Nu går hackerne efter dig personligt

Nu går hackerne efter dig personligt

Man skal i stigende grad kigge i egne rækker, og forholde sig til ens egen og kollegaernes adfærd, når årsagen til et databrud skal findes. Det viser nye tal fra Verizons rapport om databrud og deres årsager.

2 ud af 3 gange hvor ondsindet software bliver installeret er det fordi, medarbejderne åbner inficerede e-mails, der umiddelbart stammer fra en troværdig afsender - de såkaldte phishing-mails.

"Phishing bliver i dag målrettet mod specifikke medarbejdere, og de it-kriminelle bruger gerne meget personlige oplysninger, som de finder via Facebook, Instagram og LinkedIn til at kunne gå efter helt bestemte personer i f.eks. økonomiafdelingen," siger Christian Wernberg-Tougaard, formand for it-sikkerhedsudvalget i IT-Branchen.

Taktikken ser ud til at virke, for folk falder stadigvæk i høj grad for phishing-metoder, selvom fænomenet efterhånden er alment kendt. Faktisk er social hacking ifølge Verizon det, der har størst global vækst lige nu.

Sådan undgår du at blive fisket op af en hacker
Mange angreb går direkte efter personer i økonomiafdelingen, hvor de it-kriminelle forsøger at lokke dem til at overfør større summer penge ved f.eks. af udgive sig for at være direktør i selskabet.

"Økonomiske beslutninger må aldrig udelukkende bliver taget på baggrund af kommunikation via e-mail. Man skal i stedet have en procedure klar, hvor man f.eks. lige ringer og sikrer sig, at direktøren nu også har sendt den pågældende mail," udtaler Christian Wernberg-Tougaard.

Vil du undgå hacking, er det ikke nok at have installeret firewalls og sikkerhedssoftware, hvis du ikke samtidig sørger for at øge sikkerheden på alle andre områder. For de it-kriminelle søger altid efter det svageste led, og det er i stigende grad medarbejderne, der udgør den største risiko.

"En god lås på din dør er ligegyldig, hvis du fortæller alle, hvor nøglen er. Sådan er det også i den digitale verden. It-sikkerhed skal styrkes hele vejen rundt i din organisation - også blandt medarbejderne - hvis du skal holde hackerne ude," siger Christian Wernberg-Tougaard.

Ifølge ham handler det i høj grad om at både virksomheden og medarbejderne har en god it-hygiejne, hvor man bl.a. daglig orienterer sig om trusselsbilledet, opdaterer sine programmer, foretager hyppige backups og løbende skifter passwords.