Udnyt din studietid og optimer dine fremtidige jobmuligheder

Når du studerer, har du masser af mulighed for at optimere dine fremtidige jobmuligheder. Det er faktisk ekstremt vigtigt, at du gør det. For det gør, at du står meget stærkere, når du skal ud på den anden side af din uddannelse og søge dit første rigtige arbejde.

Hvis du som nyuddannet ikke har erfaring, hvis du har et meget begrænset netværk, og hvis du generelt ikke har kendskab til og indsigt i de brancher og virksomheder, du vil arbejde i, så står du overfor en stor udfordring.

I dag findes der rigtig mange brede uddannelser, hvor du ikke bliver uddannet til noget specifikt. Er du i gang med sådan en uddannelse, er det dit eget ansvar at tilegne dig praktisk viden og forme dine kompetencer, så du får en attraktiv profil.

Men hvordan gør du så det? Nu skal du høre.

Få masser af relevant erfaring med studiejob og praktikforløb

Når du studerer, har du heldigvis masser af muligheder for at tilegne dig relevant erhvervserfaring. Og relevant erhvervserfaring er noget af det vigtigste, du kan have med i rygsækken, når du skal søge job. For hvor mange gange har man ikke hørt, at arbejdsgiveren har valgt en anden med mere erfaring?

Det er klart, at du får svært ved at konkurrere med erfarne profiler, der har 5, 10 eller 15 års relevant erhvervserfaring. Men I søger heller ikke de samme jobs, så det skal du ikke bekymre dig om. Dit første rigtige job er sandsynligvis attraktivt for folk med 0-5 års erfaring. Og her kan du altså sagtens få dig 3, 4 eller måske endda 5 års relevant erhvervserfaring, mens du studerer.

Igennem et studiejob får du denne erfaring. Og erfaring er ikke bare et klichéord, det er virkelig noget, du kan bruge, og noget der bliver sat pris på hos arbejdsgivere. Med erfaring følger kompetencer. Kompetencer, du aldrig ville have kunnet få dig igennem studiebøgerne. At du har været en del af en virksomhed i flere år som studerende, gør dig ekstremt værdifuld, og det stiller dig godt i forhold til at søge job.

Derudover er du også dygtig. Du har kompetencer, som du kan bidrage med, og du kan skabe værdi for din kommende arbejdsgiver. Det er enormt vigtigt, og det gør en kæmpe forskel.

Det gør også, at du i din ansøgning kan lægge vægt på, at du altså ganske rigtigt er nyuddannet… Men du er ikke uerfaren. Og det er der ikke mange, der kan.

Med et stærkt netværk bliver dørene åbnet

Med kompetencerne og den praktiske erfaring følger der også et større netværk. Dit netværk skal du bruge til at sparke døren ind eller komme i betragtning til jobs, der ikke umiddelbart er inde for rækkevidde.

Rigtig mange jobs bliver aldrig slået op. De ligger kun i netværket. Hvis du kender de rette personer – tidligere kollegaer, kunder eller samarbejdspartnere – så kan du komme i betragtning, fordi de ved, hvem du er. Du kan endda blive headhuntet, fordi du har gjort det godt førhen.

Det kan også være dig, der finder et spændende job, og du vil gerne foran i køen. Kender du nogen, der kender nogen i den pågældende virksomhed, kan du få hjælp. Få hjælp til at få lagt et godt ord ind og kom i betragtning til jobbet. Få arbejdsgiveren til at læse din ansøgning to gange.

Alene det, at der bliver skabt noget mere opmærksomhed omkring dig, kan være nok til, at du kommer til jobsamtale.

Til jobsamtalen er det dig, der med din elevatortale eller pitch skal brænde igennem og bevise, at du er den rette kandidat. Men der er lang vej, hvis du ikke har erfaring og/eller har nogen i dit netværk, der kan hjælpe dig.

Derfor er det så vigtigt, at du bruger din studietid fornuftigt og optimerer dine fremtidige jobmuligheder, mens du studerer.