Stor brand ødelægger Danmarks førende keramiske værksted Guldagergaard

Mandag eftermiddag nedbrændte centrale dele af Guldagergaard, Danmarks førende keramiske værksted, efter en brand opstod i centrets værksteder.

Guldagergaard har i årtier været en markant institution for keramisk kunst, har haft en afgørende indflydelse på keramikscenen i Danmark og internationalt og har gennem årene tiltrukket kunstnere, studerende, samlere og kunstelskere fra hele verden. Med dets uovertrufne faciliteter, workshops og udstillinger har stedet fungeret som en vigtig platform for udvikling af dansk og international keramisk kunst.

Guldagergaard vil fortsat være dedikeret til at understøtte den keramiske kunstscene i Danmark og internationalt, og direktør Mette Blum Marcher udtaler: ”Branden er en katastrofe. For Guldagergaard og den danske og internationale keramik. Vi har mistet landets sidste værksted for keramisk kunst og Danmark er nu uden et sted, hvor vores tusindårige og stolte keramiske traditioner kan føres videre. Det er derfor vigtigt, at vi sammen med Slagelse Kommune og staten får startet genopbygningen af Guldagergaard, så det fortsat kan være en hjørnesten i dansk og international keramisk kunst.”

Guldagergaard har også været kendt for at drive workshops og kurser på alle niveauer samt arrangere udstillinger og open air sessions, hvor besøgende kunne opleve den keramiske kunstform i al sin pragt.

Medier, kunstelskere og offentligheden opfordres til fortsat at støtte Guldagergaard i denne svære tid. Yderligere opdateringer og information om genopbygningsprocessen vil blive meddelt, efterhånden som de bliver tilgængelige.

Kontakt: direktør Mette Blum Marcher, tlf. +4530119493, Mette@ceramic.dk

HAVE Kommunikation & PR

Kontakt: Ole Winther, mobil: +4551647151, mail: ole@have.dk

Om Guldagergaard

Guldagergaard er en internationalt anerkendt institution inden for keramisk kunst og er beliggende i Skælskør, Danmark. Guldagergaards faciliteter omfatter keramikstudier, værksteder, udstillingslokaler samt kunstnerboliger. Guldagergaard blev grundlagt i 1997 med det formål at fremme keramisk kunst og kreativitet. Institutionen har tiltrukket kunstnere fra hele verden og fungeret som et vigtigt samlingspunkt for keramikinteresserede i Danmark og internationalt.

Guldagergaards betydning ligger først og fremmest i dens rolle som en kreativ hub og et mødested for kunstnere, der ønsker at arbejde med keramik. Residensen giver kunstnerne mulighed for at deltage i kurser og workshops, og det giver dem også adgang til topmoderne faciliteter og ressourcer til at udforske deres kreative visioner.

Guldagergaard fungerer også som et forum for viden og udveksling af ideer inden for keramisk kunst. Institutionen arrangerer regelmæssigt internationale konferencer, symposier og udstillinger, der bringer kunstnere, forskere og eksperter sammen. Dette skaber en platform for læring, debat og samarbejde, der er afgørende for udviklingen af keramisk kunst både nationalt og internationalt.

Genopbygningen af Guldagergaard er vigtig af flere grunde. For det første vil genopbygningen sikre, at institutionen kan fortsætte med at tilbyde kunstnere i Danmark og resten af verden en inspirerende og professionel arbejdsplads. Det vil fortsat være en vigtig ressource for kunstscenen og give kunstnere den stimulus og støtte, de har brug for.

Desuden er genopbygningen vigtig for at bevare og styrke Danmarks position som et centralt knudepunkt for keramisk kunst i Europa. Guldagergaard er blevet anerkendt nationalt og internationalt som et betydningsfuldt sted for forskning, produktion og formidling af keramisk kunst. Genopbygningen vil sikre, at denne arv bevares og bidrager til at bevare Danmarks ry som en vigtig spiller inden for keramisk kunst.

Endelig vil genopbygningen af Guldagergaard være vigtig for at opfylde den stigende efterspørgsel efter keramisk kunst i det moderne samfund. Keramisk kunst har oplevet en stigende interesse og værdsættelse fra både kunstelskere og samlere, og genopbygningen af Guldagergaard vil være afgørende for at opretholde og udvikle denne stigende interesse. Det vil støtte væksten af talenter, fremme innovation og sikre, at keramik fortsat betragtes som en relevant og vital kunstform i det 21. århundrede.

Ole Winther

Pressekontakt Chefrådgiver, head of Public Affairs +4551617151