IKEAs jubilæumskollektion hylder 60’ernes legende former og stedsegrønne farver

Jubilæumskollektion hylder 60’ernes legende former og stedsegrønne farver

Til januar lanceres nye tilføjelser i IKEAs jubilæumskollektion, som markerer møbelvirksomhedens 80-års designhistorie. Denne tredje lancering er et gensyn med 60’ernes legende former og stedsegrønne farver skabt af blandt andre IKEAs første kvindelige designer, Karin Mobring.

Til januar 2024 udkommer tredje lancering af IKEAs jubilæumskollektion Nytillverkad. Kollektionen markerer 80 år med ikoniske designs og bliver løbende udvidet med gamle kendinge.

I tredje lancering får IKEA-entusiaster et gensyn med 60’ernes afslappede, legende former og stedsegrønne farver. Flere af de gamle klassikere blev i sin tid skabt af anerkendte designere som Gillis Lundgren og Karin Mobring.

- Vi glæder os til at reintroducere vores kunder for 60’ernes dristige mønstre, optimistiske former og ukonventionelle løsninger – selvfølgelig med et nutidigt twist, der taler ind i den nordiske indretningsstil, som i dag præger indretningen i mange danske hjem, siger Henriette Ekholm, indretningsekspert hos IKEA Danmark.

Kunder kan blandt andet se frem til en relancering af Karin Mobrings smukke sidebord CROMI under det nye navn BAGGBODA. Derudover reintroduceres Gillis Lundgrens bløde lænestol MILA under navnet DYVLINGE.

En hyldest til IKEAs første kvindelige designer

I 1964 blev Karin Mobring ansat som den første kvindelige designer hos IKEA. Siden har hun været med til at designe nogle af de mest ikoniske IKEA kollektioner, blandt andet STOCKHOLM kollektionen, der første gang blev lanceret i 1985.

- Mange er måske ikke klar over det, men Karin Mobring er idékvinden bag rigtig mange klassikere, som stadig er favoritter blandt kunder verden over. Hun har sat et stort præg på IKEAs møbelstil, som vi kender den i dag, og derfor var det oplagt, at netop hendes designs skulle reintroduceres og hyldes i vores jubilæumskollektion, siger Henriette Ekholm.

Tredje lancering af Nytillverkad er tilgængelig fra januar 2024 i IKEA varehuse landet over samt på IKEA.dk.

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.