IKEA undersøger livet derhjemme verden over. I år indgår 1.200 danskere i den omfattende undersøgelse.

IKEA afslører hvad vi skændes om derhjemme

For fjerde år i træk gennemfører IKEA et omfattende globalt studie af livet derhjemme. I år indgår 1.200 danskere i IKEAs undersøgelse, der blandt andet handler om de kampe og frustrationer, som kendetegner mange hjem over hele verden.

Mere end 22.000 mennesker fra 22 lande har været involveret i IKEAs globale undersøgelse, hvilket gør dette års ’Life at Home’ til den største, IKEA har gennemført til dato. 1.200 danskere i alderen 18-80 år indgår også som en del af undersøgelsen, hvilket giver IKEA i Danmark mange interessante indsigter, der kan bruges i indretningen af varehusene og i rådgivningen af kunderne.

- Vores årlige Life at Home undersøgelser giver os værdifuld viden, som vi bruger, når vi udvikler og designer nye produkter og løsninger. De kvantitative undersøgelser koblet med de mange hjemmebesøg, vi foretager, betyder, at IKEA ved, hvad folk drømmer om, har behov for og bliver frustreret over. Vi bruger disse indsigterne til innovativ produktudvikling og nye smarte løsninger, som forhåbentlig kan hjælpe de mange mennesker med at leve et godt liv derhjemme, siger Henriette Ekholm, der er chef for indretning og kommunikation i varehusene i IKEA Danmark.

Indsigter fra årets undersøgelse

Årets undersøgelse giver bl.a. et indblik i de frustrationer, som mennesker over hele verden bokser med i forsøget på at skabe et bedre liv derhjemme. I sidste års Life at Home undersøgelse fandt IKEA ud af, at vi definerer et hjem ud fra fire dimensioner: rum, sted, relationer og ting. Dette års rapport afdækker fem markante spændinger, der opstår på tværs af de fire dimensioner.

Rapporten konkluderer blandt andet, at

• Vi elsker vores ting, men vi kæmper med rodet
  • Vi har brug for plads i hjemmet, hvor vi kan være os selv, men vi synes, det er svært at tale om
  • Vi synes, at følelsen af at være hjemme starter med en mental tilstedeværelse, men det kan være meget udfordrende at opnå den tilstand
  • Vi er begejstret for de digitale muligheder, men er bekymret for ulemperne
  • Vi vil gerne have, at vores hjem fremstår færdigindrettet, men vi har brug for, at det udvikler og ændrer sig i takt med vores liv

- Vi ved, at de fleste mennesker elsker deres hjem, men vi tror på, at vi kan gøre mere for at skabe et bedre liv derhjemme. Derfor har vi gjort en kæmpe indsats for at møde tusindvis af mennesker – uanset hvor i livet de er. Sammen med dem har vi set nærmere på de ting, der fungerer mindre godt i hjemmet. Resultatet er en nuanceret indsigt i de spændinger, der opstår i hjemmet og inspiration til at finde nye måder at overkomme disse frustrationer på, forklarer Henriette Ekholm.

Undersøgelsen indeholder resultater fra hjemmebesøg, online fora, interview med eksperter og en kvantitativ spørgeundersøgelse, der er gennemført i 22 lande.

Her er et lille udpluk af resultaterne:

• Næsten halvdelen (46 %) af alle adspurgte på globalt plan siger, at de fleste af deres skænderier derhjemme starter i stuen. Til sammenligning starter mere end hvert tredje (36 %) skænderi i danske hjem i stuen, mens en anden tredjedel (31 %) af skænderierne starter i køkkenet
  • Det, der er årsag til flest skænderier globalt, er forskellige fortolkninger af rod (49 %), mens rod, og det at man ikke har de samme daglige rutiner, er årsag til de fleste skænderier i danske hjem (34 % hver)
  • 44 % af de adspurgte på globalt plan føler, at det er forkert at kræve deres egen personlige plads, når de flytter ind i andres hjem, mens det kun gælder for 27 % af danskerne
  • 40 % af alle de adspurgte på globalt plan har smidt noget ud, der tilhørte en anden beboer i husstanden – uden at sige noget om det til vedkommende. I den danske del af undersøgelsen indrømmer hver tredje (33 %) at have gjort det samme.

Hjemmets pionerer

Som en del af undersøgelsen, har IKEA også interviewet mennesker, som lever på kreative og usædvanlige måder for at lære om livet derhjemme fra dem, som tager hverdagslivet til et nyt niveau. IKEA kalder dem ’hjemmets pionerer’ og foreslår, at alle kan lade sig inspirere af deres tankegang og måder at indrette sig på i hjemmet.

- En af de største erkendelser, vi tager med fra vores research i år, har også været én af de mest simple: Vi har alle brug for at snakke mere om vores oplevelser, behov og ønsker til livet derhjemme. Eksempelvis kan vi se, at det at være tydelig omkring sit behov for sit eget fysiske område i hjemmet kan skabe bedre relationer og færre konflikter, men rigtigt mange mennesker har svært ved at italesætte dette behov. Med denne undersøgelse – og alle de produkter og services, det vil afstedkomme – håber vi, at folk vil begynde at tale om de ting, de virkelig har behov for sammen med de mennesker, de lever sammen med, slutter Henriette Ekholm.

Om undersøgelsen

• Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med IKEA of Sweden AB og det London-baserede forbrugerbureau C Space. Undersøgelsen er gennemført i perioden fra marts til august 2017
  • Dette års undersøgelse er den fjerde udgave siden 2014 og har titlen “Beating the battles”
  • Den primære research er gennemført via online fora i syv lande: USA, Tyskland, Danmark, Japan, Kina, Rusland og Indien