Gå til indhold

Kategorier: offentlig digitalisering

  • Det bruger kommunernes deres it-budgetter på

    IT-Branchen har kortlagt kommunernes it-investeringer fra 2014 til 2024. Analysen viser, at kommunerne i 2024 investerede over 6 milliarder kroner i it og teknologi. It-konsulenter tegner sig som den største post.

    Foto
  • Nye ministre er en gave til tech og it-branchen

    Det nye regeringshold er sat, og alt tegner til et styrket fokus på teknologi, vækst, konkurrenceevne og de kompetencer, der er forudsætningen for et stærkere Danmark. IT-Branchen ser frem til at bidrage konstruktivt og vil som det første spille ind til regeringen med konkrete anbefalinger ifht., hvordan regeringens ambitioner for kunstig intelligens og digitalt totalforsvar kan indfries.

    Christina Egelund
  • Kommentar til politisk udspil: Turbo på det digitale sundhedsvæsen

    Hvis I kan bruge en reaktion på regeringens udspil om sundhedsdata, så har vi følgende klare holdninger til udspillet. Først og fremmest er vi jo glade for, at ministeren samler bolden op på et så højaktuelt emne som sundhedsdata. Det er en svær balancegang mellem hensynet til privacy, forskning og mere effektiv behandling – men en uhyre vigtig diskussion at få sat i gang.

  • Det offentlige har 5.327 it-leverandører

    I 2017 fakturerede 5.327 it-virksomheder landets offentlige myndigheder og virksomheder (kommuner, regioner, stat og off. forsyningsselskaber) for i alt 13,6 mia. kr. Det viser en ny opgørelse fra UdbudsVagten.

  • Kan robotterne give varme hænder?

    Spørgsmålet om, hvorvidt robotter og kunstig intelligens kan give bedre service og kvalitet i f.eks. det offentlige, deler danskerne. Det er en udfordring, vi skal tage alvorligt, mener IT-Branchen.

  • Udbredt klagekultur i it-branchen er en illusion

    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har her til morgen offentliggjort en analyse af klagesager, der viser, at der klages relativt sjældent over it-udbud sammenlignet med andre brancher.

  • Sundhedstegn fra et ofte glemt område

    Regeringen, Danske Regioner og KL har i dag offentliggjort den længe ventede strategi for digital sundhed, og der er mange gode initiativer i den.

  • Markant fald i antallet af it-udbud

    På bare et år er antallet af it-udbud faldet med 62%. Det viser seneste tal fra UdbudsVagten, der overvåger det offentlige udbudsmarked.

  • Udbud koster branchen millioner

    Uanset om man vinder eller ej, så koster det i gennemsnit 1,6 mio. kr. bare at deltage i et udbud for en it-virksomhed. De høje udgifter afholder virksomheder fra at byde, og skader konkurrencen.

  • Danmarks sorte it-huller

    Der er stor forskel på kommunernes investeringer i fremtidens digitale samfund, og dermed risikerer en række kommuner at ende som fremtidens digitale Udkantsdanmark.

Vis mere