Pressemeddelelse -

NÆSTEN 4 UD AF 10 MEDARBEJDERE SIGER, AT DERES MENTALE HELBRED ER BLEVET NEGATIVT PÅVIRKET UNDER COVID-19 PANDEMIEN.

Næsten 4 ud af 10 professionelle siger, at deres mentale helbred er blevet negativt påvirket under COVID-19 pandemien, dette ifølge en nylig global undersøgelse foretaget af rekrutteringsvirksomheden Hays.

Hays udspurgte over 1800 professionelle omkring deres oplevelser i forbindelse med deres mentale helbred under pandemien, såvel om de havde modtaget støtte fra deres arbejdsgivere. Studiet er i forbindelse med World Mental Health Day, som afholdes den 10. oktober

Group Head of People & Culture hos Hays, Sandra Henke, udtaler: “Det er bekymrende, at 37% af professionelle føler, at deres mentale helbred er blevet negativt påvirket under pandemien. Ligeså bekymrende er det, at 42% af de påvirkede, ikke har modtaget nogen støtte fra deres arbejdsgiver. Ens medarbejderes helbred og sikkerhed er nødt til at få førsteret hos alle arbejdsgivere og der er en pligt til at sørge for, at ens medarbejdere modtager den nødvendige support. Dette er endnu vigtigere, når store dele af arbejdsstyrken arbejder hjemmefra og ikke nødvendigvis har haft tæt kontakt med kollegaer eller managers”.

Selv om de forholdsregler der blev igangsat af regeringer verden over for at stoppe smittespredningen er blevet løftet, er en form for social afstand stadig forventet at være nødvendig i noget tid. Dette betyder at medarbejdere kan være påkrævet, at enten arbejde hjemmefra i længere perioder, eller arbejde i en hybrid model, hvor arbejdsstyrken er splittet mellem at arbejde hjemmefra og på arbejdspladsen.

Sandra udtalte ydermere ”Over hele kloden har mennesker skulle håndtere forskellige problemstillinger under pandemien. Alt fra at jonglere deres privatliv, følelsen af isolation og endda at skulle håndtere at miste nogen. Alle personer har haft en unik oplevelse under krisen og når synligheden blandt medarbejdere ikke er så god som før, kan det være svært for arbejdsgivere at se, hvem der har brug for hjælp. Der er dog skridt, som arbejdsgivere kan tage for at sikre sig, at de gør alt, hvad de kan for at beskytte deres medarbejderes mentale helbred. Dette handler ikke bare om en pligt til at hjælpe, men om at sikre sig at virksomheder virkelig gør alt, hvad de kan for at hjælpe deres medarbejdere i en tid, der har været svær for alle”.

Der er måder, hvorpå organisationer kan sikre sig deres medarbejderes helbred forbliver midtpunktet i deres menneskelige strategi.

Holde kontakten

Sandra siger “Sørg for, at der stadig er ansigt-til-ansigt kommunikation. Hvis det ikke er muligt fysisk, så gennem videokonference teknologi. Det er vigtigt at huske og sørge for, at disse kommunikationskanaler er åbne, så medarbejdere har mulighed for at give deres bekymringer til kende. Dette er især vigtigt, når det ikke er muligt at se sine medarbejdere på daglig basis. Brug også denne mulighed til at tale om andet end arbejde. Tag tiden til at checke ind med dine teammedlemmer og stil spørgsmål til deres oplevelse, og hvordan de klarer sig”.

Chef for Workplace Wellbeing hos UK mental health organization, Emma Mamo, udtalte for nylig I Hays Worldwide Podcast “Jeg har anbefalet til arbejdsgivere og managere, at de har dalige check-ins med deres teammedlemmer, eller hvad der bedst virker, men jeg tror, at det er vigtigt i disse tider, at have disse rutine samtaler ”Hvordan går det? Og er der noget jeg kan gøre for at hjælpe dig?”. For at åbne op for samtalen og gøre det til en normal del af samtalen at tilbyde hjælp.”

