Gå til indhold
Hövdings airbag får ros i studie fra amerikanske Stanford University - beskytter op mod otte gange bedre end normal cykelhjelm

Pressemeddelelse -

Forskere fra Stanford University fremhæver svenske Hövdings airbag til cyklister og har i en forskningsrapport konstateret, at tykkelsen og stivheden i Hövding er ”så godt som ideel”, når det gælder om at beskytte mod hjernerystelse og hjerneskader ved ulykker. De konstaterer, at Hövdings airbag mindsker risikoen for hjernerystelse med op til otte gange i forhold til traditionelle hjelme.

- Hövdings airbag er konstrueret efter krav, materialer og metoder fra bilindustrien, hvilket giver en beskyttelse i verdensklasse. Når et velanset forskningsinstitut som Stanford University publicerer en forskningsrapport, som påviser en beskyttelse hos Hövding, der klart overgår de traditionelle cykelhjelme, giver det os og vores kunder en ekstra tryghed og yderligere bekræftelse på Hövdings overlegne beskyttelsesevne, siger Hövdings direktør, Fredrik Carling.

Forskningen ved Stanford University har fundet sted i det seneste år, og resultatet publiceres nu i det velrenommerede videnskabelige tidsskrift Annals of Biomedical Engineering.

David Camarillo, som leder forskerteamet bag forskningsresultatet, holdt i april et foredrag på konferencen TEDxStanford i USA. Foredraget handlede om ”Building a smart helmet”, og Hövding Airbag for Urban Cyclists blev vist som eksempel.

Forskeren David Camarillo har spillet amerikansk fodbold i ti år og har også pådraget sig to hjerneskader ved cykelulykker. Hans forskning har til formål at skabe forståelse for, hvordan man kan forebygge og beskytte mod hjernerystelser og hjerneskader. Studiet har været fokuseret på cykelhjelme, og det viser, at mange cykelhjelme yder begrænset beskyttelse, når det drejer sig om at reducere risikoen for hjerneskader. I deres studie har de både set på traditionelle cykelhjelme og airbaghjelme.

Det endelige mål med forskningen er at skaffe viden om, hvordan en hjernerystelsessikker hjelm kan udformes mest optimalt. Et af resultaterne fra deres studie er, at Hövdings materialer og design har en enestående evne til at beskytte og dermed forhindre hjernerystelser og hjerneskader. Deres tests viser, at Hövdings airbag beskytter op til otte gange bedre mod hjernerystelser, sammenlignet med traditionelle hjelme.

Link til artiklen i Annals of Biomedical Engineering, og rapporten ”Modeling and optimization of airbag helmets for preventing head injuries”: http://link.springer.com/article/10.1007/s10439-016-1732-1

For yderligere information kontakt Heino Wendelrup, Director of Research & Development hos Hövding. +46 708 18 69 19

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister har i de seneste tre år været lanceret internationalt og kan i dag fås på 15 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 600 butikker og på hovding.com. Alene i Sverige kan Hövding fås i ca. 140 butikker. Virksomheden har 27 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.se

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com