Pressemeddelelse -

Danskernes privatliv under pres: Gode råd til indretning af hjemmearbejdspladsen

For mange danskere medvirker coronatiden til, at vi i højere grad end tidligere opholder os, arbejder og studerer i vores hjem. Allerede før coronakrisens indtog oplevede 1 ud af 6 danskere mindre privatliv i hjemmet, viser IKEAs undersøgelse af livet i hjemmet fra 2019. Derfor giver indretningsekspert hos IKEA Henriette Ekholm gode råd til, hvordan vi indretter os til bedre at kunne adskille arbejde og privatliv i en tid, hvor hjemmearbejde er blevet hverdag for mange.

Corona har sendt mange danskere ud i en ny arbejdssituation, hvor hjemmekontoret i dag er blevet en fast del af arbejdslivet. Med hjemmearbejde følger en række fordele for work/life-balancen, men det kan også medføre, at nogle har svært ved at finde plads til privatlivet, lyder det fra en indretningsekspert:

- Allerede sidste år, før corona, kunne vi se på vores årlige Life at Home undersøgelse, at danskernes privatliv var under pres med næsten 900.000 danskere, der oplevede mindre privatliv i eget hjem. Den udfordring, tvivler jeg på, er blevet mindre i et år, hvor hjemmearbejde er blevet hverdag for mange. Heldigvis kan man med nogle enkle indretningstips skabe et hjem, der giver rum og mulighed for begge dele, siger Henriette Ekholm, indretningschef hos IKEA Danmark.

Henriette Ekholms tips til indretning af hjemmearbejdspladsen:

Skærm din arbejdsplads af

Hjemmearbejde kan være midlertidigt eller permanent, men for begge dele er det smart at lave en decideret arbejdsplads. Hvis ikke du har et værelse til at indrette en fast plads i, kan du skabe en arbejdsplads i hjemmet ved at dele et rum op eller skærme af ved brug af fx reoler, en rumdeler eller planter. Ved afskærmning skaber man en grænse mellem det private og arbejdet.

Opbevaring er et nøgleord

Det kan være en god idé at pakke arbejdspladsen helt eller delvist væk, når du er færdig. Hav et skab eller en plads, hvor du opbevarer dine redskaber, når arbejdsdagen er slut. På denne måde laver du et mentalt skift mellem arbejde og fritid.

Hav fokus på komfort og ergonomi

Det er afgørende for kroppens ve og vel, at vi gør brug af møbler, der er designet med ergonomisk korrekthed for øje, og som du kan justere ift. din arbejdsposition. Det er vigtigt at variere sine arbejdsstillinger i løbet af dagen for at forebygge skader, og derfor er et hæve-sænkebord en fordel på hjemmekontoret. Hvis hjemmearbejdspladsen blot er midlertidig og derfor er ved dit spisebord, kan du overveje, om du bør anskaffe dig en stol, der kan justeres, men som samtidig er pæn og passer ind i dit hjem og rundt om bordet.

Personlige detaljer giver velvære

Selvom din hjemmearbejdsplads er et midlertidigt kontor, kan du sagtens tilføje personlig stil til indretningen her. Det skaber nemlig et rum, hvor du føler dig godt tilpas. Så nyd at du endelig kan sætte et personligt præg på din arbejdsplads og indret dig fx med kunst og andre personlige detaljer. Indret med planter, som ikke blot skaber stemning og gør rummet personligt, men som også er gode for dit indeklima.

1. Brug lukkede opbevaringsløsninger: Sørg for at du kan gemme arbejdstingene væk, så de ikke roder og tager plads i rummet
  2. Sid godt i mange timer: En kontorstol behøver ikke at være klodset at se på. Der findes mange muligheder for at finde en stol, der både er god at sidde på i mange timer og som samtidig kan passe ind i dit hjem og omkring spisebordet
  3. Lys kan holde koncentrationen oppe: Glem ikke at indret dig med god belysning på hjemmearbejdspladsen. Sørg for at lyset kan tilpasses dit behov i løbet af dagen, især nu hvor vi gør efterårsmørket i møde

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.