Himmerland Boligforening indgår samarbejdsaftale til gavn for lejerne

Nordjyllands største almene boligorganisation indgår samarbejdsaftale med verdens største producent af havemaskiner. Aftalen betyder, at plænerne fremover bliver plejet af Husqvarnas robotplæneklipper, Automower®. Og det vil kunne mærkes på bundlinjen, fortæller driftschefen for Himmerland Boligforening.

Forbedrer totaløkonomien

”Med samarbejdsaftalen med Husqvarna optimerer og effektiviserer vi vores drift. Robotplæneklippere er nemlig markant billigere at have kørende end udgifterne til mandetimer, service og benzin. Så vi ser frem til en besparelse på bundlinjen,” fortæller Jørn Juul, der er driftschef for Himmerland Boligforening. Foreningen er Nordjyllands største almene boligorganisation med over 7.000 lejemål i og omkring Aalborg.

Færre eksterne udgifter

Jørn Juul understreger, at de frigivne mandetimer ikke vil betyde afskedigelser af nogle af de 70 mand, der blandt meget andet passer boligforeningens grønne områder. Derimod får de ansatte mulighed for at bruge nogle af deres andre faglige kompetencer:

”I dag køber vi en del eksterne ydelser, fordi vi ikke selv har tid til at klare arbejdet. Men med aftalen med Husqvarna får vi frigivet mandetimer. Det betyder, at vi sparer penge på udgifter til eksterne håndværkere, fordi vi nu i stor udstrækning kan bruge vores egne ansatte. Samtidig kommer vi tættere på vores lejere, fordi de nu primært vil møde vores faste medarbejdere.”

Skåner miljøet og de ansatte

Med over 60 afdelinger forventer Himmerland Boligforening at bruge det meste af 2017 på at implementere robotplæneklippere i den daglige drift i samarbejde med bestyrelserne i afdelingerne. 10 afdelinger har allerede testet robotplæneklipperne, og endnu 10 afdelinger vil nu gå i gang.

”Det føles godt at udskifte de forurenende traktorer med Husqvarnas el-drevne robotplæneklippere. Og ikke nok med, at vi skåner miljøet, vi skåner også vores medarbejdere. Selvom vi i dag arbejder med topklasse traktorer, kan vi ikke undgå, at vores medarbejdere udsættes for stød og vibrationer i det ensidige græsklipningsarbejde. Et arbejde, der flere steder kræver to dages fuldtidsarbejde. Men med Automowerkan vi nøjes med at tjekke en app for at se, om alt går, som det skal. Og vi behøver ikke en gang være i nærheden af plænen.”

Potentiale for huslejenedsættelser

På sigt forventer Jørn Juul, at samarbejdsaftalen med Husqvarna også kommer lejerne til gode.

”Når vi har fået alt installeret, forventer vi, at overgangen til robotplæneklippere vil gøre vores totaløkonomi bedre. Og det skal vores lejere da også have glæde af. Så hvis alt går som forventet, vil vi på sigt kunne tilbyde vores lejere en nulstigning i husleje – eller måske sågar en nedsættelse af huslejen.”

Husqvarna og forhandlere kvalitetssikrer implementeringen

Husqvarna selv ser den nye samarbejdsaftale som en win-win for alle parter:

”Husqvarna er mere end en producent, der leverer robotplæneklippere til en boligorganisation. Vi støtter Himmerland Boligforening i implementeringen af vores robotplæneklippere – en implementering, der tager tid. Og vi sørger for at involvere vores dygtige forhandlere undervejs, så vi sammen kan sikre, at overgangen til robotplæneklippere bliver en succes for Himmerland Boligforening,” fortæller Jakob Hansen, administrerende direktør for Husqvarna Danmark.

• Miljø, energi

• jakob hansen
  • jørn juul
  • forbedret totaløkonomi
  • mariager
  • skørping
  • aalborg
  • nordjylland
  • besparelser
  • driftsomkostninger
  • himmerland boligforening
  • samarbejdsaftale
  • automower
  • skov-park
  • husqvarna
  • boligforening
  • robotplæneklipper

• Nordjylland

Himmerland Boligforening er Nordjyllands største almene boligorganisation med over 7.000 lejemål fordel på ungdoms-, senior- og familieboliger. I alt huser Himmerland Boligforening ca. 12.000-15.000 nordjyder i og omkkring Aalborg, i Skørping og i Mariager. Se www.abhim.dk

Husqvarna Group er verdens største producent af udendørs haveprodukter som motorsave, plæneklippere, trimmere og havetraktorer. Koncernen er førende i Europa inden for vandingsprodukter til forbrugere og en af verdens førende inden for skæremaskiner og diamantværktøj til professionelle inden for bygge- og stenindustrien. Koncernens produkter sælges via forhandlere og detailhandlere i mere end 100 lande, herunder varemærkerne Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah og Diamant Boart. Nettoomsætningen i 2015 var 36 mia. svenske kroner, og det gennemsnitlige antal medarbejdere var ca. 13.000 i 40 lande.

Jacob Konnerup

Salgschef Professional 2058 9005