Presseinvitation til ISBJØRNEN 2020

Presseinvitation til ISBJØRNEN 2020

Uddeling af Nordisk Film Fondens tre hæderspriser:
Nordisk Film Prisen, Ove Sprogøe Prisen & Erik Ballings Rejselegat

Torsdag d. 19. november kl. 16.00
Nordisk Film, Studie 3, Mosedalvej 14, 2500 Valby

For fjerde gang samler Nordisk Film Fonden sine tre hæderspriser under prisuddelingen ISBJØRNEN. ISBJØRNEN 2020 finder i år sted torsdag d. 19. november kl. 16.00 i Studie 3 på Nordisk Film. Her vil tre priser blive uddelt: Nordisk Film Prisen på 1.000 kr. x Nordisk Films alder (i år 114.000 kr.) til et lovende talent fra filmens verden, Ove Sprogøe Prisen på 50.000 kr. til en skuespiller og Erik Ballings Rejselegat på 75.000 kr. til et talent/etableret navn fra filmbranchen.

Grundet COVID-19 afholdes prisuddelingen ikke på samme måde, som de senere år, men i en mindre skala for pressen, prismodtagere og prisudvalg. Pressetilmelding til ISBJØRNEN 2020 senest onsdag d. 18. november til michael@have.dk

Have A/S

Om priserne

Nordisk Film Prisen
Nordisk Film Prisen blev for første gang uddelt i 1996, og den har siden 2010 været en talentpris, der har sat fokus på at hylde unge talenter inden for filmens verden. Tidligere har instruktører og manuskriptforfattere som Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Michael Noer, Tobias Lindholm, Gustav Möller, Anders August, Kasper Munk, Fenar Ahmad og senest Feras Fayyad været blandt de dygtige modtagere af prisen.

Prisudvalget: Mikael Rieks (formand), Sofie Gråbøl, Katrine Vogelsang, Rasmus Heisterberg og Marianne Moritzen.

Ove Sprogøe Prisen
Ove Sprogøe Prisen er en hyldest til én af Danmarks mest folkekære skuespillere. Prisen på 50.000 kr. tildeles en dansk skuespiller for en usædvanlig præstation på teatret eller på film det forgangne år, og i udnævnelsen er der lagt vægt på, at vedkommende har et talent med potentiale til at opnå samme folkelige og brede appel som Ove Sprogøe. Ove Sprogøe Prisen uddeles i år for 14. gang og er tidligere givet til bl.a. Lene Maria Christensen, Mia Lyhne, Cecilie Stenspil, Nikolaj Lie Kaas, Pilou Asbæk, Danica Curcic, Ulrich Thomsen, Johanne Louise Schmidt, Nikolaj Coster-Waldau, Katrine Greis-Rosenthal og senest Esben Smed.

Prisudvalget: Henrik Zein (formand), Tommy Kenter, Jan Lehmann, Henning Sprogøe, Katja Holm, Kim Skotte, Jens Refslund Christensen og Danica Curcic.

Erik Ballings Rejselegat
Erik Ballings Rejselegat blev stiftet af Nordisk Film Fonden i 2006. Prisen er på DKK 75.000 og uddeles som rejselegat, fordi Erik Balling sammen med kollegaen Henning Bahs i mange år viste, at rejser befordrer inspiration og skaberlyst - og giver kræfter til nye indsatser. Erik Ballings Rejselegat tildeles årligt til en person, der i det pågældende år har skabt et værk, som i særlig grad har vakt publikums opmærksomhed og interesse.

Prisudvalget: Lina Flint (formand), Trine Dyrholm, Theis Schmidt, Emil Nygaard Albertsen, Per Juul Carlsen, Sabine Hviid, Ditte Hansen & Louise Mieritz og Peter Hjorth (sidste års prismodtager).

Om Nordisk Film Fonden
Nordisk Film Fonden har bidraget til udviklingen i den danske filmbranche gennem de seneste 20 år. Fonden hjælper unge talenter ud i verden ved hjælp af legatportionerne Store- og Lille Isbjørn. Derudover yder fonden støtte til nye projekter med det formål at øge innovationskraften i filmbranchen ved at støtte projekter, der implementerer nye ideer og tiltag, som skaber værdi, såvel kunstnerisk som teknisk, og som har fokus på talentudvikling.

Nordisk Film Fonden står blandt andet bag konferencen Picture This, der sigter mod at inspirere filmskabere til at arbejde smartere og at være mere innovative ved at bruge ny teknologi til at optimere arbejdsgange, maksimere produktionsværdien, øge den kunstneriske kreativitet og styrke den fortsatte udvikling af den filmatiske kunstform. Ligesom Nordisk Film Fonden også støtter den alternative filmskole Super 16, som har fostret en lang række talenter. Nordisk Film Fonden er den eneste almennyttige fond i Danmark rettet mod den danske filmbranche, og har en årlig bevilling på fem mio. kroner.

Læs mere om fonden her: Nordisk Film Fonden