Pressemeddelelse -

Ny samarbejdsaftale gavner lejerne i Viborg, Silkeborg, Favrskov og Skive Kommune

Boligselskabet Sct. Jørgen indgår samarbejdsaftale med verdens største producent af havemaskiner, Husqvarna. Aftalen betyder, at boligselskabets plæner fremover bliver plejet af Husqvarnas robotplæneklipper, Automower®. Det giver flottere plæner for lejerne og besparelser for os, fortæller lederen af Sct. Jørgens grønne afdeling.

Stor besparelse på drift

”Med samarbejdsaftalen med Husqvarna kan vi uden de store anstrengelser spare penge på vores drift. Robotplæneklippere er nemlig markant billigere at have kørende end udgifterne til mandetimer, service og benzin,” fortæller Claus Krogh Lyngberg Andersen. Han er leder af den grønne afdeling for Boligselskabet Sct. Jørgen. Selskabet administrerer 5.500 lejemål i Midtjylland fordelt over Viborg, Silkeborg, Favrskov og Skive Kommune.

Netop driftsomkostningerne har stort fokus for Boligselskabet Sct. Jørgen. For nylig vedtog BL – Danmarks Almene Boliger nemlig, at danske almene boligorganisationer fremover skal spare 1,5 mia. kr. på driften.

”Vi er blevet pålagt at spare 20 % på vores drift. Så vi har kigget dybt i vores driftsomkostninger og fundet ud af, at vi ret let kan spare penge ved at lade robotplæneklippere klare vores mange græsplæner.”

Mere tid til at forskønne de grønne områder

Claus Krogh Lyngberg Andersen mener, at også lejerne får glæde af besparelserne på bundlinjen:

”Vores ansatte i Viborg Kommune plejer at bruge al arbejdstid på at klippe plænerne. I år får de frigivet tid til at pleje og forskønne andre, tiltrængte dele af de grønne områder. Det samme gør vores viceværter uden for Viborg. Det betyder, at lejerne får flottere grønne arealer og bedre vicevært-service.”

Flottere klipperesultat

Lejerne har da også allerede udtrykt begejstring for robotplæneklipperne:

”Husqvarnas Automower generer ikke beboerne med støj. Derimod giver de et imponerende flot klipperesultat uden at efterlade græsklip på stier og veje,” fortæller Claus Krogh Lyngberg Andersen om de første erfaringer med Husqvarnas Automower®.

Husqvarna og forhandlere kvalitetssikrer implementeringen

Husqvarna selv ser den nye samarbejdsaftale som en win-win for alle parter:

”Husqvarna er mere end en producent, der leverer robotplæneklippere til en boligorganisation. Vi støtter Sct. Jørgen i implementeringen af vores robotplæneklippere – en implementering, der tager tid. Og vi sørger for at involvere vores dygtige forhandlere undervejs, så vi sammen kan sikre, at overgangen til robotplæneklippere bliver en succes for Boligselskabet Sct. Jørgen,” fortæller Jakob Hansen, administrerende direktør for Husqvarna Danmark.

• boligforening
  • skov-park
  • husqvarna
  • økonomi
  • midtjylland
  • automower
  • robotplæneklipper
  • driftsomkostninger
  • besparelser
  • samarbejdsaftale
  • boligselskabet sct. jørgen
  • skive
  • favrskov
  • silkeborg
  • viborg

• Midtjylland

Boligselskabet Sct. Jørgen er en almen boligorganisation, der administrerer almene boliger og andelsboligforeninger i Viborg, Silkeborg, Favrskov og Skive Kommune. Boligselskabet har 5.000 familie-, senior- og studieboliger. Se www.bsjviborg.dk.

Husqvarna Group er verdens største producent af udendørs haveprodukter som motorsave, plæneklippere, trimmere og havetraktorer. Koncernen er førende i Europa inden for vandingsprodukter til forbrugere og en af verdens førende inden for skæremaskiner og diamantværktøj til professionelle inden for bygge- og stenindustrien. Koncernens produkter sælges via forhandlere og detailhandlere i mere end 100 lande, herunder varemærkerne Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah og Diamant Boart. Nettoomsætningen i 2015 var 36 mia. svenske kroner, og det gennemsnitlige antal medarbejdere var ca. 13.000 i 40 lande.

Jacob Konnerup

Salgschef Professional 2058 9005