Gå til indhold

150 ton kendte, blå æsker er blevet grønnere

De ikoniske blå æsker fra skrueproducenten NKT Fasteners er blevet 100% genanvendelige. Det betyder, at op mod 150 ton pap kan genbruges hvert eneste år. “Et lille, men vigtigt skridt,” siger produktchef

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men de blå æsker fra skruebrandet NKT Fasteners er faktisk blevet grønne. De velkendte æsker, som man finder på mange byggepladser og værksteder er nemlig 100% genanvendelige. Det betyder, at man nu kan smide de blå æsker i papcontaineren i stedet for småt brændbart.

“Det er et lille, men vigtigt skridt for en mere bæredygtig og cirkulær byggeplads. Én æske gør måske ikke den store forskel, men når man ganger op, så begynder det at rykke,” udtaler Anders Nissen, der er produktchef hos ITW Construction Products.

Ifølge tal fra skrue-virksomheden selv så gør æskerne, der kom på markedet sidste år, det muligt at genanvende hele 150 ton pap om året. Det tal er produktchefen glad for - også fordi æskerne er blevet endnu mere hårdføre:

”Det er en myte, at genanvendelig betyder dårligere kvalitet. De her æsker er også vandresistente, så de kan holde til at stå ude i regnen uden at blive bløde. Æskens kvalitet er afgørende, fordi der spildes en masse skruer, hvis æsken går i stykker eller går i opløsning. Og det er der ikke noget bæredygtigt i.”

Ifølge Anders Nissen er der heldigvis flere leverandører til byggebranchen, der har taget den bæredygtige emballage til sig, men bare fordi skruer og søm er pakket ind i pap eller karton, så betyder det ikke altid, at det kan genanvendes, understreger han:

”Vi ser stadig, at mange foretrækker plastik- og plastikfolierede æsker, som kræver mere nøjsom håndtering i genanvendelsesprocessen. Det er noget, de færreste byggepladser kan håndtere, hvorfor de som oftest ender på forbrændingen. Derfor er vi også meget tilfredse med, at vi har fundet en løsning, som både er genanvendelig og vandresistent.”

Fortsat fokus på emballage
NKT Fasteners har længe ledt efter denne rette leverandør som kunne imødekomme de høje krav og sikre den helt rigtige kvalitet. Valget faldt på den danske producent Schur, som med pap fra Sverige kunne opfylde alle ønskerne for skrue-brandet, så æskerne stadig er hårdføre nok til byggepladserne og de uundgåelige knubs, de bliver udsat for under arbejdet.

Virksomheden arbejder hele tiden på at optimere deres emballage – det gælder både i forhold til genanvendelighed, produktion og materialevalg. De blå æsker er derfor også FSC-mærkede. Det betyder, at det træ, der er brugt til at lave æskerne, kommer fra en FSC-skov. Her bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan reproducere. Desuden er mærket en sikkerhed for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, ligesom de mennesker, der arbejder i skoven, har en relevant uddannelse, det fornødne sikkerhedsudstyr og får en ordentlig løn.

Emner

Generationer af håndværkere og seriøse gør det selv-folk har sat deres lid til den høje kvalitet, der siden grundlæggelsen af Trådværket i Middelfart i 1899 har været kendetegnende for ethvert produkt i de kendte blå emballager fra NKT Fasteners.

ITW Construction Products er med varemærkerne NKT Fasteners, Paslode og SPIT Nordens førende producent og leverandør af professionelle fastgørelsesløsninger til træ, beton, stål og gips. Virksomhedens produkter og services hjælper håndværkerne med at arbejde effektivt og bidrager til et sikkert arbejdsmiljø og bæredygtighed på byggepladsen.

ITW Construction Products har nordisk hovedsæde med ca. 200 ansatte i Middelfart og er en del af den amerikanske koncern Illinois Tool Works Inc., som på verdensplan har ca. 48.000 ansatte fordelt på 55 lande.

Læs mere på www.itwconstruction.dk

Emelie Roth

Pressekontakt Marketing Communications Manager Nordic Region

Relateret materiale

En af Danmarks førende leverandører af fastgørelsesløsninger til byggebranchen med stærke brands som NKT fasteners, Paslode og Spit

ITW Construction Products er en af Danmarks førende leverandører af fastgørelsesløsninger til byggebranchen. Hver dag arbejder vi målrettet på at udvikle nye, mere intelligente produkter og servicekoncepter, som kan lette fastgørelsesarbejdet for tømrere, entreprenører og rådgivende ingeniører under alle byggeriets faser.

Vores sortiment dækker alle typer fastgørelsesopgaver i træ, beton, stål og gips – og det er markedets bredeste. Vores portefølje omfatter pt. mere end 19.000 globale patenter og patentansøgninger, og vi opdaterer hvert år programmet med nye spændende produkter og mere intelligente løsninger, der sparer tid, forbedrer kvaliteten og øger komforten for de udførende på byggepladsen. Med andre ord er vores produkter skabt til sikre effektiv fastgørelse i alle byggeriets faser.

ITW Construction Products
Gl Banegårdsvej 25