Lille pose - stor forskel for miljøet

IKEAs lille genanvendelige plastpose ISTAD, der flittigt anvendes i danske børns madpakker kommer i en ny og mere bæredygtig udgave. Den nye ISTAD pose har samme kvalitet, funktion, design og pris, men bliver nu det første storskala-produkt fra IKEA, der produceres af bioplast. Bioplasten, der bruges i ISTAD poserne, er fremstillet af plantebaseret restaffald fra sukkerproduktion. Det er et stort skridt i retningen mod, at samtlige IKEA plastprodukter skal produceres af genanvendte eller biobaserede materialer.

Selvom plastposerne er små i størrelsen, sælges der globalt mere end en milliard hvert år. Det, at de nu fremstilles af bioplast, betyder en årlig besparelse på omkring 75.000 tønder olie og en markant reducering af CO2-udslippet.

- IKEA har arbejdet for at sikre, at den nye ISTAD plastpose har præcis samme kvalitet som før, opfylder alle væsentlige sundheds-, sikkerheds- og styrketester og sælges til samme pris, så vores kunder kan leve en mere bæredygtig hverdag uden at skulle betale mere for det, siger Alexander Grouleff, der er ansvarlig for plastinnovation i IKEA.

I dag koster bioplast stadig mere end konventionelt plast, men prisen på poserne forbliver den samme. På den måde bidrager IKEA til at skabe grundlag for endnu mere innovation og forandringer i plastindustrien, hvor der kommer mere fokus på udvikling af plast fremstillet af genanvendt plast eller af bæredygtige alternativer til olie til stadig lavere priser.

ISTAD plastposer, pakke med poser på 6 liter og 4,5 liter 25.-/30 stk., pakke med poser på 2,5 liter og 1,2 liter 20.-/50 stk., pakke med poser på 1 liter og 0,4 liter 16.-/60 stk.

Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31