Fra venstre: David Dencik, Jeanette Nordahl og Trine Dyrholm. Kreditering: Martin Dam Kristensen

Trine Dyrholm og David Dencik har hovedrollerne i kærlighedsdramaet BEGYNDELSER

Instruktør Jeanette Nordahl vender tilbage med sin anden spillefilm, kærlighedsdramaet BEGYNDELSER. På rollelisten figurerer også Johanne Louise Schmidt m.fl.

Skal vi blive i et forhold, hvis den anden bliver alvorligt syg? Hvor forpligtet er vi over for vores livsledsager og børn, når ulykken rammer?

Disse spørgsmål er udgangspunktet i instruktør Jeanette Nordahls kommende kærlighedsdrama BEGYNDELSER, som dermed bliver instruktørens anden spillefilm efter hendes anmelderroste debut mafiadramaet Kød & Blod med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen, som fik verdenspremiere ved Berlinalen i 2020. BEGYNDELSER er skrevet i samarbejde med manuskriptforfatter Rasmus Birch, og produktionsselskabet Snowglobe står bag.

Trine Dyrholm og David Dencik ses i hovedrollerne som ægteparret Ane og Thomas, der står midt i en skilsmisse, da Ane pludselig rammes af en blodprop, og der bliver vendt op og ned på deres livssituation.

Snowglobe har, takket være et samarbejde med FilmFyn, fået mulighed for at bringe hele produktionen til Nordfyn samt Odense og omegn med hovedlocation i Bogense. Her starter optagelserne den 29. april. Optagelserne varer indtil 13.juni, og der er biografpremiere i 2025.

Handling
Ane og Thomas står midt i en skilsmisse, men har ikke fortalt det til børnene endnu. Thomas er lige ved at flytte sammen med sin nye kæreste, da Ane pludselig rammes af en livsændrende blodprop. De beslutter at blive boende sammen, indtil Ane får det bedre, og mens hun indædt kæmper for at komme tilbage til sit gamle jeg, må de begge se en ny virkelighed i øjnene og træffe et afgørende valg for familien.

BEGYNDELSER er en livsbekræftende og rørende kærlighedsfortælling om, hvad der sker i en familie og i et parforhold, når livsbanen for et af medlemmerne pludselig ændres.

Trine Dyrholm og David Dencik i front
Det er lykkes Snowglobe at sikre sig et drømmehold i form af Trine Dyrholm og David Dencik, som i BEGYNDELSER for første gang spiller over for hinanden siden En Soap fra 2006. I rollen som Ane ses en af de mest prisbelønnede danske skuespillere, Trine Dyrholm, der lige nu er aktuel i Birthday Girl, Mary and George, Rematch, The almond and The seahorse og har et væld af anmelderroste film bag sig, senest Margrete Den Første (2021), Erna i krig (2020) og Dronningen (2019).

Over for Trine Dyrholm ses David Dencik i den anden hovedrolle som Thomas.

David Dencik har en lang og flot karriere både i udlandet, blandt andet i James Bond-filmen No Time to Die, og herhjemme, hvor han senest høstede en Robert for sin rolle i DR-serien Huset. Han har senest medvirket i tv-serien Agent, Bille Augusts Kysset og til efteråret kan han også opleves i Thomas Vinterbergs TV2-serie Familier som vores.

I andre centrale roller ses bl.a. Johanne Louise Schmidt, Bjørk Storm Engelshardt Kirkegaard og fynske Luna Fuglsang Svelmøe.

Fra mafiadrama til kærlighedsdrama
BEGYNDELSER er instruktør Jeanette Nordahls anden spillefilm efter mafiadramaet Kød & Blod med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen. Jeanette er uddannet fra den uafhængige filmskole Super16 i 2012. Senest har Jeanette Nordahl instrueret tv-serien Drømmeren - Karen Blixen bliver til med Connie Nielsen i hovedrollen for Zentropa og Viaplay i 2022 samt opfølgeren til den prisbelønnede BBC tv-serie Responder med Martin Freeman i hovedrollen.

Jeanette Nordahl har sammen med Rasmus Birch skrevet manuskriptet til BEGYNDELSER. Rasmus Birch debuterede med spillefilmen Broderskab i 2010, som endte med at finde hovedprisen ved filmfestivalen i Rom. Siden da, har Birch skrevet flere succesfulde film; herunder Miss Viborg (2022) og Når dyrene drømmer (2014), som var udtaget til Critics Week på filmfestivalen i Cannes.

Filmens fotograf er Shadi Chaaban, production designer er Nikolaj Danielsen, lyddesigner er Kristian Eidnes, klipper er Rasmus Gitz, og komponist er Nathan Larson.

BEGYNDELSER er produceret af Snowglobe ved Eva Jakobsen, Katrin Pors og Mikkel Jersin og i co-produktion med Hobab ved Nima Yousefi & Lemming Film Belgium ved Erik Glijnis. BEGYNDELSER er støttet af Det Danske Filminstitut/Kalle Bjerkø, Svenska Filminstituttet/Ami Ekström, FilmFyn/Klaus Hansen, Eurimages, Nordisk Film og TV Fond og Belgian Tax Shelter i samarbejde med TV2 Danmark og RUV. Scanbox Entertainment står for biografdistribution i Norden, September Film for distribution i Benelux og REinvent International Sales er salgsagent på filmen.

For yderligere information, kontakt undertegnede.

Kontakt:
Rikke Hesselholt, mobil: 28433893, mail: rikke@have.dk
Michael Feder, mobil: 22434942, mail: michael@have.dk

Fakta om BEGYNDELSER

Filmholdet:

● Instruktion: Jeanette Nordahl

● Manuskript: Jeanette Nordahl og Rasmus Birch

● Producere: Eva Jakobsen, Katrin Pors og Mikkel Jersin

● Fotograf: Shadi Chaaban

● Production Designer: Nikolaj Danielsen

● Klipper: Rasmus Gitz

● Lyddesigner: Kristian Eidnes