Kommentar til politisk udspil: Turbo på det digitale sundhedsvæsen

Hvis I kan bruge en reaktion på regeringens udspil om sundhedsdata, så har vi følgende klare holdninger til udspillet.

Først og fremmest er vi jo glade for, at ministeren samler bolden op på et så højaktuelt emne som sundhedsdata. Det er en svær balancegang mellem hensynet til privacy, forskning og mere effektiv behandling – men en uhyre vigtig diskussion at få sat i gang.

Freddy Lykke, formand for IT-Branchens sundheds-it udvalg og adm. dir. i Sirenia har følgende indspark:

Etik og bedre behandling: ”Sundhedsdata handler om samfundets etiske ansvar for at kunne hjælpe til en bedre og mere sikker behandling. Og her er vores standpunkt klart. Det er simpelthen uetisk ikke at bruge data til at redde liv.”

Algoritmer der lærer: ”Uden træning i f.eks. mønstergenkendelse får vi ikke den fulde effekt af kunstig intelligens. At give mulighed for at bruge algoritmer og big data i sundhedssektoren er derfor en afgørende faktor for, at vi kan videreudvikle og forbedre det danske sundhedsvæsen.”

Fare for mistet styrkeposition: ”Danmark står stærkt på sundhedsområdet, fordi vi allerede har store sammenhængende datasæt, og dermed har en helt unik styrkeposition i forhold til at sikre den bedst mulige behandling for den enkelte patient.”

”Vi skal passe på, at bekymringer og misinformation ikke får danskerne til at lukke ned for deres sundhedsdata. Derfor ligger der en stor kommunikativ opgave i, at undgå det sker. For i sidste ende kan frygten for at dele data koste liv.”

Hvad med de selvmålte data: ”Det undrer os, at et sundhedsdataudspil ikke indeholder selvstændige mål omkring at give borgerne adgang til at aflevere og bruge de værdifulde sundhedsdata, som de indsamler via fitness trackere, pulsure o. lign. For her ligger der også data, der kan forbedre den enkeltes sundhed.”

I er naturligvis mere end velkommen til at kontakte Freddy Lykke, hvis I har brug for en uddybning af ovenstående eller har yderligere spørgsmål. Han findes på: lykke@sirenia.eu og 51 16 52 16.

Vi har også lavet en befolkningsundersøgelse, hvor vi spørger, hvor klar danskerne er til at dele deres sundhedsdata med lægen: https://itb.dk/news/folk-med-potentielle-livstilsygdomme-vil-ikke-dele-sundhedsdata-med-laegen-de-andre-vil-gerne. Måske den kunne være interessant.

• Er den førende brancheforening i Danmark, der tilbyder et stærkt netværk, hvor man forstår, at ansvar forpligter, og hvor man mødes, deler erfaringer og finder nye forretningsmuligheder