Nu kan du forbedre dit indeklima med ny luftrenser fra IKEA

Nu kan du forbedre dit indeklima med ny luftrenser fra IKEA

Vi tilbringer mere tid inden for hjemmets fire vægge end nogensinde før, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på luftkvaliteten indendørs. Med lanceringen af en ny luftrenser vil IKEA hjælpe danskerne med at sikre et sundt og godt indeklima i hjemmet.

Livet i hjemmet er vigtigere end nogensinde før. Under corona-pandemien har danskerne brugt endnu flere af døgnets timer derhjemme, og det øger behovet for et godt indeklima, som er en vigtig faktor for vores sundhed og velvære. IKEA lancerer nu FÖRNUFTIG, en luftrenser, der hjælper med at skabe et sundere indeklima ved at filtrere gasser og partikler væk. Ved at rense luften i hjemmet for bakterier, kemikalier, partikler, pollen, lugte og støv afhjælper den nye luftrenser dårlig indendørsluft.

”I takt med at vi tilbringer mere og mere tid i hjemmet, bliver vores indeklima vigtigere. Ifølge undersøgelser opholder de fleste danskere sig cirka 90% af tiden i hjemmet, og med corona-pandemiens indtog foregår alt lige fra træning, børnepasning og undervisning nu også i eget hjem. Det påvirker vores indeklima, hvis ikke vi renser luften,” siger Henriette Ekholm, indretningschef hos IKEA, og fortsætter:

”Mange forbinder luftforurening med at være udenfor i luft fra bilos eller industri, men man glemmer, hvor vigtigt et godt og sundt indeklima er. Med FÖRNUFTIG gør vi det muligt for flere at opnå et hjem fri for luftforurening.”

FÖRNUFTIG er designet til at rense luften i mindre rum. Via en tre-trins proces renser den luften optimalt i rum op til 10 kvadratmeter. Luftrenseren har tre filtre: et ydre, der fanger hår og støv, et partikelfilter, der fanger helt små partikler såsom pollen og sod og endelig et gasfilter, der fjerner giftige luftpartikler.

Fokus på et bedre og sundere hjem

Den nye luftrenser er et af flere produkter, IKEA forventer at lancere den kommende tid, som skal bidrage til et bedre, sundere og mere funktionelt hjem. FÖRNUFTIG er det første produkt af et nyt segment, der gennem smarte løsninger har fokus på indeklima, fortæller Henriette Ekholm:

”Det er vores klare ambition at skabe et bedre liv i hjemmet for de mange mennesker. En ordenlig luftkvalitet, en god nattesøvn og smarte løsninger, der gør livet derhjemme nemmere, er blot nogle af de elementer, der skal til”.

FÖRNUFTIG koster 399 kr. og forhandles på IKEA.dk og i alle IKEAs varehuse fra slutningen af februar 2021.

5 gode råd til et bedre indeklima

1. Luft ud flere gange daglig
    Medmindre du bor i et område med meget forurening, er det godt for indeklimaet at få luftet ud dagligt. Gør det til en del af din rutine at åbne vinduerne, når udendørsluften er bedst, hvilket oftest er om aftenen eller natten.

2. Tør ikke vasketøj indendørs
    Det er en god ide at tørre dit tøj udendørs – fx på en altan eller en tørresnor i gården eller haven. På den måde sikrer du, at luftfugtigheden ikke bliver for høj. Alternativt kan du tørre tøjet i et rum, der kan lukkes af og luftes ud.

3. Luft ud efter madlavning
    Når du laver mad, kan der komme mange dårlige partikler ud i rummet – særligt når du steger maden. Udover at have en velfungerende emhætte er det vigtigt at lufte ud både under og efter madlavning.

4. Gør rent jævnligt – og med de rette produkter
    For at få ren luft, skal du have et rent hjem. Hold dit hjem fri fra støv ved at sørge for at støvsuge jævnligt – særligt tæpper. De rette rengøringsprodukter gør også en stor forskel. Brug naturlige rengøringsmidler uden parfume og stærke kemikalier og sørg for at lufte godt ud under rengøring og efter.

5. Minimér brug af stearinlys
    Undgå så vidt muligt at bruge stearinlys. Hvis du skal have stearinlys tændt, så undgå at stille dem i træk, da det får lyset til at sode og sende usunde partikler ud i luften. Køb desuden lys fra producenter, der prioriterer sundhed og sikkerhed.