Er der lidt for mange års tradition i lyskæderne?

Snart går turen for de fleste af os til loftet eller kælderrummet for at finde kasserne med julepynt frem. Fælles for rigtig meget julepynt er, at det året igennem befinder sig i et temperaturspænd fra op til 50 grader om sommeren til minus 10 om vinteren, og en vekslen mellem fugt og tør luft. Det mørner materialerne.

Det går an på det lille rensdyr med påsat pels eller den strikkede julenisse. Men de elektriske julelyskæder udgør en brandfare, som mange glemmer i julen.

– Mange af os forholder os kun til om lyskæderne virker – og måske lige til hvor meget strøm, de bruger, siger presseansvarlig Birgitte Ringbæk hos If Skadeforsikring.

Vi glemmer at forholde os til hvor mange år, vi har anvendt de samme julelyskæder og øvrige elektriske julepynt. Er der sprækker i plasticledningen eller revner i stikkontakten, så udgør pyntet en brandrisiko og bør kasseres.

Hun opfordrer til, at man tjekker ledninger og stik grundigt inden den elektriske julepynt tages i brug. Og skal der købes nyt, er der også en opfordring.

- Vi anbefaler LED-pærer som julebelysning, fordi de afgiver markant mindre varme og er mere brandsikre end andre lyskilder. Desuden bruger LED-pærer mindre energi, så det er også bedre for miljøet og elregningen, siger Birgitte Ringbæk.

If minder ligeledes om alene at bruge lyskæder udendørs, hvor det fremgår på pakningen, at de er beregnet til det. Og kun koble flere lyskæder sammen, hvis producenten oplyser herom på pakken. Ellers må der købes ekstra ledning, så kæderne kan sættes i hver sin stikkontakt. At koble forlængerledning på forlængerledning kan føre til kortslutning og brand.

Tips til en brandsikker jul

• Tjek ledninger og stikkontakter på elektrisk julepynt. Er der brud eller revner, skal det kasseres.Overvej stearinlys med LED i stedet for almindelige stearinlys med væge.
  • Sørg for at alle levende lys er helt slukket før du falder i søvn – uanset om det på sofaen eller i din seng.
  • Forlad aldrig et rum, hvor der er tændt levende lys.
  • Vær forsigtig med frituregryden. Brand i en frituregryde skal kvæles enten med et låg eller et brandtæppe. Forsøg aldrig at slukke fedtbrande med vand – det kan udvikle store flammer.
  • Vær realistisk: Det er ikke nemt at kombinere kokke-rollen med vært- eller værtinderollen. Madlavning i juletravlheden kræver opmærksomhed.
  • Og så gælder det i julen som på alle andre tider af året: Undgå at opvaskemaskinen eller vaskemaskinen er i gang, mens du sover. Der er flere tilfælde af brande, der er startet i hårde hvidevarer, som rammes af en defekt.

Kilde: If Skadeforsikring

• Forsikringer, forsikringsspørgsmål

• jul
  • sikkerhed
  • lyskæder
  • skadeforbyggelse
  • brandfare
  • if
  • forsikring
  • skade

Kort om If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab og forsikrer det, der er værdifuldt i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. If sørger også for at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 500 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved, at de vil få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo.

Birgitte Ringbæk

Pressekontakt Informationschef 3687 4183