Gå til indhold
Hövdings airbag ses på flere og flere cyklister på de danske gader. I løbet af årets første syv måneder voksede salget af Hövding i Danmark med 400 procent sammenlignet med samme periode året før.

Flere og flere danske cyklister beskytter sig med Hövding

- Der er stadig mange, der ikke bruger cykelhjelm i Danmark, men vi kan se en stærk udvikling i løbet af kort tid. Måske er det nemmere at gå fra ikke at bruge cykelhjelm til at cykle med en Hövding, hvor man stadig kan føle vinden i håret og beholde frihedsfølelsen, siger Hövdings administrerende direktør, Fredrik Carling.

I Sverige, hvor den innovative Hövding kommer fra, er brugen af cykelhjelm meget udbredt. Fx i Stockholm kører 80 procent af alle cyklister med hjelm. Til sammenligning er andelen i Danmark kun 15 procent, men det er en gruppe, der vokser.

I Danmark er Hövding gået fra 60 til 167 salgssteder på et år, og især i København er efterspørgslen stor. Det er totalt omkring 60.000 Hövding i trafikken globalt, og der er registreret 1.100 ulykker, hvor Hövding harbeskyttetliv.

Hövding er en diskret krave, som cyklisten bærer om halsen. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, der udløses og beskytter hovedet ved en eventuel ulykke. Hövdings airbag til cyklister blev lanceret i 2011 efter flere års forskning og udvikling.

Airbaggen til cyklister har opnået topresultater i flere tests af cykelhjelme, og viser sig at have en beskyttelsesevne, der overstiger de traditionelle hjelme. Bland andet har forskningsinstituttet Stanford University publiceret en rapport, hvor de konstaterer, at Hövdings airbag reducerer risikoen for hjernerystelse med op til otte gange, sammenlignet med gammeldags cykelhjelme.

Emner

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 1.000 butikker og på hovding.com. Virksomheden har 30 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.com

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com