For første gang nogensinde vil IVECO fremvise sin IVECO Z TRUCK i Danmark.

IVECO kommer med de nyeste og bedste løsninger på Transport 2017

IVECO har mange spændende nyheder på Transport 2017 i Herning, 23. - 25. marts.

Her vil de besøgende have mulighed for at stifte bekendtskab med de nyeste og bedste løsninger inden for bæredygtig transport.

Men IVECO giver også et indblik ind i fremtiden med sin spektakulære IVECO Z TRUCK.

IVECO vil være at finde på transportmessen i Herning med hele sit stærke modelprogram, fra 3,5-170 tons totalvægt, og vil give de besøgende et spændende indblik i det stadig fornyede program af varebiler og lastbiler.

IVECO er stærkt repræsenteret med lastbiler i Hal D og varebiler i Hal K.

Højdepunkterne på messen er:

• IVECO Z TRUCK - den spektakulære konceptbil, som repræsenterer IVECO’s fremtidsvision
  • Stralis XP - TCO2 Champion, topversionen i det fornyede Stralis modelprogram
  • Stralis NP – gaslastbil som kører op til 1500 km på en påfyldning
  • Eurocargo - ”International truck of the Year 2016” i CNG-versionen
  • Daily kampagnebiler – til stærkt konkurrencedygtige priser
  • Daily Business Up app-simulator.

De fleste af IVECOs udstillede biler vil desuden kunne testkøres på alle de dage, messen varer. Prøvekørsel af Stralis og Eurocargo foregår udenfor Hal C, mens prøvekørsel af Daily foregår udenfor varebils-hallen Hal K.

For første gang nogensinde vil IVECO fremvise sin IVECO Z TRUCK i Danmark

Konceptlastbilen blev første gang vist på IAA messen i Hannover i september, og repræsenterer IVECOs fremtidsvision for lastbiler til langturstransport. Den bygger på nul miljøbelastning og sætter nye grænser for bæredygtig transport og komfort for chaufføren.
Nul CO2-udledning gennem optimeret teknologi for flydende naturgas (LNG) og brug af biogas. Konceptet er baseret på en tung lastbil, der kører på LNG med innovative tanke, forbedret aerodynamik og et system til genvinding af spildvarme. Den er beregnet til langturstransport med en rækkevidde på 2200 km og praktisk talt nul CO2-udledning.
Nul trafikulykker gennem avanceret brug af automatiserede køreteknologier. Den viser, hvordan nye teknologier for selvkørende lastbiler vil ændre chaufførens rolle og gøre ham til en on-board logistikoperatør.
Nul stress og nul spildtid takket være et design udviklet med fokus på føreren. Førerhuset er befriet for de traditionelle begrænsninger og kan indrettes fleksibelt efter de forskellige typer anvendelser (kørsel, automatiseret kørsel) og aktiviteter (kontorarbejde, hvile). Mand/maskine-interfacet (HMI - Human Machine Interface) tilpasser den måde, hvorpå de nødvendige oplysninger leveres, og lever fuldt op til chaufførens behov på ethvert givet tidspunkt.

IVECO Z TRUCK tager et skridt ind i fremtiden og foregriber den måde alternativ energi, nye teknologier og selvkørende lastbiler eller elektronisk sammenkoblet kolonnekørsel vil ændre chaufførens arbejdsliv. Dens banebrydende udvikling, der ligger bag dette koncept, er beskyttet af 29 patenter.
Lars Beck, Business Director for IVECO North Europe & Baltics, udtaler: ”Vi står over for en revolution, som er udløst af bekymringen for miljøet, de økonomiske omkostninger og sikkerheden i og omkring vores biler. Med fokus på vores værdier, dvs. bæredygtighed, reduktion af de totale ejeromkostninger (TCO), teknologi og et stadig bedre forretningssamarbejde med vores kunder, arbejder vi hos IVECO konstant for at reducere miljøbelastningen fra vores køretøjer gennem brug af alternative brændstoffer som CNG/LNG, og ved at sætte chaufføren og kunden i centrum for vores teknologiske udvikling og design.

Med IVECO Z TRUCK og dens 29 patenter definerer vi, hvor vores bestræbelser kunne føre os hen i fremtiden: et køretøj med en menneskelig dimension, konstrueret til at danne en komfortabel og sikker ramme omkring chaufførens arbejds- og fritidsaktiviteter under turen, og som hele tiden tilpasser sig hans behov. Vi skitserer en fremtid med langturstransport, der er totalt bæredygtig - et køretøj med nul miljøbelastning, nul trafikulykker og nul stress.
Næste generation af LNG-drevne lastbiler bruger op til 33% mindre brændstof og reducerer drastisk CO2-udledningen.