Hold øje med tegnene

Sandra tilbød dette råd ”Managere må uddanne sig selv i, hvordan de kan spotte tegn på stress i deres teams. Især i disse ekstremt svære tider. De tegn, der skal ses efter, er stress eller frustration med deres job, emotionel distance fra andre eller at føle sig drænet og have mangel på energi. Disse tegn vil være svære at spotte, når folk arbejder hjemmefra”:

Gør dig selv tilgængelig

Sandra kommenterede “Du er nød til at, lade dit team vide, at deres mentale helbred er vigtigt og, at du er tilgængelig, hvis de har brug for dig. At være en medfølende leder vil medvirke, at dit team forbliver sundt og ved, at de kan kontakte dig, hvis de har nogen problemer. Uddan dig selv i den support der er tilgængelig for dem i jeres virksomhed og sørg for, at dit team ved, hvor de kan søge den”.

Emma Mamo tilbød dette råd, ”De kvaliteter som jeg mener gør en god leder, er først at lytte mere end du taler. Dette tror jeg er mere vigtigt end nogensinde. Vi har alle måtte træde frem, men jeg tror, at arbejdsgivere og managers er nødt til at være i en lytte-tilstand og høre fra folk omkring dem, hvad der virker og ikke virker”.

Behandl folk som individer

Sandra sagde ”medarbejdere vil vende tilbage til arbejdspladsen, eller er allerede tilbage, med forskellige oplevelser og, potentielt set, forskellige synspunkter. Det er vigtigt, at ledere husker dette og ikke behandler helbredet i deres team som en one-size fits all løsning. Det er, nu mere vigtigt end nogensinde, at vise empati og arbejde mod at forstå, hvordan hver enkelt medarbejder har håndteret udfordringerne, og hvordan man bedst kan supportere dem, hvis nødvendigt”.

Som pandemien fortsætter, er der stadig mulighed for at professionelles mentale helbred vil blive endnu mere negativt påvirket. Hvilket betyder, at organisationer må gøre deres bedste for at hjælpe deres medarbejdere i disse svære tider.

Respondenter blev spurgt, hvorvidt de stadig er i arbejde for at kvalificere sig. Svar blev indsamlet mellem 31 juli og 22 september via www.social.hays.com.

• Erhverv

Hays plc (the “Group”) er en ledende global professional rekrutteringsvirksomhed. The Group er eksperter i at rekruttere kvalificereret, professionel og dygtige personer i hele verden. Hays er markedsleder i UK og Australien såvel som blandt markedslederne i Europa, Latin Amerika og Asien. The Group opererer på tværs af både den offentlige og private sektor, med rekruttering af permanente stillinger, konsulent roller, såvel som midlertidige opgaver. Fra 30 juni, 2020 havde The Group 10.400 ansatte på tværs af 266 kontorer i 33 lande, med fokus på 20 specialiteter.

Fra afsluttet år 30 juni, 2020:

• -The Group reporterede net fees på £996.2 millioner og operating profit (pre-exceptional items) på £135.0 millioner.
  • -The Group placerede omkring 66.00 kandidater i permanente jobs og omkring 235.000 personer i midlertidige roller.
  • -17% af The Groups net fees blev genereret i Australien og New Zealand, 26% i Tyskland, 23% i UK og Ireland og 34% i Resten af Verden (RaV).
  • -Midlertidige placeringer udgjorde 59% af net fees og permanente placeringer udgjorde 41%.
  • -IT udgjorde den største af specialiteter med 25% net fees, med Accountancy & Finance (15%) og Construction & Property (12%) som de næst største.

Hays er tilstede i følgende lande: Australien, Østrig, Belgien, Brasilien, Canada, Chile, Kina, Colombia, Tjekkiet, Danmark, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Indien, Ireland, Italien, Japan, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Holland, New Zealand, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Singapore, Spanien, Sverige, Schweiz, UAE, UK og USA.

Vibe Puggaard

Pressekontakt Managing Director +45 33 38 32 25