96 pct. af danske Hövding-brugere anbefaler airbaggen til andre cyklister

96 pct. af danske Hövding-brugere anbefaler airbaggen til andre cyklister

Hövding er det mærke af cykelhjelme, som flest danske brugere vil anbefale til andre. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk, der har spurgt over 1.000 danske cyklister om deres oplevelser og erfaring med cykelhjelme. Her svarer hele 96 procent af adspurgte Hövding-brugere, at de vil anbefale airbaggen til andre cyklister.

Flere end 50.000 danske cyklister benytter i dag en Hövding, når de færdes i trafikken, og spørger man brugerne selv, er de glade for deres hovedbeskyttelse.

I en ny undersøgelse blandt flere end 1.000 danske cyklister foretaget af Forbrugerrådet Tænk svarer 96 pct. af Hövding-brugerne, at de vil anbefale andre cyklister at benytte airbaggen. Dermed er Hövding det mærke af cykelhjelme, hvor den største andel af brugerne vil anbefale den til andre.

“Det er en fantastisk respons fra vores brugere, som vi naturligvis er meget stolt af. Hövdings bedste ambassadører er brugerne, ikke mindst de flere end 5.000 cyklister, der har været ude for en ulykke, hvor Hövding har beskyttet mod alvorlige hovedskader,” siger Fredrik Carling, administrerende direktør hos Hövding.

Populær blandt førstegangsbrugere af cykelhjelm Hövding er et populært valg blandt de danskere, som ikke tidligere har brugt cykelhjelme.

Ifølge undersøgelsen er det bl.a. følelsen af ikke at have en cykelhjem på, som betyder meget for de nye brugere af Hövding. Det gælder også for dem, der tidligere har cyklet med en mere traditionel cykelhjelm, men som i dag benytter Hövdings airbag.

Ved spørgsmålet om, hvad de elsker mest ved deres Hövding, svarer 90 pct. af brugerne, at det bedste er, at de er beskyttet uden at skulle bære en hjelm på hovedet.

“Ifølge vores egne tal har knap halvdelen af de cyklister, der i dag benytter Hövding, ikke tidligere brugt cykelhjelm. Vi ønsker, at alle har den bedst mulige hovedbeskyttelse, når de cykler i trafikken, og at Hövding kan overbevise førstegangsbrugere og tiltrække tidligere brugere af mere traditionelle cykelhjelme, er selvfølgelig en udvikling vi følger med stor glæde og stolthed,” forklarer Fredrik Carling.

Kort fakta om Hövding

- Hövding er verdens første og eneste airbag til cyklister

- Ved hjælp af avancerede sensorer registrerer Hövding cyklistens bevægelsesmønster og reagerer, så snart uheldet sker

- Når Hövding er aktiveret, registrerer den cyklistens bevægelser 200 gange pr. sekund

- Ved en ulykke blæses airbaggen op på 0,1 sekund og omslutter hoved samt fikserer cyklistens nakke

- Den er bygget til at beskytte en større del af hovedet end traditionelle cykelhjelme, hvormed risikoen for en alvorlig skade minimeres

- Hövding anvendes i dag af flere end 200.000 cyklister globalt, og over 5.000 cyklister har registreret, at deres Hövding airbag har beskyttet dem mod alvorlige ulykker

Om undersøgelsen Undersøgelsen fra Forbrugerrådet Tænk er foretaget blandt flere end 1.000 danske cyklister, som er blevet spurgt om deres erfaringer med forskellige cykelhjelme. Ud af disse er der 79 cyklister, som ejer eller har ejet en Hövding, og de har svaret på en række spørgsmål vedrørende deres oplevelser med airbag-cykelhjelmen.

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com