IVECO Z TRUCK er udstyret med en ny generation LNG-motor, der kører på biometan, som er afledt af raffineret biogas. Dette brændstof, som spiller en nøglerolle i CNH Industrials søgen efter at udvikle bæredygtige transportmidler med nul emissioner, sikrer lave CO2- og ultralave . partikel-emissioner
Denne LNG-drevne motor udvikler 460 hk og 2000 Nm drejningsmoment og er kombineret med en 16-trins automatisk gearkasse med Powershift i de højeste gear.

IVECOs bestræbelser på at skabe innovation og konstant udvikling inden for LNG-teknologien bakkes også op af PETRONAS Lubricants International, der har støttet udviklingen af IVECO Z TRUCK.Hvis LNG bruges sammen med PETRONAS Urania motorolier med lav viskositet, bidrager det til at nå målet for nul emissioner, udover at forbedre brændstofeffektiviteten.

IVECO Z TRUCK er udstyret med MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ dæk, den første produktserie, der har opnået AAA-klassificering i rullemodstand, hvilket gør det muligt ved langturstransporter at spare op til én liter brændstof pr. 100 km. Dækkene er udstyret med indbyggede RFID-tags, som kan spore hvert dæk i hele dets livscyklus og give oplysninger om type, størrelse, modelnavn, slid, ydeevne og temperatur. Bruges de sammen med sensorer placeret på fælgene til overvågning af dæktrykket, kan de også oplyse dæktrykket..

IVECO Z TRUCK anvender en ny form for tank udviklet sammen med SAG. Den er lavet af aluminium isoleret med et nyt flerlagssystem kaldet MLI (Multi Layer Insulation), en reflekterende folie, der beskytter mod varmestråling. Denne teknologi giver mulighed for en firkantet form, som gør det muligt at optimere pladsudnyttelsen og huse to tanke med en enkelt påfyldning. De to tanke har en samlet kapacitet på 1200 liter, hvilket giver en rækkevidde på 2.200 km – dvs. 60% mere end den nuværende Stralis NP, og endnu mere end en dieselversion.

Et Rankine cyklus system til genvinding af spildvarme udnytter udstødningsgassen som varmekilde til at genvinde energi og resulterer i en yderligere brændstofbesparelse under kørslen.

IVECO Z TRUCK’s tilgang til at opfylde målsætningen om nul trafikulykker er baseret på mere effektive aktive og forebyggende sikkerhedssystemer, der kan øge trafiksikkerheden. Et komplet sæt af sensorer rundt om køretøjet muliggør udviklingen hen mod automatiseret kørsel, uden at det går ud over sikkerheden.
Fra funktionel forbedring til skabelse af et unikt living/working space
IVECO Z TRUCK
, som er udviklet af CNH Industrial Design Centre, er en tilkendegivelse af hvordan fremtiden kunne forme sig for lastbilchaufførerne, med udgangspunkt i en forbedret aerodynamik, en forbedret sikkerhed og målet om at skabe et nyt, fleksibelt og behageligt rum i førerhuset.

Man kan forestille sig, hvordan automatiseret kørsel vil ændre rollen for chaufføren, der vil bruge mindre tid på at køre og mere tid på kontorarbejde. Konceptet gør det muligt for chaufføren at indrette førerhus-layoutet afhængigt af den anvendelse, han eller hun ønsker at gøre af lastbilen på det pågældende tidspunkt: kørsel i bymæssig trafik, på hovedvej eller autonomatisk/kolonne-kørsel på motorvej, pasning af kontorarbejde, afslapning eller når han sover natten igennem.

Når køretøjet er parkeret, kan chaufføren indrette førerhusets indre til et afslappende opholdsrum. Bagvæggen skydes automatisk tilbage og forøger den indvendige længde med 500 mm. Det giver chaufføren mulighed for at bruge alle de funktioner og bekvemmeligheder, som han måtte have brug for, såsom en sammenklappelig køje, bruser, køkken, køleskab, vaskekumme og entertainment område.

HMI info-centeret er designet til at sikre, at chaufføren har fuldt udsyn hele vejen rundt og til at give adaptive oplysninger: hvilket betyder nøjagtig de rigtige oplysninger, på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. Oplysninger om lastbilens funktioner bliver projiceret op på smart-forruden efterhånden som de bliver nødvendige og ændres alt efter, hvad chaufføren har brug for på det aktuelle tidspunkt. Disse oplysninger omfatter aktiv forbindelse med Michelin-dækkene, som giver oplysning i realtid om dæktryk, temperatur og slid.

