Foto: Emilia Therese

Teater Grob præsenterer ELUSIA: et sort humoristisk drama om kvartlivskrise og frigørelse fra selvhad og skam

Fra den 4. september til 18. september 2021 præsenterer Teater Grob ELUSIA - et sort, satirisk og højaktuelt poetisk drama om to unge kvinders kamp for at frigøre sig fra ensomhed og samfundets konstante pres. ELUSIA er nyskrevet dansk dramatik af Zara Lea Palmquist, og iscenesættelsen byder på et nyt scenisk formsprog med livetegner Bob Lundgreen Kristiansen i interaktion med de to skuespiltalenter Maria Cordsen og Anne Sofie Wanstrup.

Som så mange andre forestillinger skulle ELUSIA have spillet i 2020, men nu får den endelig premiere den 4. september 2021 og er kun blevet endnu mere aktuel. Teater Grobs ELUSIA er et nyt satirisk og interaktivt drama, der berører alt det, mange af os har gået og dealet med i løbet af det sidste års tid.

Det er en stærk historie, som undersøger depressionen og ensomheden, når omverdenen ikke helt vil det, man selv vil. Om to unge kvinder i kvartlivskrise, der oplever en tvivl, om hvor de er i livet. Deres valg føles tunge og vigtige: Har man valgt det rigtige studie, og hvad er meningen med det? Er ham, man dater den rigtige? Og betyder det noget, hvis man ikke er som alle de andre? De kæmper for at leve et kompromisløst liv, hvor man kan gøre sig fri fra andres meninger, og hvor forandring er mulig. Det er en humoristisk fortælling om at frigøre sig fra selvhad, tvivl og det konstante pres fra en fremtid malet i dystopiske nuancer.

Instruktør Jesper Pedersen udtaler om forestillingen: ”Vi vil gerne invitere publikum med på en vild, farvestrålende og rørende rejse ind i et ensomt og desperat ungt menneskes liv. Et menneske, der kæmper for at blive fri fra sin skam og selvhad, og som længes efter et fællesskab og et større mål med tilværelsen end evig vækst. ELUSIA stiller spørgsmålstegn ved, om det samfund, vi er så glade for at vende tilbage til i post-pandemien, egentlig er så godt skruet sammen, som vi husker det?”

Gør dig fri for din frygt og æd de gamle mænds verden

Liva er en uønsket gæst i sit eget liv; en venneløs søvngænger, der hver dag venter på 5C, den fucking fuck-bus. Hun sidder fast i sit hoved, i studiet og i sin lejlighed i Nordvest, som hun ikke kan betale. Men da hendes nye roommate Makaria flytter ind, begynder hendes liv at ændre sig. Makaria er en hensynsløs, nysgerrig og driftig ung kvinde, der lever for at prøve livet af. Hun introducerer Liva til selvhjælpsprogrammet Elusia, og snart begynder både verden og Liva at forandre sig. Elusia er et midlertidigt sted, hvor forandring er mulig, en mental revolution, en vej til frigørelse.

Forestillingens to karakterer, Liva og Makaria, spilles af de unge skuespillere Anne Sofie Wanstrup (spillefilmen Hvor kragerne vender, Faust på Teater Republique, DR’s Grænseland) og Maria Cordsen (Frøken Julie på Vendsyssel Teater, spillefilmen En, to, tresomt, Viaplays Try Hard).

Som noget helt særligt, er livetegner Bob Lundgreen Kristiansen med på scenen. Hans livetegninger udgør forestillingens evigt forandrende scenografi, og vil præsentere publikum for et nyt interaktivt, scenisk formsprog mellem skuespillere og scenografi, når han direkte fra bagscenen tegner karakterernes verden frem undervejs gennem forestillingen.

ELUSIA er Teater Grobs bidrag til teatereksperimentet EXTENDED UNIVERSE sammen med Boundless Theatre (London), Sala Beckett (Barcelona) og Entropia (Athen).

Forestillingen bliver produceret med støtte af Creative Europe EU, Bikubenfonden, Københavns Kommune & Statens Kunstfond.

HAVE A/S

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Sandra Nynne Jensen, sandra@have.dk, 22 86 30 94

MEDVIRKENDE