivaldk
Instagram: @heartlandfestivaldk
Twitter: @heartlanddk
YouTube: Heartland Festival

Heartland er støttet af Faaborg Midtfyn Kommune, Udvikling Fyn, Albani.

Peter Pishai Storgaard

Pressekontakt Seniorrådgiver