Foto: Rolf Konow

Trailer til Søren Kragh-Jacobsens hjertevarme komediedrama udkommer i dag!

I dag kan Snowglobe og Nordisk Film løfte sløret for det første glimt af Søren Kragh-Jacobsens tilbagevending til dansk film. LILLE SOMMERFUGL er en hjertevarm danmarksfortælling om kærligheden i et nedslag hos en familie på tværs af tre generationer – rammet ind af et festligt guldbryllup og krydret med dansktop-musik. Jesper Christensen og Karen-Lise Mynster indtager hovedrollerne, mens det øvrige cast består af blandt andre Mia Lyhne, Peder Thomas Pedersen og Sarah Grünewald, som får sin første større filmrolle.

LILLE SOMMERFUGL får biografpremiere den 3. december som en del af Biografklub Danmarks program.

Traileren byder på en smagsprøve af Ernst og Louises festlige guldbryllup, som skulle have været en munter kærlighedsfest, men hemmeligheder og store følelser pibler frem i lyset hos flere generationer. Alt er ikke så rosenrødt, som man skulle tro…

Se traileren her

Download traileren her

Historien
Den stædige landmand og svineavler Ernst og hans livsledsager Louise inviterer til guldbryllup på landet med alt, hvad det indebærer. Men familien holder på flere hemmeligheder, og Ernst er på vej ud i store vanskeligheder. I løbet af en festlig, berusende, overraskende, gribende og vemodig aften pibler sandhederne frem, og familien sættes på den ultimative prøve.

LILLE SOMMERFUGL er den nænsomme, morsomme og smertelige skildring af kærlighed i en familie i tre generationer – Søren Kragh Jacobsens personlige bud på en slægtsberetning og kærlighedsfortælling til vor tid. En historie om at være elsket, at blive forladt, at lære at kæmpe og at træde i karakter som menneske.

Fænomenalt stjernecast
Filmen præsenterer et fænomenalt stjernecast, der blander dansk films bedste og mest folkekære skuespillere med nyere spændende navne. I den store hovedrolle som Ernst ses én af sin generations største danske skuespillere Jesper Christensen. Han skal arbejde sammen med Søren Kragh-Jacobsen for første gang siden Vil du se min smukke navle? fra 1978. Over for ham ses en anden legendarisk skuespiller i skikkelse af Karen-Lise Mynster, der spiller hans kone Louise. Hun har haft utallige store og mindre roller på både film, tv og teatre over hele landet. Senest har Karen-Lise Mynster imponeret i rollen som minister i Dr-serien Når Støvet har lagt sig (2020).

I øvrige roller medvirker Peder Thomas Pedersen, Mie Lyhne, Sarah Grünewald, Finn Nielsen, Adam Ild Rohweder, Jesper Ole Feit, Sofus Rønnov, Sofie Juul Blinkenberg, Isabel Ligaard, Tina Gylling Mortensen og mange flere.

Holdet bag
Når Søren Kragh-Jacobsen sætter sig i instruktørstolen igen, er det én af dansk films store kæmper, der vender tilbage. Søren Kragh-Jacoksen er instruktøren bag filmklassikere som Vil du se min smukke navle? Gummi-Tarzan, Drengene fra Sankt Petri og Mifunes sidste sang, som vandt Sølvbjørnen på filmfestivalen i Berlin.

LILLE SOMMERFUGL produceres af det danske filmselskab Snowglobe og distribueres over hele landet af Nordisk Film Distribution. Filmen er støttet af Det Danske Filminstitut, FilmFyn samt Nordisk Film & TV Fond og laves i samarbejde med islandske Pegasus Pictures med støtte fra Det Islandske Film Center, Ministry of Industries and Innovation i Island, Síminn og Sena.

Cast:

• Kostumedesigner: Margrét Einarsdóttir
  • Lyddesignere: Mick Raaschou og Björn Viktorsson
  • Caster: Anja Philip
  • Produktionsselskab: Snowglobe i co-produktion med Pegasus Pictures i samarbejde med Nordisk Film
  • Støttet af: Det Danske Filminstitut, FilmFyn samt Nordisk Film & TV Fond med støtte fra Det Islandske Film Center, Ministry of Industries and Innovation i Island, Síminn og Sena.
  • Nordisk distribution: Nordisk Film Distribution
  • Premieredato: 3. december 2020