Gå til indhold
​Hövdings airbag til cyklister viser overlegen beskyttelse mod hovedskader ifølge en ny test af cykelhjelme, der er udført af det svenske forsikringsselskab Folksam.

Hövdings beskyttelse er ”outstanding” ifølge en stor test af cykelhjelme

Hövdings airbag til cyklister viser overlegen beskyttelse mod hovedskader ifølge en ny test af cykelhjelme, der er udført af det svenske forsikringsselskab Folksam. 27 hjelme blev testet, og Hövdings testresultat var ”outstanding”, både når det gælder stødabsorbering og beskyttelse ved skrå nedslag. Ifølge trafiksikkerhedsforskerne bag testen er der syv gange lavere risiko for hjerneskade med Hövding, sammenlignet med den værste hjelm i testen.

Hövding vurderes som bedst-i-test i en ny stor test foretaget af det svenske forsikringsselskab Folksam. I alt blev 27 cykelhjelme testet, og her viste Hövdings airbag til cyklister sig som den mest modstandsdygtige og dermed sikreste hovedbeskyttelse.

– Det er en utrolig stærk bekræftelse af Hövdings beskyttelsesevne. Folksams tester er skrappe, og de går meget længere end, hvad lovgivningen kræver. At Hövdings resultat er så overlegent, gør os endnu mere overbeviste om vores mission om at nå ud og beskytte endnu flere cyklister, siger Fredrik Carling, CEO i Hövding.

Ifølge de aktuelle lovkrav om salg af cykelhjelme på det svenske marked testes cykelhjelme kun for lige nedslag, der afspejler hjelmens evne til at optage energi, men ikke hvordan hjernen bliver påvirket ved en cykelulykke. Folksams tester er betydeligt skrappere, da de også medtager risikoen for at få hjernerystelse.

Årets tests omfatter også et såkaldt skråt nedslag, som i princippet altid sker ved en cykelulykke. Skrå nedslag indebærer, at hovedet udsættes for rotationskræfter, som hjernen er meget følsom over for, og skader som hjernerystelse eller mere alvorlige hjerneskader kan forekomme og medføre langvarige konsekvenser for den tilskadekomne.

Syv gange lavere risiko for hjernerystelse

Folksam skriver i årets test: – ”Airbaghjelmen Hövding 3 fik bedste resultat. Den fik overlegent det bedste testresultat, både for stødabsorbering og for skæve nedslag. Sammenlignet med de værste hjelme er der mere end syv gange lavere risiko for at få en hjernerystelse ved et slag mod hovedet, hvis cyklisten bruger en Hövding.”

Folksams trafiksikkerhedsforsker Helena Stigsson udtalte sig på svensk morgen-tv i ”Nyhetsmorgon” på TV4 og sagde, at ”Hövding er outstanding, når det gælder stødabsorbering”.

Ifølge Folksam er der stadig for mange traditionelle hjelme, der bliver godkendt, men som ikke beskytter tilstrækkeligt godt ved en cykelulykke. Det viser den datasimulering, der er foretaget i testen. Simuleringen viste Hövdings overlegne evne til at beskytte hjernen ved et skævt nedslag (Se det vedlagte billede fra Folksams test). Hövdings airbag er tykkere og optager energien meget mere effektivt og bedre end en traditionel hjelm.

Om testen

Folksams tests er i år også gennemført med støtte fra interesseorganisationen Road Safety Trust i Storbritannien for internationalt at kunne påvirke producenter af cykelhjelme og øge forbrugernes viden.

Hövding 3

I september blev tredje generation af Hövdings unikke airbag til bycyklister lanceret, som den største satsning nogensinde for innovationsvirksomheden. Der ligger mange års forskning og udvikling bag den nye Hövding 3. Bl.a. er den største dataindsamling af cykelbevægelser og ulykker nogensinde gennemført til algoritmen i Hövding 3. Over 3.000 ulykker blev iscenesat med stuntpersoner og over 2.000 timers almindelig cykling blev registreret. Når Hövding er aktiveret, registrerer den cyklistens bevægelser 200 gange i sekundet, og ved en ulykke blæses airbaggen op på 0,1 sekund, og omslutter hovedet og fikserer nakken på cyklisten.

Læs mere om Folksams tests af cykelhjelme 2020

www.folksam.se/cykelhjalmstest-vuxen

Emner

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 1.000 butikker og på hovding.com. Virksomheden har 30 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.com