Sædet, ratsystemet, pedaler og konsollen danner en selvstændig enhed, der er ophængt uafhængigt af førerhusets gulv for at opnå en mere komfortabel kørsel. Det nye klimaanlæg skaber ideelle betingelser omkring førersædet, som bliver omsluttet af en klimaboble. På den måde kan chaufføren opnå de ideelle temperaturbetingelser uden nogen form for generende luftstrømme.

IVECO Z TRUCK overskrider grænserne med helt nye tankegange og ideer omkring energieffektivitet, spildvarmegenvinding, aerodynamik og ergonomi, samt på den måde, køretøjet og chaufføren interagerer og kommunikerer med hinanden – nye ideer, der er beskyttet af 29 patenter.

Stralis XP - TCO2 Champion

Ny Stralis indfører en helt ny drivline, som - med den bedste driftssikkerhed og effektivitet - leverer en hidtil uset reduktion af de totale ejeromkostninger (TCO) - og af CO2.

Modelprogrammet der omfatter tre køretøjer, er udviklet omkring kundernes missioner og opfylder alle krav fra den tunge landevejstransportsektor. Ny Stralis er konstrueret til at tilbyde den bedste løsning til transporter over mellemlange og korte afstande, herunder transport af farligt gods, hvor den bevarer den unikke fordel, der ligger i det eksklusive HI-SCR-efterbehandlingssystem.

Stralis XP versionen er udviklet specielt med henblik på kravene inden for den del af den internationale transportsektor, der opererer over lange afstande. Den er fyldt med innovative brændstofbesparende funktioner og nye tjenester til at maksimere driftstiden og brændstofeffektiviteten. Det er den mest pålidelige og brændstofeffektive lastbil på markedet, konstrueret til at maksimere driftssikkerheden og reducere CO2 og TCO. Den giver brændstofbesparelser på op til 11%.

"Stralis er udviklet til at sænke transportørernes TCO og CO2 samt til at give ejeren den absolut bedste driftssikkerhed. Langturstransporten vil dominere hele markedet for erhvervskøretøjer de kommende år, og Stralis har alt, hvad der skal til for at være førende på et sådant marked. TCO2-mesteren Stralis XP er en lastbil på forkant med teknologien, og den trendsættende Stralis NP er den første rent gasdrevne lastbil, der for alvor kan køre langturstransport. Vi er ved at sætte nye grænser inden for bæredygtig transport, og vi vil gøre det i samarbejde med vores kunder", siger Lars Beck.

Den revolutionerende Ny Stralis NP (Natural Power), som kan køre på CNG, LNG eller en kombination af disse, er den mest bæredygtige internationale transportlastbil nogensinde og et reelt gennembrud inden for gasdrevne lastbiler. Det er den eneste naturgaslastbil, der leverer den effekt, komfort, transmissionsteknologi og rækkevidde, der kan leve op til langturstransportens behov.

Den nye motor, der leverer 400 hk og 1.700 Nm drejningsmoment - lig med den tilsvarende dieselversion - er kombineret med en automatiseret transmission. Forbedringerne bidrager til en reduktion på 3% af TCO i forhold til den tidligere model, . Det er den første sande gasdrevne langturslastbil på markedet, der kan tilbyde et alternativ til dieselkøretøjerne.

IVECO Trakker - den robuste lastbil

Offroad-lastbilen Trakker kendetegnes ved robusthed, enkelhed og gode køreegenskaber i vanskeligt terræn. Kort og godt, en stærk arbejdshest, som takket være en meget konkurrencedygtig pris, hurtigt tjener penge hjem igen til ejeren.

I Herning vises Trakker – AT410T50 til meget krævende kørsel i terræn, 4-akslet, 32 ton (41 ton teknisk vægt), langt førerhus med sovekabine, 6-cylindret, 13 liters Cursor 13 motor på 500 hk, som leverer et maksimal drejningsmoment på 2300 Nm fra 1000 omdr./min. og holder det konstant op til 1 525 omdr./min. Bilen har IVECOnnect 7” farvedisplay med indbyggede funktioner til radio og multimedie, automatisk assistance-opkald, forberedelse til navigation og flådestyring.

Chassisrammens driftssikkerhed og holdbarhed har altid været en velkendt egenskab hos alle IVECOs køretøjer. Chassisrammen er konstrueret af længdevanger i U-profil i højstyrkestål.

Som et vidnesbyrd om Trakkers terrængående egenskaber blev den anvendt første gang i 2006 i det klassiske Dakar-rally som IVECO har vundet flere gange, senest i 2016.

Eurocargo, ”Lastbilen som storbyen elsker”, i en ny fuldt luftaffjedret version samt CNG-versioner

Eurocargo, kendt som ”Lastbilen som storbyen elsker” blev kåret til ”International Truck of The Year 2016”. På sin stand vil IVECO introducere den nye ML160 (16 tons), som opfylder Euro VI C i en ny fuldt luftaffjedret version, og vise den miljøvenlige og bæredygtige Natural Power version, som kører på komprimeret naturgas (CNG).

Den nye Eurocargo ML160 med fuld luftaffjedring opfylder Euro VI C normerne, som trådte i kraft den 31. december 2016, med IVECOs patenterede HI-SCR-only-teknologi med passivt dieselpartikelfilter (DPF). Det er den eneste lastbil i sin kategori (6 - 19 tons) der anvender et enkelt udstødningssystem i stedet for at ty til recirkulation af udstødningsgassen. HI-SCR er et enkelt og pålideligt letvægtssystem. Og vigtigst af alt regenererer dieselpartikelfiltret uden at lastbilen behøver at holde stille og uden indgreb fra chaufføren.

Den udstillede Eurocargo ML160 Full Air er udstyret med luftaffjedring på for- og bagaksel og er nu tilgængelig med en nyttelast forøget med 1 ton. Konstant chassishøjde og horisontal læssehøjde giver en yderligere forbedring af sikkerheden, selv når lasten ikke er jævnt fordelt. Reduktion af vibrationerne under transporten sikrer, at chaufføren kører komfortabelt, og at godset er beskyttet. Mulighed for at ændre frihøjden sikrer høj fleksibilitet ved tilkørsel til af- og pålæsningsramper i varierende højder og med forskellige rampehældningsgrader.

Den nye Eurocargo Natural Power, der kører på komprimeret naturgas (CNG), vil også være at finde på IVECOs stand. Den er især på hjemmebane i større byer takket være dens lave emissioner og støjsvage drift.

Den nye motor leverer 204 hk maksimal effekt ved 2.700 omdr./min. med drejningsmoment på 750 Nm fra 1.400-1.800 omdr./ min. – 100 Nm mere end dens forgænger. Den lever op til IVECOs forpligtelse til bæredygtighed og opfylder således allerede Euro VI trin C emissionsstandarden , og kan køre på biometan fremstillet af biomasse eller organisk affald. Det er også et usædvanligt stille køretøj med 3 dB mindre lydniveau end diesel takket være dets motorteknologi.

Det betyder også, at Eurocargo Natural Power har tilladelse til at køre i zoner med trafikrestriktioner og er ideel til natlige arbejdsopgaver. Den nye Eurocargo NP har en rækkevidde på op til 400 km og opfylder således kravene til en række missioner fra bydistribution med mange afleveringer til kommunale opgaver.

Ny Daily Euro 6 og New Daily Hi-Matic Euro 6 åbner en ny verden af konnektivitet

Ny Daily Euro 6 er det første lette erhvervskøretøj, der omdanner on-board konnektivitet til et ægte professionelt arbejdsredskab med den revolutionerende nye app, DAILY BUSINESS UP. Oveni den nedarvede styrke, alsidighed, ydeevne og holdbarhed, introducerer den nye Daily Euro 6 nye funktioner, der bruger teknologi til at rykke grænserne for ydeevne, øge komforten til et nyt niveau, levere flere tilslutningsmuligheder og sænke de samlede ejeromkostninger. Alt dette afspejler Daily’ens forretningsinstinkt og gør den til den perfekte samarbejdspartner.

Ny Daily Euro 6 garanterer uovertruffen ydeevne dag efter dag med sine nye og kraftfulde 2,3 og 3,0 liters motorer, der leverer ikke mindre end 205 hk og 470 Nm for topmodellen. De avancerede drivlineteknologier giver yderligere brændstofbesparelser på op til 8% i forhold til de tidligere modeller. De lave service- og reparationsomkostninger på grund af længere serviceintervaller og mere holdbare komponenter medfører yderligere besparelser på op til 12%.

Førerhuset er endnu mere stille end de tidligere modeller med et støjniveau, der er reduceret med 4 decibel, hvilket har forbedret bilens akustik og lydniveau med 8%.

NY DAILY BUSINESS UP omdanner enhver smartphone eller tablet til et interface med DAILY, så kunderne kan opleve ultimativ effektivitet på deres mobile arbejdsplads.

NY DAILY BUSINESS UP er et smart værktøj for chaufførerne og fungerer som køre-assistent, der giver forslag i realtid til reduktion af brændstofforbruget gennem DSE-systemet (Driving Style Evaluation) og beregner optimerede ruter for erhvervskøretøjer med Sygic Professional Navigation systemet.

Det er også et smart værktøj for ejerne, idet det gør flådestyringen lettere ved at fremme planlægning, forsendelse og sporing med Sygic Fleetwork og skabe direkte forbindelse til IVECO Assistance Non Stop, IVECOs 24/7 vejhjælpsservice. Ny DAILY BUSINESS UP er en OPEN Platform i konstant udvikling, og nye funktioner vil blive udviklet for fortsat at hjælpe vores kunder med at forbedre deres produktivitet og effektivitet endnu mere.

Daily Euro 6 er udvidet til at omfatte et bredere udvalg af modeller med det bedst-sælgende automatgear Hi-Matic. Den tilbyder uovertruffen køreoplevelse samt alle fordelene i form af komfort, sikkerhed og driftsøkonomi med f.eks. ergonomisk multifunktionel gearknop og selvtilpassende skiftestrategi. Hi-Matic versionerne er desuden udstyret med det intelligente EcoSwitch PRO system, der nøjagtig ved, hvornår det skal træde ind uden indgriben fra føreren, idet det registrerer, om bilen er belastet eller ej, hvilket reducerer brændstofforbruget og emissionerne, uden at det går ud over kørslen. Dette køretøj er et eksempel på, hvordan IVECO sætter føreren i centrum i sin udviklingsproces ved at forbedre effektiviteten og skabe absolut køreglæde.

IVECO har fornyet hele produktprogrammet inden for de seneste 2-3 år. Sammen med reorganiseringen af forhandler- og servicenetværket har det været med til at trække IVECOs markedsandel i Danmark i den rigtige retning.

"Vi har løftet os salgsmæssigt i de senere år, samtidig med at vi har sat fokus på salg af tunge lastbiler. Vi har en højere markedsandel i Danmark end i de andre lande i regionen, selvom konkurrencen er intensiv på det danske lastbilmarked." Vi sælger også næsten udelukkende lastvogne med automatiserede gearskifter i IVECO North Europe & Baltics. Det gælder både Stralis og Eurocargo, hvor det er mere end 95 procent, der leveres med automatiseret gearskifte, fortæller Lars Beck og fortsætter:

"På Transport 2017 i Herning har vi gjort os umage for både at vise de lastbiler og varebiler vi sælger flest af, men også nogle af de specialiteter vi kan levere. Det bliver en helt særlig fornøjelse at kunne kigge ind i fremtiden med IVECO Z Truck som eksempel på den fremtid vores produktudvikling arbejder på."

Iveco er et selskab i CNH Industrial N.V. koncernen, en global leder inden for kapitalgodesektoren noteret på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på den italienske børs’ Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco udvikler, fremstiller og markedsfører et bredt spekter af lette, mellemtunge og tunge erhvervskøretøjer og entreprenørkøretøjer.

Det store produktudbud omfatter Daily, der går fra 3 til 7,2 tons totalvægt, Eurocargo fra 7,5 til 18 tons, Trakker (specielt til offroad anvendelser) og Stralis på over 16 tons. Desuden producerer koncernen, under navnet Iveco Astra, entreprenørkøretøjer, stive og leddelte dumpere samt specialkøretøjer.

Iveco har over 21.000 ansatte og producerer køretøjer med brug af de nyeste teknologier i 7 lande over hele verden, i Europa, Asien, Afrika, Oceanien og Latinamerika. 4.200 salgssteder og serviceværksteder i over 160 lande garanterer teknisk support overalt, hvor der er en Iveco-lastbil på arbejde.

Lise Marie McLoughlin Nielsen (Manager PR, Marketing and Communication)

Pressekontakt Marketing & Communication Manager PR & Kommunikation, Marketing 20627498
Marie Rømer (responsible for fairs and events)

Pressekontakt Event & Marketing Specialist Fairs and events 20818477

Den ideelle partner for bæredygtig transport

IVECO er et mærke tilhørende Iveco Group N.V. (MI: IVG). IVECO designer, producerer og markedsfører en bred vifte af lette, mellemstore og tunge erhvervskøretøjer, terrængående lastbiler og køretøjer til applikationer som f.eks. off-road missioner.

IVECO Danmark A/S
Roholmsvej 19